دانش بنیان

کاهش هزینه گلخانه‌ها با فرآیند دانش بنیانی

رئیس سازمان جهادکشاورزی از کاهش ۹۰ درصدی هزینه گلخانه‌ها با فرآیند دانش بنیانی خبر داد .


به گزارش پیشران اقتصاد، رضا افلاطونی رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین در گفت و گویی گفت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، دانش بنیان کردن جهاد کشاورزی یکی از اولویت‌های وزارتخانه است. از ۱۰۸ شرکت ثبت شده دانش بنیان ۲ شرکت در بخش کشاورزی و ۹ واحد فناور و یک مرکز رشد کشاورزی در استان فعال هستند. معاون تحقیقات وزارت جهادکشاورزی اخیرا سفری به استان داشتند که قرار شد مجوز دهکده فناوری و نوآوری برای استان صادر شود.

افلاطونی گفت: در سفر ریاست محترم جمهوری هم مجوز و مصوبه پارک علم و فناوری ویژه کشاورزی صادر شد که پیگیر آن هم هستیم. در مجموع ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها پایین است. در بخش صنعتی علم زودبازده است و این امر طبیعی ست. برای اصلاح در ژنوم یک بذر چندین سال زمان لازم است. برای اصلاح در بذر گندم نزدیک به ده سال زمان لازم است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گفت: نوع گونه‌های گیاهی باهم متفاوت است. در مجموع زمان بر بودن برگشت نتیجه فناوری یکی از همین علت هاست. در طول ادوار مختلف تا انقلابی صورت نگرفته تغییری بوجود نیامده است. با در نظر گرفتن جمعیت جهان یک انقلاب در حوزه کشاورزی لازم است. فناوری در دنیا باعث شده که کشوری مثل هلند که به اندازه یک استان ماست در بخش کشاورزی سرآمد شده است.

وی افزود: قرارگاه کشاورزی دانش بنیان اتفاقات خوبی را شامل شده است. کشاورزانی که کار فناورانه و هوشمندانه انجام داده اند گردآوری کردیم. به عنوان مثال مدیریت هوشمند آب در یک مزرعه و اینترنت اشیا از این دست بود. مدیریت هوشمند آب یعنی رساندن آب به میزان مشخص و در زمان مشخص به گیاه بر اساس نیاز‌های لازم. آنچه که در کشاورزی مهم است پایین اوردن هزینه و بالابردن درآمد است.

افلاطونی گفت: در ابتدای سال آیین نامه کشاورزی دانش بنیان به دستگاه‌ها ابلاغ شد. اعطای تسهیلاتی مانند وام‌های بانکی کم بهره به شرکت‌های دانش بنیان در دل این آیین نامه بود. استان قزوین اولین مرکز تحقیقات خصوصی کشور را داراست.

وی اظهار کرد: استان قزوین به دلیل سبقه کشاورزی در بحث اصلاح الگوی کشت پیشقدم است. حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی دشت قزوین دارای الگوی کشت است. الگوی کشت را نباید به نوع محصول محدود کنیم. یکی از شاخص‌های الگوی کشت، نوع کشت است. شاخص دیگر، فرآیند کشت است. گلخانه‌های نیمه باز با هزینه‌های یک دهم گلخانه‌های بسته را می‌توان احداث کرد. در استان هم از این نمونه داریم که کشت گوجه فرنگی در ان انجام می‌شود. میزان هزینه بری در این روش، یک دهم کاهش می‌دهد.

افلاطونی گفت: اولین کشت این نوع گلخانه در قزوین انجام شد. کلاس‌ها و بازدید‌هایی در این زمینه صورت گرفت. کشاورزانی که تمایل داشته باشند تسهیلاتی برایشان در نظر گرفته شده است. مشکل این است که حمایت از این کشت و کار‌ها ضمانت اجرایی قانونی ندارد. از سیاست‌های تشویقی در این زمینه استفاده می‌شود.

وی افزود: امسال برای اولین بار در استان کشت زیره سبز در سطح ۶۰ هکتار با دو نوبت آبیاری درآمدی بیش از ۳۰ میلیون تومان در هکتار عاید کشاورز می‌شود. در بحث اقدامات سازگار با کم آبی مجموعه اقداماتی انجام شده است. یکی از آن‌ها الگوی کشت است. پس از آن می‌توانیم از کشت بذر به کشت نشاکاری پیش برویم که ۲ نوبت آبیاری را کاهش می‌دهد. می‌توانیم به ارقامی برویم که مقاوم نسبت به خشکی هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی عنوان کرد: در حوزه سبزی و صیفی هیبرید بیش از ۹۵ درصد بذر واردکننده هستیم. در بحث کشاورزی دانش بنیان ۱۱ پروژه تعریف کرده ایم. برای هرکدام از این‌ها مدیر انتصاب شده است.

افلاطونی گفت: باتوجه به اینکه ذخایر آبی ما روزانه و سالیانه کم می‌شود و با بحران تغییر اقلیم مواجه هستیم باید کشت‌های خود را به سمت فضا‌های بسته ببریم. دو شاخصه مهم در این زمینه است. عوامل محیطی آن مانند دما و نور قابل کنترل است و رطوبت هم که یکی از شاخص‌های مهم است.

وی اضافه کرد: در وضعیت موجود در استان ۱۷۸ هکتار گلخانه داریم. رواج گلخانه‌ها و شهرک‌های گلخانه‌ای مانند نودهک البته فاز یک آن در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ هکتار دیده شده که در ۱۶۲ هکتار عملیاتی شده است که به زودی وارد فاز بهره برداری خواهد شد و فاز دوم آن هم در زمینی به مساحت ۵۰۰ هکتار در دست اجراست.

وی افزود: در بحث کشاورزی قراردادی شرکت‌هایی مانند گلوکزان را در استان داریم که به نوعی دست تولیدکننده و مصرف کننده را در یکدیگر قرار می‌دهیم. این رویه دو حسن بزرگ دارد. تضمین فروش یکی از مزایای آن است و مورد دیگر تامین مالی بدون دخالت دولت انجام خواهد شد. در حوزه زراعت کارخانه قند هم این رویه را در پیش گرفته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گفت: مشکل عمده ما بهره برداران خرد هستند که شرکت‌های تعاونی روستایی برابر قانون سال ۱۳۴۹ قرار بوده که نقش کشاورزی قراردادی را ایفا کنند که نکردند. امسال تکلیف کردیم که تعاون روستایی در یک شبکه مویرگی، بهره برداران خرد را وارد کشاورزی قراردادی کند.

افلاطونی عنوان کرد: ظرفیت‌های مغفول در استان کم نیست. یک نمونه از آن شناسایی و استفاده از منابع آبی موجود است. استخر‌های مورداستفاده برای آبیاری پرفشار ظرفیت پرورش ماهی را دارند که شیلات هم از آن حمایت می‌کند. آبزی پروری مصرف کننده آب نیست. ضوابط زیست محیطی آن هم در حال پیگیری است. ۱۰ سایت پرورش ماهی مطالعه شده است که مشکلات حقوقی داشتند و فراخوان جذب سرمایه گذار منتشر شده است که سرمایه گذاران می‌توانند ورود کنند. ظرفیت آبزی پروری ما در استان زیر ۴ تن است. با راه اندازی این سایت‌ها به ۱۴ هزار تن افزایش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: در حوزه آبزی پروری ۳ اقدام باید انجام شود که یکی از آن‌ها دانش بنیان کردن امور است که آماده عقد قرارداد با شرکت‌ها هستیم. نکته دوم ارتباط بین فعالان حوزه شیلات و آبزی پروری است که نرم افزاری بنام شیل برنامه نویسی شد که همه عضو آن هستند. نکته سوم هم ما باید بتوانیم تولید انواع ماهی و گوشت سفید را داشته باشیم.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن