اختصاصی پیشرانجشنواره

برگزاری دومین آیین تجلیل از فناوران برتر آذربایجان شرقی

دومین آیین تجلیل از فناوران برتر آذربایجان شرقی به همت پارک علم و فناوری استان برگزار شد.


پیشران اقتصاد، دومین آیین تجلیل از فناوران برتر آذربایجان شرقی به همت پارک علم و فناوری استان برگزار شد. در این آیین که ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ با حضور فناوران، شرکت های دانش بنیان و شرکت های مستقر در پارک و مراکز رشد برگزار شد، از فناوران برتر سال در حوزه های مختلف با اهدای لوح تقدیر و جوایز نقدی تقدیر شد.

آذربایجان شرقی الگوی کشوری در تجلیل از فناوران
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم که به صورت مجازی در این مراسم سخنرانی کرد، با اشاره به پیشگامی آذربایجان شرقی در برگزاری چنین مراسمی گفت: استان آذربایجان شرقی اولین و تنها استانی است که چنین مراسمی را تدارک دیده است و ما نیز در وزارت علوم از این موضوع استقبال می کنیم.
دکتر علی خیرالدین، افزود: از پارک علم و فناوری درخواست کرده ایم که آیین نامه این طرح و تجربیات خود را در اختیار وزارت علوم بگذارند تا به عنوان الگوی کشور از سال آینده برای تجلیل از فناوران برتر در استان های مختلف، مورد استفاده قرار گیرد.
وی تاکید کرد: افزایش گفتمان فناوری و نوآوری در کشور یکی از دلایل تاسیس معاونت جدید فناوری و نوآوری در وزارت علوم است و آذربایجان شرقی در این زمینه و به خصوص در زمینه حضور فناوران کشور در چین، کمک بزرگی به این معاونت می کند.

رتبه پنجم در تعداد شرکت های دانش بنیان و رتبه دوازدهم در بودجه!
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به اهداف برگزاری آیین تجلیل از فناوران برتر، گفت: متاسفانه شاهد این هستیم که در هفته پژوهش و فناوری، پژوهش در اولویت اصلی قرار می گیرد و شاید با این اقدام از این به بعد شاهد توجه ویژه به فناوران و نوآوران در کشور باشیم.
دکتر عبدالرضا واعظی تاکید کرد: از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان در سال ۱۴۰۰ و در بین استان های کشور به رتبه پنجم رسیده ایم که افزایش قابل توجهی را در طول سال های اخیر در زمینه ثبت شرکت های دانش بنیان شامل می شود.
وی با اشاره به بودجه اندک اختصاص یافته به حوزه دانش بنیان استان، در مقایسه با سایر استان های دارای رتبه های پایینتر گفت: برای مثال استان گیلان که تنها ۷۳ شرکت دانش بنیان دارد بودجه ای دو برابر استان آذربایجان شرقی در حوزه دانش بنیان ها دارد. این موضوع ضعف بزرگی برای ماست که باید توسط نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی و اعمال نظر قرار گیرد.
دکتر واعظی خاطرنشان کرد: استان آذربایجان شرقی که رتبه پنجم کشور را داراست، از نظر رقم بودجه در رتبه دوازدهم کشور قرار گرفته است و این نشان می دهد که بیشتر اقدامات صورت گرفته در استان نه با بودجه دولتی، بلکه با دست خالی و کمک صاحبان صنعت و خیرین بوده است.
وی با اشاره به رشد قابل توجه گردش مالی و صادرات شرکت های دانش بنیان و فناور استان، گفت: علی رغم تاثیر منفی کرونا روی اقتصاد، شرکت های دانش بنیان استان گردش مالی خود را در ۳ سال اخیر نسبت به سال های قبلتر چندین برابر کرده اند و از نظر میزان صادرات نیز همچنان آمار رو به رشدی را شاهد هستیم.
دکتر واعظی افزود: رقم صادرات سالانه ۲٫۵ میلیون دلار رقم بسیار خوبی برای صادرات دانش بنیان های استان است که البته امید می رود با بهبود محدودیت های کرونایی و رفع تحریم ها شاهد افزایش هر چه بیشتر آن در سال آینده باشیم.
وی اظهار کرد: میزان حمایت های مستقیم و تسهیلات به شرکت های فناور و دانش بنیان استان هر سال افزایش داشته است و این موضوع علی رغم کاهش اعتبارات دولتی با استفاده از سایر اعتبارات صورت گرفته است.
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تقریبا در تمام شهرهای استان شاهد فعالیت مراکز رشد هستیم، تصریح کرد: اعتقاد داریم که همه مردم استان در هر شهر و منطقه ای باید به خدمات پارک علم و فناوری دسترسی داشته باشند و در شهرهایی که هنوز این امکان ایجاد نشده است نیز به زودی شاهد افتتاح هایی خواهیم بود.
دکتر واعظی در ادامه گفت: این مراکز به کمک دانشگاه ها، واحدهای صنعتی و بعضا به کمک خیرین ساخته و تجهیز شده اند و پارک در حقیقت نقش پشتیبانی و حمایتی را داشته است.

ارتباط تنگاتنگ پارک با دانشگاه آزاد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی نیز در این آیین، گفت: همکاری تنگاتنگ و صمیمی دانشگاه آزاد استان با پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی باعث شده است که اتفاقات بسیار بزرگی در استان شکل گیرد و شاهد رشد قابل توجه شرکت های دانش بنیان و فناور باشیم.
دکتر عزیز جوانپور اظهار کرد: وجود ۸ مرکز رشد مشترک پارک با دانشگاه آزاد اسلامی استان در شهرهای مختلف نشان از این ارتباط مستمر و رو به رشد است.
وی افزود: ۷ سرای نوآوری نیز در دانشگاه های آزاد اسلامی آذربایجان شرقی شکل پیدا کرده است که نمونه های موفق آن سرای نوآوری چرم و کفش، سرای نوآوری فولاد و سرای نوآوری رباتیک است.
دکتر جوانپور تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان ۱۲ مرکز تحقیقاتی نیز فعالیت می کند و تلاش می کنیم که با ایجاد زیرساخت های پژوهشی در استان به شرکت های دانش بنیان، فناور و صاحبان ایده و اندیشه کمک کنیم.

نخبه ها باعث شکوفایی اقتصادی می شوند
مدیر کل ارتباطات و فناوری استان نیز در آیین تجلیل از فناوران برتر سال ۱۴۰۰ با اشاره به معضلات موجود در حوزه فناوری کشور، گفت: امروزه از اقتصاد دانش بنیان صحبت می کنیم اما در چند سال آینده به این نتیجه خواهیم رسید که اصلا اقتصاد غیر دانش بنیان وجود ندارد.
دکتر محمد فرزاد خاطرنشان کرد: خوشبختانه شاهد پیشرفت مناسب کشور در حوزه تکنولوژی هستیم و بسیاری از تکنولوژی های روز دنیا به طرق مختلف در کشور راه اندازی شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
وی افزود: ولی متاسفانه در زمینه نخبه ها نیاز به بازسازی اساسی در زمینه مدیریت و نگاه به این قشر هستیم. با نگاه کنونی، بسیاری از نخبه ها را از دست خواهیم داد.
دکتر فرزاد تصریح کرد: این نخبه ها هستند که رشد اقتصادی را ایجاد می کنند و فناوری به خودی خود نمی تواند باعث شکوفایی اقتصادی شود. افراد نخبه و نوآور هستند که با استفاده از فناوری رشد اقتصادی را رقم می زنند.
وی اظهار کرد: باید فرهنگی در کشور ایجاد شود که به جای حل صورت مساله ها، با مدارا از مسائل برای رشد و توسعه استفاده کنیم.

تجلیل از فناوران برگزیده و امضای قراردادهای همکاری
در ادامه دومین آیین تجلیل از فناوران برتر آذربایجان شرقی ۲ قرداد همکاری با پارک امضا شد.
بر همین اساس قرارداد همکاری مشترک پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر به منظور راه اندازی مرکز نوآوری در این آیین منعقد شد.
همچنین پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد آذرشهر نیز قراداد مشترکی برای راه اندازی مرکز رشد در آذرشهر منعقد کردند.
در پایان مراسم از شرکت های فناور و دانش بنیان برتر استان در حوزه های مختلف تجلیل به عمل آمد.
==
گزارش: علی فرهاد

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن