دانش بنیان

تاییدیه دانش بنیانی همیشگی نیست

رییس شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه حدود ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰شرکت در هشت سال گذشته تاییدیه دانش بنیانی خود را از دست دادند. گفت: دانش بنیان‌ها برای استفاده از مزایا و حمایت‌های قانونی باید همواره به دنبال ارتقای فناوری محصولات خود باشند.


به گزارش پیشران اقتصاد، دانش بنیانی یک فرهنگ جدید است که در انقلاب چهارم صنعتی، انقلابی که مشخصه اصلی آن تلفیق فناوری های مختلف است، ظهور یافته است. در این فرهنگ جدید علم، دانش، و فناوری در کنار دانش بازار قرار می گیرد و شرکت ها متناسب با تغییر نیازها و سلیقه های مشتریان، محصولات جدید تولید می کنند.

شرکت های دانش بنیان که دانش و فناوری جزء جدایی ناپذیر دارایی آن ها است بیش از یک دهه است در کشور شکل گرفته اند و در حال فعالیت هستند. در حال حاضر ۶ هزار و ۷۳۴ شرکت دانش بنیان ایرانی محصولات فناورانه خود را روانه بازار کرده‌اند.

بر اساس قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات که مشتمل بر ۱۳ ماده و ۶ تبصره برای دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان است،‌ حمایت های مالی و معافیت های بسیاری در نظر گرفته شده است. با توجه به نام گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال  تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، دایره بزرگتری از اقشار مختلف کشور با اصطلاح دانش بنیانی آشنا شدند و این فرهنگ در حال توسعه در فعالیت های بسیاری است.

اما نکته اینجاست که دانش بنیانی در خصوص فعالیت شرکت یا محصول به صورت مادام العمر صدق نمی کند و باید این شرکت ها محصولات و خدمات خود را بر اساس فناوری و نوآوری های موجود به روز کنند.

برهمین اساس، کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به آیین‌نامه های مصوب خود در کنار سایر شرایط برای دانش بنیان شدن، همواره ارزیابی شرکت های دانش بنیان را در بازه های زمانی مختلف در برنامه خود داشته و دارد، به طوری که در ۱۰ سال گذشته به گفته رضا اسدی فرد رییس شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  از ابتدای تشکیل شرکت های دانش بنیان تا کنون حدود ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ شرکت، دانش بنیانی خود را از دست داده اند.

وی در گفت و گویی در این خصوص افزود: لغو دانش بنیانی شرکت های دانش بنیان و حذف آنها از فهرست این شرکت ها بر اساس قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان که از ابتدای اجرای این قانون بوده، همچنان ادامه دارد و اجرا می شود.

اسدی فرد گفت: در مجموع از ابتدای فعالیت شرکت های دانش بنیان و اجرای قانون حمایت از دانش بنیان ها، حدود ۸ هزار شرکت دانش بنیان تایید شده اند، اما اکنون تعداد شرکت های دانش بنیان ۶ هزار و ۷۳۴ است که هر روز در حال تغییر است. حدود ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ شرکت دانش بنیان در هشت سال گذشته تاییدیه دانش بنیانی خود را از دست داده اند.

وی با بیان اینکه این شرکت ها یک دوره ای دانش بنیان بوده اند، اظهار داشت: این شرکت ها بعدها بر اساس ارزیابی های انجام شده و با توجه به ارتقای سطح فناوری کشور در سال های اخیر و انجام ندادن تحقیق و توسعه و ارایه نشدن محصول جدید فناورانه، از دانش بنیانی خارج  شده اند.

رییس شرکت ها وموسسات دانش بنیان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری ادامه داد: برخی از شرکت‌هایی که مورد تایید این کارگروه قرار می‌گیرند، تصور می‌کنند که این تاییدیه مادام ‌العمر است و در سربرگ‌ها یا مهر شرکت خود، عبارت دانش‌بنیان را درج می‌کنند و برای حفظ و ارتقای معیارهای مندرج در آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، اقدامات لازم را انجام نمی‌دهند.

وی یادآور شد: بر اساس مصوبه کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌ بنیان، در صورتی که در ارزیابی مجدد، شرکت هایی که معیارهای لازم را احراز نکنند، بدون هیچ‌گونه مسامحه‌ای از فهرست شرکت‌های دانش‌بنیان حذف خواهند شد و استفاده آنها از تسهیلات صندوق نوآوری وشکوفایی، معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و سربازی افراد این شرکت‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

‌اسدی فرد یادآور شد: بنابراین تاییدیه استفاده این شرکت‌ها از مزایای قانونی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باید هر سال یا هر ۲ سال یک بار مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد.

رییس شرکت ها و موسسات دانش بنیان با بیان اینکه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در دوره دوم ارزیابی باید ارتقا یابد، افزود: به عنوان نمونه برای شرکت‌هایی که در سه سال اول تاسیس هستند، معیار داشتن اظهارنامه مالیاتی بررسی نمی‌شود و این شرکت‌ها به عنوان شرکت‌های نوپا می‌توانند، تایید شوند؛ اما در زمان ارزیابی دوره دوم، باید دفاتر مالی و اظهارنامه مالیاتی حتی با ذکر فروش صفر، داشته باشند؛ زیرا درغیر این صورت تایید نمی‌شوند.

اسدی فرد گفت:‌ براساس مصوبات کارگروه، حفظ و ارتقای کیفیت فعالیت‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار مهم است، این کارگروه به هیچ عنوان به دنبال افزایش کمی شرکت های مشمول استفاده از مزایای این قانون نیست.

اسدی فرد تاکید کرد:‌شرکت های دانش بنیان حتما واحد تحقیق و توسعه برای خود داشته باشند، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به اینکه اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه دارد، در خصوص هزینه های انجام شده و کاهش ریسک تحقیق و توسعه به آنها کمک خواهد شد.

وی یادآور شد : شرکت های دانش بنیان باید تحقیق و توسعه داشته باشند و محصولات جدید ارایه دهند تا بتوانند دربلند مدت اعتبار دانش بنیانی خود را حفظ کنند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن