اخباردانش بنیان

فروش میلیاردی دانش‌بنیان‌ها

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یک‌سال اخیر با هدف ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، اجرای قانون حمایت از این شرکت‌ها را در دستور کار خود قرار داد.


پیشران اقتصاد؛ روز گذشته از سوی معاونت علمی اعلام شد که نتایج این طرح تأیید بیش از ۷ هزار دانش‌بنیان از میان ارزیابی ۳۳ هزار دانش‌بنیان، فروش ۳۰۰هزار میلیارد تومانی و اشتغال ۳۵۰ هزار نفر در این شرکت‌های علمی بود. بازگشت ۲ هزارو ۷۰۰ پژوهشگر به کشور هم از اقدامات مهم حوزه چرخش نخبگان در دولت سیزدهم بوده‌است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یک‌سال اخیر با هدف ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، اجرای قانون حمایت از این شرکت‌ها را در دستور کار خود قرار داد. روز گذشته از سوی معاونت علمی اعلام شد که نتایج این طرح تأیید بیش از ۷ هزار دانش‌بنیان از میان ارزیابی ۳۳ هزار دانش‌بنیان، فروش ۳۰۰هزار میلیارد تومانی و اشتغال ۳۵۰ هزار نفر در این شرکت‌های علمی بود. بازگشت ۲ هزارو ۷۰۰ پژوهشگر به کشور هم از اقدامات مهم حوزه چرخش نخبگان در دولت سیزدهم بوده‌است.

امسال معاونت علمی در تولید آیین‌نامه اجرایی‌سازی کم نگذاشت! تدوین ۱۰ آیین‌نامه اجرایی‌سازی شعار امسال و ۱۳ آیین‌نامه اجرایی‌سازی قانون جهش تولید در همین راستا بود. همچنین به منظور توسعه علم و فناوری حمایت از ۳۶۲ طرح فناورانه و ۱۵۴ طرح تجاری‌سازی و رونمایی از ۲۳ طرح کلان ملی در یک‌سال اخیر از سوی این معاونت انجام شده‌است.
خانه‌هایی برای آسایش نخبگان

در طول یک‌سال گذشته با هدف اجرای بند «ب» از ماده ۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، تأسیس و حمایت از خانه‌های خلاق، شرکت‌های خلاق و اجرایی‌سازی سند توسعه ملی فناوری‌های نرم در دستور کار معاونت علمی قرار گرفت. خانه خلاق، مرکزی است که با جذب ایده‌های نو مسیر کسب و کار را برای کارآفرینان و استارتاپ‌ها روشن می‌کند؛ یعنی در خانه خلاق با فراهم کردن فضای کار اشتراکی، خدمات آموزشی و امکاناتی دیگر از قبیل شبکه‌سازی و مشاوره از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت و بستر رشد نخبگان جوان فراهم می‌شود.

حمایت از راه‌اندازی ۶۵ خانه خلاق و مرکز نوآوری در ۲۵ استان، ارائه مجوز ۳۱ شتاب‌دهنده تخصصی (احیای استارتاپ‌های در حال سقوط)، حمایت از هفت مرکز نوآوری تخصصی، حمایت از دو کارخانه نوآوری، شناسایی و کمک به تأسیس ۷۰۰ شرکت خلاق و ارائه بیش از هزارو ۴۰۰ خدمت در حوزه استقرار کسب و کار از اقدامات دولت سیزدهم بوده‌است. در حوزه همکاری بین‌المللی نیز حمایت از بخش خصوصی جهت ایجاد و راه‌اندازی خانه‌های نوآوری صادراتی در دستور کار دولت بوده‌است. حمایت از ۲۷ پروژه مشترک علمی- فناوری از سوی معاونت علمی و بنیاد ملی علوم چین، اجرایی شدن ۲۲ پروژه همکاری فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و روسی هم اقدامات بین‌المللی صورت گرفته در یکسال اخیر بود.

بازگشت ۲۷۰۰ نخبه به کشور

بر اساس پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت علمی هم اکنون بیش از ۷ هزار مجموعه دانش‌بنیان و هزارو۶۰۰ شرکت خلاق به ثبت رسیده‌است. در حوزه چرخش نخبگان نیز تعداد متخصص و کارآفرینان بازگشتی به ایران به ۲ هزار و ۷۰۰ نفر می‌رسد که بیشتر این افراد با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری دارند. معاونت علمی در یکسال اخیر با هدف ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، اجرای قانون حمایت از این شرکت‌ها را در دستور کار خود قرار داد. نتایج این طرح هم تأیید بیش از ۷ هزار دانش‌بنیان از میان ارزیابی ۳۳ هزار دانش‌بنیان، فروش ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی و اشتغال ۳۵۰ هزار نفر در این شرکت‌های علمی بود.

به خط‌شدن ۱۰ وزارتخانه برای تولیدات دانش‌بنیان

معافیت مالیاتی هزارو ۵۷۸ شرکت دانش‌بنیان، ۸۵۷ مورد اعطای تسهیلات نظام وظیفه، ۱۳۹ مورد معافیت گمرکی، یک هزار و ۳۲۰ مورد حمایت تأمین اجتماعی، ۹۲ مورد استقرار در اماکن مسکونی، صدور ۲۵۴ جواز تأسیس و بهره‌برداری، هزارو ۷۷۸ مورد مشاوره کسب و کار و ۹۳۹ خدمت توانمندسازی از دیگر اقدامات معاونت علمی و فناوری در اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بوده‌است. امسال نخستین جلسه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان با حضور رئیس‌جمهور در فاصله کمتر از یک ماه از ابلاغ قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها تشکیل شد. نهایی‌شدن پیشنویس آیین‌نامه تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در ۱۰ وزارتخانه شامل جهادکشاورزی، بهداشت، نیرو، نفت، صمت، علوم، تحقیقات و فناوری، اقتصاد، کشور، فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرهنگ و ارشاد اسلامی از نتایج این طرح بوده‌است.

همکاری‌های علمی با چین و روسیه

یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم نیز که با هدف اجرای طرح‌های مشترک توسعه علمی و فناوری انجام شده، حرکت به سمت توسعه و همکاری‌های علمی و فناوری‌های بین‌المللی بوده‌است. برگزاری نخستین دوره برنامه مشترک همکاری بین این معاونت و بنیاد ملی علوم طبیعی چین و حمایت از ۲۷ پروژه مشترک علمی- فناوری توسط طرفین، برگزاری ششمین دوره صندوق علمی راه ابریشم مابین معاونت علمی و فناوری و آکادمی ملی علوم چین و حمایت از شش پروژه تحقیق و توسعه مشترک، از مهم‌ترین همکاری‌های علمی با اژد‌های زرد بود. اجرایی شدن ۲۲ پروژه همکاری فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و روسی، آغاز همکاری‌های فناورانه پنج دانشگاه برتر صنعتی ایران و دانشگاه پلی‌تکنیک سن پترزبورگ و راه‌اندازی مرکز تبادل علم و فناوری ایران و روسیه در شهر سن پترزبورگ هم از جمله اقداماتی است که به سرانجام رسیده‌است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن