دانش بنیان

سایپا به دانش بنیان‌ها تکیه می‌کند

گروه خودروسازی سایپا با کسب مجوز دانش بنیان برای ۵ شرکت زیرمجموعه و تشکیل کمیته دانش بنیان ها قصد دارد توان طراحی و تولید خودروهای جدید و تکمیل پروژه های بومی سازی قطعات را ارتقا دهد تا خودوروهای اقتصادی و کیفی را جایگزین خودروهای در حال خروج از خط تولید کرده و به سمت تولیدات مدرن با استانداردهای ۸۵ گانه حرکت کند.


به گزارش پیشران اقتصاد، شرکت سایپا در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت افزایش کیفیت تولید خودروهای داخلی و تامین نظر مصرف کنندگان همکاری های تحقیقاتی را با بخش های علمی در سال اخیر افزایش داده و نه تنها دستِ کم ۵ شرکت وابسته به سایپا دانش بنیان شده اند، بلکه با تشکیل قرارگاهی همکاری های دوجانبه ای با شرکت های دانش بنیان را آغاز کرده است.

این مساله در راستای توسعه محصولات جدید و به روز در سایپا هست، برای نمونه مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا از بزرگترین شرکت های دانش بنیان است که در حوزه طراحی و ساخت قالب های خودروها فعالیت کرده و در مسیر به روزرسانی صنعت خوردو حرکت می کند تا با فناوری های پیشرفته، داخلی سازی قطعات اجرایی شده و دانش فنی تولید موتور و خودروهای کم مصرف در سال جاری با همکاری دانش بنیان ها محقق شود.

در همین راستا مدیریت زنجیره تامین شرکت سازه گستر سایپا با محوریت حرکت به سوی افزایش داخلی سازی قطعات خودرو به ویژه قطعاتی که از دانش فنی بالایی برخوردار هستند سامانه ورود به زنجیره تامین شرکت های دانش بنیان را راه اندازی کرده است.

خودروسازی سایپا قصد دارد از توان و تخصصی شرکت های خصوصی هم در طراحی و تولید خودروهای جدید و تکمیل پروژه های بومی سازی قطعات استفاده کند تا در مقطع کنونی که برخی از خودروها در حال خروج از خط تولید هستند خودروهای اقتصادی را جایگزین کند.

واقعیت این است که رفع نواقص زنجیره صنعت خودرو از طراحی پلتفرم تا تولید قطعات مستلزم استفاده از فناوری های نوین است که از طریق تامین مالی شرکت های بزرگی مانند سایپا و به خدمت گرفتن توان و دانش شرکت های دانش بنیان در حوزه خودرو ممکن است.

از طرف دیگر سایپا به دنبال این است که با افزایش بهره وری در تولید، قیمت تمام شده را اقتصادی نگه دارد، این مساله برای مهار تاثیر تورم فزاینده بر تولید است، به عبارت دیگر وقتی قیمت مواد اولیه روندی صعودی دارند و قیمت گذاری همچنان به صورت دستوری نرخ های کارخانه را سرکوب می کند این مساله منجر به حاشیه زیان برای تولید خودروهای جدید می شود.

حالا سایپا از طریق همکاری با صاحبان ایده در مراکز دانش بنیان و استارتاپ ها به دنبال تولیداتی کیفی با حاشیه سود مناسب است، به همین دلیل سایپا همکاری با مجموعه های دانش بنیان را در اولویت قرار داده است تا جایی که از تمام شرکت های دانش بنیان فعال در صنعت خودرو و صنایع دعوت کرده تا آمادگی خود را برای همکاری با کمیته تخصصی سایپا اعلام کنند تا از این طریق نخبگان و دانشگاهیان برای انجام پروژه های توسعه ای گروه خودروسازی سایپا ایده های خود را ارائه کنند.

بر اساس این سیاست، تعامل خوبی بین صنعت و مراکز علمی شکل گرفته و در این میان دانشگاه ها می توانند طرح های خود را در حوزه های طراحی و تولید پلتفرم مشترک ارائه دهند و مدیران سایپا هم تاکید کرده اند از ایده های نو و فناورانه توسط استادان و جوانان نخبه دانشگاهی استقبال کرده و آماده هرگونه کمک فنی و فکری مورد نیاز به تولیدکنندگان قطعات و … هستند.

پروژه پلتفرم جدید برای خودروهای پرطرفدار سایپا و تولید خودروی کیفی از جمله برنامه های سایپاست که آماده همکاری با شرکت های دانش بنیان است و با هدف بومی سازی طراحی پلتفرم خودرو دنبال می شود.

سایپا این هدف را از طریق کنسرسیوم دانشگاه های علم و صنعت ایران، امیرکبیر، خواجه نصیر و دانشگاه تهران دنبال می کند، زیرا این شرکت در دوره مدیریتی جدید، شیوه های نوینی از نظام مدیریتی را پیش گرفته تا با ایجاد تحولی ساختاری، صنعت خودروسازی داخلی متناسب با خواسته متقاضیان را ارتقا دهد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن