دانش بنیان

راه اندازی ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان‌ها

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با درخواست وزارت علوم و به دستور وزیر کشور، ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان در استانها فعال می‌شود تا از پتانسیل مجموعه‌های استانی در مسیر توسعه استفاده شود.


پیشران اقتصاد، علی خیرالدین اظهار داشت: ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان برای توسعه در مسیر متنوع‌سازی زیست‌بوم نوآوری است که در کردستان معادن کشاورزی، صنعت و صنایع دستی از جمله این زیست‌بومها است که با استفاده از فناوری می‌تواند در زمینه بین‌المللی سازی فعالیتهای فناورانه و رفع معضل بیکاری موثر باشد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: اعتقاد داریم که همه شهرستانها باید مرکز رشد داشته باشند و در زمینه صدور مجوز برای این مراکز هیچ مشکلی وجود ندارد.

خیرالدین با بیان اینکه در بحث اشتغال به دنبال اشتغال دانش بنیان هستیم، افزود: ۴۰۰ هزار شغل مستقیم توسط شرکتهای دانش‌بینان ایجاد شده است و ۴۹ پارک علم و فناوری، ۲۲۴ مرکز رشد و ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت دارد که یک‌ هزار و ۷۰۰ شرکت به پارکهای علم و فناوری اختصاص دارد و در این شرکتها ۶۵ هزار شغل ایجاد شده که ۵۰ هزار نفر از شاغلین فارغ التحصیل دانشگاه هستند.

وی با یادآوری اینکه، شرکتهای دانش‌بنیان بستر اشتغال را ایجاد و ناامیدی به اشتغال پس از فراغت از تحصیل را کمرنگ می‌کند اضافه کرد: نظام بسیار مناسبی در زمینه فعالیتهای دانش بنیان در دنیا ایجاد و ظرفیت برای پیوستن کشورمان به این نظام فراهم شده است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه تقویت و ماموریت گرایی باید در سرلوحه فعالیتهای پارکهای علم و فناوری باشد، افزود: کردستان ظرفیت ایجاد پارک علم و فناوری مشترک با اقلیم کردستان عراق را دارد که امیدواریم مقدمات اجرایی آن در استان ایجاد شود و مجوز پردیس آن از سوی وزارت علوم صادر می‌شود.

خیرالدین به راه‌اندازی دستیار فناوری اشاره کرد و گفت: در این زمینه یک میلیارد ریال به پارکها اختصاص یافته است تا دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا با استفاده از این اعتبار به نسبت مقطع تحصیلی خود به مدت ۶ ماه در پارکهای علم و فناوری در کنار تحصیل، کارهای فناورانه انجام دهند.

وی اضافه کرد: به رساله‌های ارشد و دکترای فناورانه دانشجویان هم ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیون ریال ارائه می‌شود.
وی به فعالیت ۱۴۶ واحد فناور و ۴۲ شرکت دانش‌بنیان در کردستان تاکید کرد: ۷۵۰ اشتغال در این حوزه در استان ایجاد شده که کار بزرگی است و امیدواریم که در آینده این ظرفیت توسعه یابد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن