اختصاصی پیشراندانش بنیان

مجلس، دانش بنیان ها و طرح جهش تولید

مجلس شورای اسلامی با مطرح کردن و اولویت دادن به طرح «جهش تولید دانش بنیان» در سال ۱۴۰۰ و با توجه به امکان تصویب نهایی آن در طول امسال، اقدامات مناسبی را در جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور پیش بینی کرده است.


پیشران اقتصاد، مجلس شورای اسلامی با مطرح کردن و اولویت دادن به طرح «جهش تولید دانش بنیان» در سال ۱۴۰۰ و با توجه به امکان تصویب نهایی آن در طول امسال، اقدامات مناسبی را در جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور پیش بینی کرده است. این طرح که باعث امیدواری در حوزه اقتصاد دانش بنیان شده است، در صورت تصویب شدن می تواند زمینه ساز برخی از حمایت های از صنایع و شرکت های دانش بنیان شود.

طرح جهش تولید دانش بنیان ها در مسیر تصویب
کلیات طرح جهش تولید دانش بنیان ها در اوایل امسال مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. در ادامه این طرح برای چکش کاری و بررسی بیشتر در اختیار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. آبانماه امسال نیز طرح مذکور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و برای ورود به صحن آماده است. بر اساس مفاد ارائه شده، این طرح ۲۰ ماده دارد که هر کدام به صورتی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و جریان تولید بر اساس دانش را ارتقا می‌دهد.
در این طرح مواد قانونی همچون «تهیه فهرست اقلام راهبردی و تولید آن توسط دانش بنیان‌ها»، «حمایت از دانش بنیان‌ها در حوزه‌های رفع چالش‌های آسیب پذیر»، «ممنوعیت از واردات کالاهایی که توان تولید در کشور وجود دارد»، «تلقی شدن بدهی دستگاه دولتی به شرکت دانش بنیان به عنوان ضمانت نامه»، «عدم برگزاری مناقصه برای شرکت‌های دانش بنیان تولیدکننده محصولات جدید بدون مشابه در کشور» وجود دارد و به آنها تاکید شده است.
یکی دیگر از قوانین طرح جهش تولید دانش بنیان «ایجاد شورای راهبری تولیدات دانش بنیان» است. این شورا متشکل از رئیس جمهور به عنوان رئیس شورا، معاون علمی و فناوری در قالب نائب رئیس، تشکیل می شود و اعضای دیگر آن وزرای علوم، صمت، بهداشت، ارتباطات، جهادکشاورزی، ستاد کل نیروهای مسلح و ۴ نفر از کمیسیون های آموزش و تحقیقات، صنایع معادن، اقتصادی و کشاورزی هستند و برخی از امورات اجرایی که در شورای عتف انجام می شود به این شورا واگذار خواهد شد.

رونق صادرات با طرح جهش تولید دانش بنیان ها
به گفته عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، یکی از اصلی ترین اهدافی که در طرح جهش تولید دانش بنیان ها دنبال می شود، افزایش صادرات محصولات دانش بنیان است.
روح‌ الله متفکر آزاد در مورد تاثیر تصویب طرح جهش تولید دانش‌بنیان در توسعه اقتصادی کشور به کمک صادرات، گفت: در طرح جهش تولید دانش بنیان وزارتخانه‌ها مکلف شده‌اند تا اقلام راهبردی اولویت‌دار را در حوزه فعالیت خود با یک سری معیارهایی تهیه کرده و وضعیت زنجیره‌های ارزش آنها را بر اساس موقعیت‌های داخلی طراحی کنند. از سوی دیگر با استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها و مراکز رشد، صادرات توسعه یابد.
وی افزود: در این طرح دولت موظف شده تعرفه واردات ماشین‌ آلات و تجهیزات این بخش را متناسب با ظرفیت تولید در کشور به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی وضع کند یعنی اگر ماشینی در داخل تولید می‌شود، واردکنندگان باید برای واردات مشابه خارجی آن حقوق گمرکی بیشتری بپردازند تا از تولیدکنندگان داخلی حمایت شود.
متفکرآزاد خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح باید سالانه معادل نیم درصد از منابع بودجه کشور را به عنوان سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی تخصیص یابد تا با اولویت تولید بار اول و ارتقا توانمندی نوآوری و فناوری داخلی بتوانند ماشین آلات خط تولید و طراحی مهندسان را بسازند.

حمایت از بخش خصوصی با حمایت از دانش بنیان ها
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس با اشاره به طرح مجلس برای حمایت و تقویت شرکت‌های دانش بنیان در کشور، گفت: بخش‌نامه‌های بانک مرکزی باید برای فعالیت بخش خصوصی ثبات پیدا کند و دانش بنیان ها نیز به دلیل بخش خصوصی بودن باید از این اقدام ها منتفع شوند.
محمدصالح جوکار تصریح کرد: بر اساس طرح جهش دانش بنیان و عزم جدی مجلس شورای اسلامی، اگر مشارکت لازم از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه انجام شود، می‌توانیم قوانینی ثبت کنیم که بیشترین حمایت‌ها از این شرکت‌ها به عمل آید.
وی تصریح کرد: ما به دنبال خلاف قانون نیستیم، ولی هرچه که بتوانیم از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت لازم به عمل آوریم قطعا این به نفع استان است و باید مشکلات پیش‌روی این شرکت‌ها برطرف شود.

دانش بنیان ها منتظر مانع زدایی هستند
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از صنایع پیشرفته با اشاره به طرح جهش تولید دانش بنیان ها در مجلس شورای اسلامی، خواستار توجه ویژه مجلس به صنایع پیشرفته و کمک به ارتقاء سطح اقتصاد دانش بنیان کشور شد .
رضا نقی پور اصل گفت: خوشبختانه همواره بین مجلس و ارکان مختلف وزارت صمت ارتباط و تعامل خوبی برقرار بوده و نمایندگان محترم مجلس همواره نگاهی ویژه به بخش صنعت داشته اند و انتظار می رود تا در مجلس یازدهم نیز نمایندگان محترم با بازنگری و تصویب قوانینی که به تسهیل امور در حوزه های مختلف صنعت، به ویژه صنایع پیشرفته کمک کند، بتوانند با ریل گذاری مناسب و فراهم ساختن زمینه های قانونی بسترهای لازم را جهت تحقق عملی مانع زدایی و پشتیبانی را در اقتصاد دانش بنیان کشور فراهم نمایند.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اقتصاد دانش بنیان یکی از اولویت های مجلس یازدهم است و در کمیسیون اقتصادی نیز همواره سعی بر آن بوده است تا با اصلاح ساختارهای قانونی، حمایت از تولید داخل و اقتصاد دانش‌بنیان و سایر سیاست‌های اقتصادی مانند کمک به جهش تولید و منع واردات کالاهای دارای تولید داخلی مشابه در راستای کاهش اتکا به نفت در اقتصاد گام برداریم.
وی در پایان گفت: شرکت های دانش بنیان و فعالان این حوزه از اقدام مجلس شورای اسلامی حمایت می کنند و بی صبرانه منتظر اجرایی شدن این قوانین و تاثیر آن روی اقتصاد و فعالیت دانش بنیان ها و شرکت های فناور هستیم.

آینده شرکت های دانش بنیان
شرکت های دانش بنیان و فعالان حوزه اقتصاد دانش بنیان، منتظر اجرایی شدن طرح مجلس بوده و جو امیدواری در بین دانش بنیان ها نشان از قوانین قابل توجهی است که در این طرح گنجانده شده است. اگرچه اصلی ترین دغدغه دانش بنیان ها نه تصویب طرح در مجلس، بلکه اجرای واقعی آن در ادامه خواهد بود تا شاهد اثرات مثبت قابل لمس در اقتصاد کشور باشیم. پیش تر نیز قوانین خوبی تصویب شده است که در مقام اجرا، موفق نبوده اند و همین موضوع تنها دلیل نگرانی فعالان عرصه دانش بنیان در ماه های آتی خواهد بود.
==

علی فرهاد

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن