دانش بنیان

توربین بادی در اردبیل به تولید انبوه می‌رسد

معاون امور اقتصادی استاندار اردبیل گفت: با حمایت اداری و اقتصادی از اختراع جوان مبتکر خلخالی ، طرح توربین بادی این جوان به مرحله تولید انبوه می رسد.


پیشران اقتصاد، ارژنگ عزیزی در بازدید از اولین نمونه واقعی دستگاه توربین بادی چندمنظوره تولید برق ، آب و اکسیژن حسن عابدی رحمانلو جوان مبتکر و مخترع خلخال اظهارکرد: با توجه به ثبت اختراع این دستگاه در سازمان ثبت اختراعات کشور و تایید آن از سوی چند کشور خارجی برای رساندن تولید این دستگاه به حالت انبوه تلاش خواهد شد.

او افزود: پس از موفقیت آزمایش های نمونه اولیه و کوچک این دستگاه توربین بادی چندمنظوره و تایید توسط سازمان های مربوطه داخلی و نیز سازمان های ثبت اختراعات چند کشور خارجی هم اکنون این جوان موفق به ساخت نمونه واقعی آن در یک کارگاه استیجاری در پارک صنعتی شهر خلخال شده و بزودی این دستگاه برای تولید برق در یکی از مناطق بادگیر مجاور شهر خلخال نصب و راه اندازی می شود.

مسعود یگانه ، سرپرست فرمانداری خلخال نیز از آماده سازی محل استقرار این توربین چندمنظوره برای تولید ، برق ، اکسیژن و آب در روزهای آتی در ارتفاعات خلخال خبرداد و گفت: این موفقیت حاصل تلاش جوانان خلخالی برای حضور در مجامع جهانی است و فرمانداری از طرح های اشتغال زا برای جوانان بیکار و تحصیل کرده این منطقه حمایت خواهد کرد.

وی افزود: برای تجاری سازی اختراعات مبتکران و ایجاد زمینه تولید انبوه اختراعات و ایده های نو و خلاقانه صاحبان فکر و اندیشه و همچنین افراد متقاضی راه اندازی شرکت های دانش بنیان تلاش می شود.

یگانه بیان کرد: حمایت های فرمانداری در زمینه های مختلف از جمله ارائه تسهیلات بانکی ارزان قیمت ، صدور مجوزهای تولید و معرفی اختراع خواهد بود.

وی با بیان اینکه طرح توربین بادی ترکیبی در حوزه انرژی ساخت حسن عابدی رحمانلو مخترع و مبتکر خلخالی در پنجمین مسابقات بین المللی اختراعات کشور کانادا ، مدال طلا و جایزه ویژه این مسابقه جهانی را به خود اختصاص داده است، گفت: برای ایجاد انگیزه در بین جوانان صاحب ایده های نو و خلاقانه اختراع این جوان مبتکر مورد حمایت قرار گرفته و بزودی زمینه تولید انبوه دستگاه ساخت وی فراهم خواهد شد.

حسن عابدی رحمانلو  ، مخترع جوان خلخالی هم گفت که موفق به طراحی، ساخت و ارائه این طرح تحقیقاتی شده و تجاری سازی طرح و ثبت اختراع در سازمان ثبت اختراعات و ابداعات ایران اسلامی انجام شده است.

وی که موفق به اختراع توربین تولید گرد باد و برق بادی شده است ، افزود: این دستگاه چندمنظوره الگوگرفته از گردباد ساز را پس از چند سال تلاش و آزمایش و تجربه ساخته و در سال ۹۷ موفق به ثبت آن در اداره ثبت اختراعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شده است.

وی اظهارکرد: این دستگاه تولید برق نمونه داخلی و خارجی ندارد و برخلاف توربین های معمول بادی با بهره وری از نیروی جنبشی باد و تبدیل آن به انرژی الکتریسته در هر جهت وزش باد کارکرد داشته و در سرعت های سه تا ۱۲ کیلومتر در ساعت باد به خوبی کار و برق تولید می کند.

او با بیان اینکه دستگاه تولید برق از باد مصارف مختلف ، صنعتی ، کشاورزی و دریایی بویژه چراغ های راهنمایی و رانندگی در جاده های فاقد برق پایدار و منطقه ای دارد، گفت: استفاده از این دستگاه برای تولید برق سالم بدلیل هدایت گرد و غبار هوا به یک سمت در زمان کارکرد ، موجب پاکیزگی هوای آلوده به ریزگردها و پاکسازی گرد و غبار هوا نیز می شود.

وی گفت: هزینه های تولید این دستگاه بمراتب کمتر از هزینه تولید و ساخت توربین های بادی امروزی بکارگرفته شده در سیستم تولید برق کشور بوده و هزینه نگهداری آن نیز یک دهم هزینه های نگهداری دستگاه های تولید برق امروزی متداول است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن