دانش بنیان

ظرفیت دانش بنیانی آذربایجان‌شرقی چقدر است؟

استاندار آذربایجان شرقی گفت : هدف گذاری های ما در حوزه شرکت های دانش بنیان بر این مبناست که تا پایان دولت سیزدهم استان در این حوزه رتبه دوم کشوری شود.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ عابدین خرم در نشست ستاد اقتصاد دانش‌ بنیان و اشتغال‌ آفرین آذربایجان شرقی با حضور معاون عملی و فناوری رییس جمهور افزود: سال گذشته با به دست گرفتن سکان مدیریت استان، برای برون رفت از وضع موجود با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های استان در راستای بهره مندی از استعدادها، خلاقیت ها و ابتکارات شرکت های دانش بنیان، ستاد اقتصاد دانش بنیان در آذربایجان شرقی تشکیل شد.

عابدین خرّم افزود: طرح اقدام برای سند قبلی اقتصاد دانش بنیان استان نوشته شد و بعد از شکل گیری حوزه های نوآوری دانش بنیان با رسته های فعال، برنامه ریزی مناسب ارتباط بین حوزه نوآوری و صنعت انجام شد.

وی ادامه داد: برای ارتقای جایگاه آذربایجان شرقی در اقتصاد دانش بنیان، نوآوری و اشتغال آفرینی براساس اسناد بالادستی و چشم انداز استان، اقدامات لازم انجام شده است.

خرّم گفت: استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای رشد و توسعه اقتصادی، حل مشکلات توسعه استان از طریق استفاده از ظرفیت های فناوری، نوآوری و دانش بنیان، ایجاد اشتغال برای دانشجویان و متقاضیان با حمایت از خدمات دانش بنیان مورد توجه است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه توسعه صادرات فناوری برای کشورهای منطقه و سایر کشورها با ایجاد هاب صادراتی، ادامه داد: با توجه به اقدامات انجام شده پیش بینی می کنیم تا پایان دولت سیزدهم، آذربایجان شرقی به رتبه دوم کشوری در حوزه دانش بنیان ارتقا پیدا کند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: تمامی مجموعه های دولتی، بخش خصوصی و مراکز رشد در آذربایجان شرقی با هماهنگی و هم افزایی بیشتر در حوزه اقتصاد دانش بنیان تلاش می کنند با خلق ثروت استان را به جایگاه اصلی خود در این حوزه برسانند.

۲۲۹ شرکت دانش‌بنیان در آذربایجان شرقی فعال است

مشاور و نماینده تام‌الاختیار استاندار آذربایجان شرقی در حوزه نوآوری، فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۲۲۹ شرکت دانش بنیان در استان فعال است، گفت: در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و رفع چالش‌های موجود ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغال آفرین با ۴ کمیته تخصصی در استان تشکیل شده است.

عبدالرضا فلاح افزود: توسعه فضای پارک علم و فناوری، اختصاص ۶۰ هکتار از اراضی شهرک شهید سلیمانی برای شرکت های دانش بنیان، راه اندازی پردیس علم و فناوری کشاورزی، ایجاد ناحیه نوآوری دانشگاه تبریز، کارخانه نوآوری تبریز، مجتمع نوآوری مهارت و خانه های خلاق هریس، دانش آموزی تبریز و خلاق مسجد از جمله اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است.

وی ادامه داد: در راستای توسعه صادرات نوآوری در استان، ایجاد هاب صادراتی و تبادل فناوری، برگزاری رویدادهای صادراتی و راه اندازی شتاب دهنده صادراتی، ایجاد خانه نوآوری آذربایجان و ارمنستان، ایجاد پارک علم و فناوری بین المللی ارمنستان، کاهش فرایند تجاری سازی و استفاده از ظرفیت صادراتی اتاق بازرگانی انجام شده است.

فلاح گفت: افزایش سرمایه صندوق پژوهش و نوآوری استان، افزایش سرمایه صندوق پژوهش و نوآوری ارس و تبدیل به صندوق مناطق آزاد، تسهیل ارزش گذاری برای محصولات و خدمات شرکت ها و راه اندازی صندوق با سرمایه ۱۲۰ میلیارد تومان در جهت توسعه نهادهای مالی انجام شده است.

وی، حمایت از تخصصی کردن مراکز نوآوری و تکمیل زنجیره ارزش، حمایت مادی و معنوی از نمایشگاه رینوتکس به عنوان دومین رویداد نوآوری ملی، تکمیل فضاهای نوآوری و حمایت از شکل‌گیری پروژه‌های پیشران را از جمله نیازهای استان در حوزه اقتصاد دانش بنیان ذکر کرد.

در این جلسه مرکز تحققیات کربن سبز و مرکز گوگرد زدایی از سوخت های سنگین در مرکز رشد جامع دانشگاه صنعتی سهند و همچنین خانه خلاق ماندگار شهرستان مرند از طریق ارتباط تصویری افتتاح شد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن