دانش بنیان

نگاهی به رویدادهای دانش بنیان در نوروز ۱۴۰۱

سال ۱۴۰۱ که از سوی رهبر معظم انقلاب به شعار تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین مزین شده است، از همان آغاز با خبرهای خوبی در حوزه علم و فناوری همراه بود.


به گزارش پیشران اقتصاد،  حوزه علم و فناوری ایران و جهان در نوروز ۱۴۰۱ نیز بدون تعطیلی و توقف با تحولات و دستاوردهایی جدید همراه بود؛ تازه هایی از جنس ارتباطات و دانش بنیان ها تا فضا و نجوم.

دسترسی به اینترنت با سرعت چند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه

بهمن ۱۴۰۰، واگذاری پورت‌های پرسرعت فیبر نوری، در مقدس مشهد و قم انجام شد. با توسعه فیبر نوری دیگر محدودیت سرعت مفهوم نخواهد داشت و بستر شبکه برای ارائه انواع خدمات مورد نیاز مردم آماده می‌شود.

وزارت ارتباطات برای دستیابی به این هدف، یک برنامه حدود سه ساله را تدوین کرده است. اولین قدمی که در سال ۱۴۰۰ برداشته شد، تصویب اصل حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری، تصویب شرایط مشارکت اپراتورهای موبایل در توسعه شبکه فیبرنوری، ایجاد ۵۰۰ هزار پورت منصوبه فیبرنوری، تدوین تعرفه و ضوابط استفاده از امکانات پایه توانیر و شهرداری‌ها و تدوین مقررات و ضوابط عمده فروشی بود که انجام شد.

افتتاح بزرگ‌ترین سیستم سورتینگ هوشمند پستی کشور

اواسط بهمن سال گذشته، بزرگ‌ترین سیستم سورتینگ هوشمند (دسته‌بندی و مرتب‌سازی مکانیزه) مرکز تجزیه و مبادلات پستی کشور با حضور مسوولان افتتاح شد.

با افزایش ترافیک مرسولات پستی در کشور، نیاز به مراکز پردازش هوشمند بیش از گذشته ضرورت یافت. اسفند ۹۹ نخستین مرکز مکانیزه تجزیه و مبادلات در مرکز پردازش هوشمند مرسولات پستی (مرکز خلیج فارس) در تهران افتتاح شد. پس از آن، سیستم پردازش هوشمند به اصفهان رسید و سال گذشته در دهه فجر، بزرگ‌ترین سیستم سورتینگ هوشمند در مرکز تجزیه و مبادلات کشور (چهارراه لشکر) افتتاح شد.

ارزش مالی تجارت الکترونیکی از ۵۶۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد

ارزش مالی تجارت الکترونیکی در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ از ۵۶۰ هزار میلیارد تومان (۵۶۰۷ هزار میلیارد ریال) عبور کرد.

در این ۶ ماه، تعداد معاملات تجارت الکترونیکی به یک میلیارد و ۸۹۴ میلیون و ۳۶ هزار و ۴۹۶ عدد رسیده است.

این در حالی است که آمار جهانی، نشان می‌دهد حجم تجارت الکترونیکی جهان در سال ۲۰۲۰ به ۴.۲۱۳ تریلیون دلار بود و در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۴.۹۲۱ تریلیون دلار رسید که این آمار حکایت از رشد ۱۷ درصدی حجم تجارت الکترونیکی جهان را در یک سال نشان می‌دهد.

صادرات فرستنده صدا و تصویر سیم کارتی دانش بنیان ایرانی به آفریقا و خاورمیانه

یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق شد علاوه بر دستیابی به دانش فنی فرستنده صدا و تصویر سیم کارتی و عرضه آن به بازار داخلی، این محصول را به کشورهای آفریقایی و خاورمیانه نیز صادر کند.

تجاری سازی ۶۰۰ فناوری

وزارت علوم و مجموعه پژوهشی اش در دولت صادق و مردمی، بیش از ۶۰۰ فناوری را تجاری سازی کرد. بیش از ۱۴۰ شرکت فناور در پارک علم و فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران مشغول فعالیت هستند که از این میان ۶۵ درصد شرکت های فعال شرکت‌ های دانش بنیان هستند. در سایر پارک‌های علم و فناوری حدود ۲۵ درصد از این مجموعه ها را شرکت‌های دانش بنیان تشکیل می دهند و  این رقم ۶۵ درصد شرکت های فعال دانش بنیان در مجموعه پارک علم و فناوری این سازمان به نوعی رکورد محسوب می شود.

بیش از ۶۰۰ فناوری مختلف در این مجموعه تجاری سازی شده است، برخی از محصولات این مجموعه به خارج از کشور صادر می شوند. گردش مالی شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری این سازمان در سال گذشته بالغ بر هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود و برای سال آینده هم ۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

راه‌­اندازی نظام ایده‌ها و نیازها (نان)

نظام ایده­ ها و نیازها (نان) به دنبال طرح اولیه ارایه ‌شده از سوی وزیر علوم و با تشکیل تیم راهبردی و اجرایی برای تحلیل و بررسی نیازمندی ­های کشور، طراحی اولیه شد. این نظام برای هم­رسانی نیازها و ایده ­ها در سطح جامعه طراحی شده است و با همسوسازی پایان­ نامه ­ها و رساله­ های ارشد و دکتری به کاربردی کردن و توسعه تحقیقات نیاز محور و با هدف ارتقای بهره ­وری و استفاده حداکثری از توان نخبگان خواهد پرداخت.

طراحی و راه‌­اندازی اتاق­‌های فکر شانزده ­گانه (اندیشکده) 

بررسی کارشناسی برای ایجاد اتاق ­های فکر در این وزارت در دوره جدید آغاز شد و از طریق رایزنی با حدود ۳۰۰ نفر از نخبگان و صاحب­نظران آموزش عالی کشور و حوزه ­های مرتبط، با محوریت معاون فناوری و نوآوری فعلی وزیر علوم، این اتاق ­های فکر تشکیل و سازمان­دهی و رونمایی از این اتاق ­های فکر نیز در روز ششم آذر ۱۴۰۰ انجام شد.

ارایه مشوق بانکی به صادرکنندگان مرتبط با حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری

صادرکنندگان مرتبط با حوزه فعالیت معاونت علمی در قالب بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی، مشوق کمک سود تسهیلات بانکی دریافت می‌کنند.

در راستای اجرای بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی سال ۱۴۰۰، سازمان توسعه تجارت ایران در چارچوب بسته حمایتی، نسبت به پرداخت کمک سود تسهیلات بانکی به جامعه صادرکنندگان مرتبط با حوزه فعالیت معاونت علمی و فناوری اقدام می‌کند.

این مشوق صادراتی پس از ارایه مستندات و بررسی درخصوص میزان مشوق قابل پرداخت به بنگاه‌های متقاضی پرداخت خواهد شد.

تشکیل کارگروه همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت نیرو

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین از تشکیل کارگروه همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت نیرو با هدف ایجاد تسهیلات، تنظیم‌گری و وضع مقررات برای توسعه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، بهینه‌سازی مصرف انرژی و هوشمندسازی خبر داده است.

مقاوم سازی ساختمان با ملات خمیری دوستدار محیط زیست ساخت دانش بنیان های ایرانی

متخصصان یک شرکت دانش بنیان ایرانی ملات خمیری سبز پلیمری دوستدار محیط زیست برای جایگزینی ملات سنتی از قبیل ماسه و سیمان در صنعت ساختمان تولید کرده است که چهار برابر ملات سنتی مقاومت کششی، فشاری و برشی را می‌تواند تحمل کند.

درمان سندرم مچ دست با لوسیون دانش بنیان ایرانی

شرکت دانش بنیان دارویی آنا فارما توانسته با استفاده از توان متخصصان ایرانی لوسیون درمانی برای درمان سندرم مچ دست (تونل کارپال) تولید کند. این محصول اکنون به هفت کشور دنیا صادر می شود.

متاورس؛ نسخه‌ای سه‌بعدی از اینترنت بر مبنای واقعیت مجازی و افزوده

متاورس، نام پرتکرار این روزهای دنیای فناوری، نسخه‌ای از اینترنت سه‌بعدی است که با کمک ابزارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کاربران را به زندگی، وقت‌گذرانی و حتی خرید و فروش در دنیای جدید و البته مجازی دعوت می‌کند.

متاورس یا فراجهان نام و مفهومی تازه‌ برامده نیست؛ این مفهوم ابتدا در سال ۱۹۹۲ و در رمان سقوط برف نوشته نیل استیفنسون استفاده شد. این کلمه بار دیگر در رمان بازیکن شماره یک (۲۰۱۱) نوشته ارنست کلین و در توصیف دنیای کاملا دیجیتالی فراتر از دنیای آنالوگ استفاده شد. کلمه متاورس از جهت لغوی از ترکیب دو کلمه متا/meta به معنای فرا و یونیورس/ universe جهان گرفته شده است.

متاورس نسخه سه‌بعدی اینترنت است و برآورد می‌شود وقتی فناوری های مرتبط با آن کاملا توسعه یابد افراد بیشتری در این دنیای مجازی زمان می‌گذرانند. افراد امروزه زمان زیادی به اینترنت اختصاص می دهند بنابراین چرا زمان زیادی را در متاورس نگذرانند؛ به ویژه وقتی می توانند لحظاتی را تجربه کنند که در یک فضای اینترنت دوبعدی تجربه نکرده اند.

این موضوع نشان می دهد پول زیادی در این دنیا نهفته است و ظرفیت تبدیل شدن به بخش چندتریلیون دلاری اقتصاد جهان را در دهه های آینده دارد.

گام مهم محققان برای تحقق آرزوی دیرینه توقف پیری و جوان‌سازی سلول‌ها

محققان موفق شدند با یک شیوه ژن درمانی سلول های پیر موش‌های سالم را بازیابی کنند تا بر اساس معیارهای سنجش آثار پیری، حیوان جوان‌تر شود.

الهام از طبیعت؛ استفاده از ابریشم عنکبوت برای درمان سرطان

پروتئین تومور پی۵۳ که از سلول‌ها در برابر سرطان محافظت می‌کند و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد؛ به سرعت داخل سلول می‌شکند، محققان موسسه کارولینسکا سوئد پی‌ برده‌اند افزودن ابریشم عنکبوت (پروتئینی در تار عنکبوت) به این پروتئین موجب تثبیت آن می‌شود.

پروتئین پی ۵۳ با شناخت و جلوگیری از تکثیر ژنتیکی از سلول ها در برابر سرطانی شدن محافظت می‌کند.

اگر سلولی فاقد پروتئین پی ۵۳ کاربردی باشد، به سرعت به سلول سرطانی تبدیل می‌شود که به شکل کنترل نشدنی تقسیم می‌شود. بنابراین محققان در سراسر جهان در حال انجام تحقیقاتی برای توسعه درمان‌های سرطان به شکلی هستند که پروتئین پی ۵۳ را نیز دربرگیرد.

ابداع رآکتوری برای تبدیل کربن پسماند به مواد شیمیایی و تولید همزمان هیدروژن

گروهی از متخصصان آمریکایی رآکتوری ساخته‌اند که توانایی فرآوری کربن موجود در پسماند را برای تولید مواد شیمیایی دارد و همزمان هیدروژنی تولید می‌کند که به عنوان سوخت و برای تامین گرما قابل استفاده است.

 

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن