دانش بنیان

دانش‌بنیان‌ها در نگهداری از فضای سبز کمک می‌کنند

رئیس سازمان سیما و فضای سبز شیراز گفت: در این حوزه حفظ و نگهداری فضای سبز، در تلاش هستیم با برون سپاری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و دانشگاهی، به روز شدن ناظرین و از توان جامعه مهندسین و فارغ التحصیلان کشاورزی استفاده کنیم.


به گزارش پیشران اقتصاد، روح اله مظفری در نشستی خبری با اعلام این مطلب اظهار داشت: در دو حوزه فضای سبز و معماری منظر شهری همچون هنر و مکتب شیراز، این شهر دارای سابقه درخشانی است و این موضوع سبب شده سازمان سیما و منظر شهری رسالت سنگینی چه در فضای سبز و چه در فضای هنر و معماری شهری بر دوش داشته باشد.

وی با بیان اینکه بار رسالت سازمان سیما و منظر شهری چنان سنگین و حیاتی است که نیاز است با کمک همه دستگاه های متولی به حد مطلوب دست یافت، گفت: بالغ بر ۴۰ هزار هکتار ارتفاعات مشرف به دشت شیراز است که مسئولیت ۱۳ هزار هکتار از این ارتفاعات به شهرداری سپرده شده است.

مظفری به برنامه های اجرایی پیش روی سازمان در حوزه فضای سبز اشاره کرد و افزود: باتوجه به تدوین طرح جامع مطالعاتی فضای سبز شهر شیراز، رویکرد اجرایی این حوزه در حوزه های آب، خاک، گونه شناسی، اقلیم و جغرافیا و موضوع سرانه با این طرح دنبال می شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از طرح های مطالعاتی در دست تهیه، طرح جامع مطالعاتی آب است که در راستای اجرای آن در دو منطقه ۱۰ و ۶ شهر شیراز موضوع احداث و توزیع شبکه انتقال آب و مخازن ذخیره سازی آب دیده شده است.

مظفری با بیان اینکه یکی از شاخص های مهم طرح جامع آب احداث شبکه توزیع و انتقال آب فضای سبز شهرداری شیراز است تا در افق ۱۴۲۰ با توجه به چاه های آب موجود از پساب تصفیه خانه ها در این حوزه استفاده کنیم، گفت: باتوجه به ۱۰۴ چاه آبی که در سطح شهر وجود دارد در برخی از مناطق این شبکه باید به سرعت اجرا شود، پس در دو منطقه ۲۰ و ۶ به دلیل رشد طولی آنها که فاقد شبکه آب هستند احداث شبکه رینگ و مخازن با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان در دستور کار است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز با اشاره به اینکه فضای سبز پاشنه آشیل شهر است که در صورت از دست دادن آن، دیگر قابل بازگشت نخواهد بود، گفت: در راستای تامین آب فضای سبز شهری اقدامات بسیاری در حال انجام است و باتوجه به اینکه کنترل مصرف نقش اصلی در این حوزه دارد، پس عمده چاه های آب شهر شیراز دارای سیستم اندازه گیری و کنترل هستند و تمام تانکرها براساس کارکرد و میزان مصرفی که دارند پر می شوند، این در حالی است که در حوزه مصرف این سیستم کنترلی به خوبی مدیریت و در هر منطقه از طریق این سیستم سرانه مصرف اعلام می شودر.

نظارت، کنترل و حفظ و نگهداری فضای سبز دیگر موضوعی بود که مظفری به آن اشاره و بیان کرد: در این حوزه در تلاشیم با برون سپاری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و دانشگاهی، به روز شدن ناظرین و نظارت ها و از توان جامعه مهندسین و فارغ التحصیلان کشاورزی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه حجم وسیعی از عملیات حفظ و نگهداری فضای سبز شهری برعهده این سازمان است این اقدام به وسیله هوشمندسازی نظارت بر عارضه ها انجام می شود که در این خصوص فضای سبز ارتفاعات شهر شیراز کاملا مانیتورینگ شده و ۱۲۰ عارضه از طریق برداشت هوایی انجام می شود و ناظرین با استفاده از سامانه هوشمند و نرم افزار، روزانه عملکرد پیمانکاران را اعلام می کنند. این در حالیست که علاوه بر تاثیرگذاری مثبت پایش سیستم هوشمند نظارت بر فضای سبز اما شهر شیراز در این حوزه بسیار محروم است.

به گفته رئیس سازمان سیما و منظر فضای سبز، سرانه فضای سبز درون شهری به ازای هر نفر ۸٫۰۶ متر مربع است که هفت متر مربع از استاندارد مشخص آن دور هستیم. میزان فضای سبز ارتفاعات (درختکاری شده) به میزان ۲۱ میلیون و ۷۹۰ هزار متر مربع است .

خشک شدن فضای سبز ارتفاعات شهر شیراز از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست بود که طی هفته گذشته رضا محمدیان عضو شورای اسلامی شهر شیراز اعلام کرده بود تعداد ۸۰ هزار اصله به دلیل کم کاری پیمانکار خشک شد که مظفری در این خصوص گفت: بام سبز شیراز در دست سازمان سیما و منظر نبوده است و توسط سازمان دیگری در شهرداری کنترل میشد و در خصوص خشک شدن درختان اطلاعی نداریم اما با رویکرد شورای ششم سیستمی تعریف شد تا حفظ و نگهداری فضای سبز ارتفاعات به سازمان سیما و منظر واگذار شود و اکنون مسئولیت این فضا برعهده این سازمان است.

مظفری تاکید کرد: بام سبز از جمله فضاهایی بوده است که سازمان سیما و منظر نقش نظارتی بر آن نداشته است.

رئیس سازمان سیما و منظر با اشاره به اینکه در شهر شیراز تنها در ۱۰ درصد فضای سبز شهری، گل های فصلی و گلدانی کاشت می شود، افزود: درختان چنار، بید و افرا جزء بیشترین گونه های گیاهی هستند که آب بری زیاد دارند، این در حالی است که درختچه های فصلی و گونه های پوششی تقریبا نیاز آب بری یکسانی دارند و کاشت گونه های پرآب نباید در دست اقدام باشد.

ساماندهی پارک آزادی از دیگر موضوعاتی بود که رئیس سازمان سیما و منظر به آن اشاره و بیان کرد: پارک آزادی به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی ترین فضاهای سبز شهری شیراز با ۲۰ هکتار فضا است که در ابتدا شهروندان در مجاورت این پارک به دلیل وجود سر و صدا ناشی از شهر بازی آن گلایه داشتند و بروز بیماری کرونا سبب شد تا این شهر بازی جمع آوری شود و مقرر شد تا ساماندهی این فضا در دستور کار قرار گیرد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن