دانش بنیان

ضعف های قانون جهش تولید دانش بنیان چیست؟

دبیرکل مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، بازارسازی و فرصت حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در زنجیره تامین دستگاه‌های اجرایی را از مهمترین دستاوردهای قانون جهش تولید دانست و گفت: از سوی دیگر در این قانون به صادرات به شکل جدی پرداخته نشده و سیاست‌گذاری مشخصی برای صادرات محصولات و تولیدات دانش‌بنیان دیده نشده است که امیدواریم در تدوین آیین‌نامه‌های آن به این موارد توجه شود.


به گزارش پیشران اقتصاد، سحر بنکدارپور با اشاره به نقش بخش خصوصی در اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان با بیان اینکه بخش خصوصی از همان ابتدای مطرح شدن این طرح تا حدودی در تدوین آن مشارکت داشتند، گفت: بخش خصوصی درست زمانی که طرح جهش تولید دانش‌بنیان در کمیسیون‌های اصلی و فرعی مجلس مطرح شد، بسیار مؤثر عمل کرده و تاثیرگذار بودند.

بنکدارپور با بیان اینکه مهمترین بخش این قانون، ماده ۱۱ است، اظهار کرد: حمایت‌های مالی و اعتبار مالیاتی موضوع مهمی است که می‌توانیم امیدوار باشیم صنایع بزرگ به اکوسیستم دانش‌بنیان جذب و تشویق به سرمایه گذاری شوند.

وی در رابطه با امکاناتی که سایر ماده‌های این قانون برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم می‌کند، خاطر نشان کرد: بازارسازی و فرصت حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در زنجیره تامین دستگاه‌های اجرایی از مهمترین دستاوردهای این قانون به شمار می‌رود. این رویکرد در کنار معافیت‌های مالیاتی، مقوله ورود دانش‌بنیان‌ها به بورس، فرابورس و مشکلات جذب سرمایه در اکوسیستم دانش‌بنیان و نوآوری را تا حد زیادی مرتفع خواهد کرد.

بنکدارپور به ضعف‌های موجود در این قانون اشاره کرد و گفت: حضور بخش خصوصی در هیچ جای این قانون دیده نشده و امیدواریم در تدوین آیین‌نامه‌ها حتما جایگاه این بخش دیده شود. ضمن اینکه، در برخی ماده‌ها از جمله ماده ۳، ممکن است برای شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه ماشین‌آلات مؤثر باشد، اما دیگر فعالان بخش‌های صنعت و معدن احتمالا دچار چالش خواهند شد. ضمنا در این قانون به صادرات به شکل جدی پرداخته نشده و سیاست‌گذاری مشخصی برای صادرات محصولات و تولیدات دانش‌بنیان دیده نشده است.

وی ادامه داد: همانطور که این قانون با دید تسهیلگری نوشته شده است، اگر آیین‌نامه‌های مربوط به ماده‌های آن به درستی تبیین و اجرا نشود، ممکن است باعث ایجاد رانت در اکوسیستم شود. بنابراین، طبق مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار نیاز به مشورت از بخش خصوصی در این مورد بسیار مشهود است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن