اخباراختصاصی پیشرانرینوتکس

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی تاکید کرد:

تغییر رویکرد در پذیرش دانش بنیان 

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با حضور در غرفه پیشران اقتصاد در دهمین نمایشگاه رینوتکس تبریز، بر اصلاح و تغییر رویکرد در پذیرش  شرکت‌های دانش بنیان و نوآور از ایده محوری به سمت تقاضا محوری در پارک علم و فناوری تبریز تاکید کرد.


رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با حضور در غرفه پیشران اقتصاد در دهمین نمایشگاه رینوتکس تبریز، بر اصلاح و تغییر رویکرد در پذیرش  شرکت‌های دانش بنیان و نوآور از ایده محوری به سمت تقاضا محوری در پارک علم و فناوری تبریز تاکید کرد.
به گزارش پیشران اقتصاد، سعید جعفری راد با بیان این مطلب، گفت: انتخاب درست ایده، پایه ‎ی مهم برای تولید محصول و تجاری سازی آن است. معمولا ۷۰ درصد ایده های رسیده به پارک علم و فناوری استان، مشکلاتی از جنس تجاری سازی و بازار دارند و نمی‎توان محصول حاصل از ایده را به فروش رساند.
وی ادامه داد: برای حل این موضوع، جلساتی با حضور شرکت‌های فناور، صاحبان صنایع و صاحبان ایده برگزار می‎ شود تا تقاضا و بازار هدف مشخص شود و موضوع دیگر این است که ممکن است بازار داخلی اشباع شده و باید به دنبال بازار خارجی باشند و یا راه‎های جدیدی برای فروش بررسی شود.
هم‌چنین وی از گسترش همکاری با پارک فناوری مسکو و کشورهای کانال قفقاز خبرداد و افزود: در راستای توسعه دیپلماسی فناوری، ایجاد بازارهای جدید در خارج از کشور، انتقال تکنولوژی و سرمایه گزاری خارجی، به دنبال همکاری با کشورهای خارجی هستیم که زمینه توسعه صادرات محصولات نوآورانه شرکت‎های مستقر در استان ایجاد شود.
جعفری‎ راد با بیان این که در برنامه بلند مدت دو فاکتور فروش و تجاری سازی و افزایش شاغلان در اکوسیستم دانش بنیان مد نظر پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی قرار دارد، اضافه کرد: میزان فروش محصولات شرکت های مستقر در پارک استان، حدودا ۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ بوده است بود که البته در نظر داریم این مبلغ طی سال‎های آتی افزایش چمشگیری یابد.
وی ادامه داد: حدود ۵ هزار و ۳۰۰ نفر در شرکت های دانش بنیان استان مشغول به فعالیت و کسب و کار هستند و البته از طریق تسهیلات پیش بینی شده در قانون جهش تولید دانش بنیان و معافیت بیمه ای شرکت های دانش بنیان، کارگاه‌هایی کوچک زیر ۵ نفر انتظار داریم شرایط اشتغال بهتر شود.
رییس پارک در بخشی دیگر از سخنان خود، در رابطه با مشکلات شرکت‌های دانش بنیان افزود: شرکت‎های ایرانی با تحریم مواجه هستند و نمی‎توانند به راحتی محصولات فناور خود را در بازارهای خارجی به فروش برسانند لذا در راستای حل این موضوع، راهکار ما استفاده از استراتژی ری برندینگ یا بازسازی برند و کوبرندینگ یا برند سازی مشارکتی است به طوریکه بخش اصلی فرایند تولید محصول در داخل کشور و بقیه فرایند و قسمت مونتاژ در کشور ثالث انجام می‌گیرد که در این راستا شرکت‎های ایرانی با کشورهایی از جمله روسیه، ترکیه و عمان همکاری‎هایی داشته ‎اند.
وی ادامه داد: بیمه پرسنل، مالیات، دارایی و اخذ مجوز بهره برداری از چالش‎هایی است که شرکت‎ها با آن‌ها رو به رو هستند و امیدواریم با اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان این مسائل حل شود.
جعفری راد در پایان تاکید کرد که اکوسیستم نوآوری بر اساس زنجیره ارزش و ثروت مبتنی بر دانش دارای پنج حلقه اندیشه، دانش، فناوری، نوآوری و تجاری سازی است که برای پیشبرد هرچه بهتر اهداف، باید بر موضوع تجاری سازی تمرکز بیشتری شود.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن