دانش بنیان

دانش‌بنیان شدن در گرو تنوع محصول، به‌روز رسانی و تحول دیجیتال

رییس پانزدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری و نوآوری گفت: وقتی تنوع محصول و بازار، به روز رسانی فناوری، تحول دیجیتال و شبکه‌سازی جهانی داشته باشیم دانش بنیان شده‌ایم.


پیشران اقتصاد، رییس پانزدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری و نوآوری گفت: توانمندی سرمایه گذاری، خلق محصول و نوآوری فناورانه سازمانی مهمترین مشکلات ما در مسیر دانش بنیان شدن و رسیدن به موارد فوق الذکر هستند.

منوچهر منطقی اظهار داشت: تاکنون تلاش ها در کشور برای دانش بنیان شدن متمرکز بر شرکت های کوچک بوده و فقط یک درصد از اقتصاد کشور را در بر گرفته اند بنابراین تصمیم گرفتیم در این کنفرانس به مسیرهایی که دنیا داردآگاهی یابیم و در بخش پانل‌ها نیز تجارب داخلی را بررسی کنیم.

سرپرست پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت و گاز به عنوان میزبان این دوکنفرانس نیز گفت: علاوه بر دانشگاه صنعت نفت با قدمت زیاد و پژوهشگاه ۶۰ ساله نفت، امروز نیز پارک فناوری و نوآوری قرار است تمرکز جدی بر کسب‌وکارهای فناور و دانش‌بنیان داشته باشد و کمک کند بازار عظیم صنعت نفت از ظرفیت جریان دانش‌بنیان در کشور بهره‌مند شود.

سید فرهنگ فصیحی افزود: وجود این نهاد جدید، پیام مشخصی از این صنعت بزرگ به جامعه و متخصصان و جریان دانش‌بنیان کشور است که برای حل مسائلی که در دل این صنعت مطرح است، با تکیه بر تخصص داخلی گام برداشته شود.

وی با بیان اینکه تشکیل پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز می‌تواند هم برای صنعت نفت و هم برای اکوسیستم نوآوری کشور نقطه عطف و تحول باشد، ادامه داد: به هر حال امروز با وجود ۶۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و وجود نهادهای مختلف شامل شتاب‌دهنده‌ها و تأمین کنندگان مالی مختلف، هنوز جای جدی در اقتصاد کشور پیدا نکرده‌اند که باید روی این پیوند میان جریان‌های اکوسیستمی و مسائل کشور بیشتر کار کنیم.

فصیحی تأکید کرد: باید سراغ کسانی برویم که در زیر پله کارهای فناورانه انجام می‌دهند و به درد صنعت نفت می‌خورند، یعنی الگویی که در بعضی صنایع حساس دیگر مانند صنایع دفاعی یا هسته‌ای طی شد، یعنی رفتند و کسانی را پیدا کردند که می‌توانستند فناوری‌های مورد نیاز فضا را برای پروژه‌ها آماده و تأمین کنند. ما امروز در صنعت نفت با همین شرایط روبه‌رو هستیم؛ پروژه‌های توسعه‌محور، تجهیزات مختلف در حوزه‌های متفات و حفاری‌های مختلف و… همه به نوعی به‌واسطه تحریم و قسمت‌های زمان‌بر طولانی‌مدت نیازمند توجه هستند و شکل کار آن گاهی اوقات نیازمند طراحی الگوست.

سرپرست پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت و گاز به ضرورت ارائه مدلی به منظور ایجاد نگاه پیش‌فعال در تعریف دقیق مسائل صنعت نفت و همچنین کمک به شرکت‌های میانی زنجیره ارزش در شناسایی و استفاده از خدمات و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل مسائل صنعت نفت به عنوان طرف تقاضا در جریان کنفرانس حاضر اشاره کرد.

همایش بین‌المللی و ملی مدیریت فناوری و نوآوری به میزبانی پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز در مرکز همایش‌های پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت برگزار شد و در آن جمعی از استادان و متخصصان حوزه مدیریت فناوری و نوآوری، توسعه‌دهندگان کسب‌وکار، سرمایه‌گذاران، شرکت‌های دانش‌بنیان به مرور تازه‌ترین مسائل و دستاوردهای این حوزه پرداختند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن