دانش بنیان

به جای اینکه این شرکت‌ها محصول تولید کنند باید نیازمحور بود

سومین رویداد همرسانی «دایان» با محوریت توسعه بازار و تجاری‌‌‌سازی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان حوزه ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و انرژی (HSEE) به همت طرح زیست‌‌‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) با حضور سیاستگذاران دولتی، بخش خصوصی و دیگر بازیگران این عرصه ۱۶ آبان ماه برگزار شد.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ در این رویداد، توانمندی‌‌‌های چهار شرکت دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ حوزه ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و انرژی (HSEE) و چالش‌های فناورانه این بخش زیر ذره‌‌‌بین نخبگان معدن و صنایع معدنی قرار گرفت.

نیازهای بخش معدن به خوبی احصا نشده
در سومین رویداد همرسانی «دایان» حسین منصوری مجری طرح زیست‌‌‌بوم مرکز نوآوری و فناوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو) عنوان کرد: این سلسله رویدادها که رویدادهای همرسانی است که عموما در حوزه زیست‌‌‌بوم و فناوری مطرح می‌شود، با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان و استارت‌آپ‌‌‌های حوزه معدن و صنایع معدنی در توسعه بازار و تجاری‌سازی محصول آنهاست.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

مشکلات توسعه بازار برای دانش‌بنیان‌های معدنی ایران


امیدواریم این رویدادها منتج به رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان شود که به شدت نیازمند حمایت بازیگران اصلی زیست‌‌‌بوم حوزه معدنی و صنایع معدنی هستند.
منصوری در ادامه عنوان کرد: در ۱۰ سال گذشته که موضوع زیست‌‌‌بوم مطرح شده، ۷۵۰۰ شرکت دانش‌‌‌بنیان تاسیس شده‌‌‌اند. ما حدود ۴۵۰ شرکت دانش‌‌‌بنیان را شناسایی کرده و با آنها ارتباط برقرار کرده‌‌‌ایم. محصولات ۱۰۰ شرکت به حوزه معدن و صنایع معدنی مربوط می‌‌‌شوند.

در حوزه HSEE معدن و صنایع معدنی حدود ۴۰ شرکت دانش‌‌‌بنیان را ارزیابی کردیم که ۱۰ شرکت برتر بودند که ۴ شرکت برای این رویداد برگزیده شدند. البته ما در آینده تلاش می‌‌‌کنیم که تعداد این شرکت‌ها افزایش پیدا کند. وی در ادامه تاکید کرد: یکی از چالش‌های شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در حوزه معدن، نبود ایده‌‌‌های خوب است، البته این موضوع به این دلیل است که نیازهای بخش معدن به خوبی احصا نشده است. باید نیازهای این حوزه را شناخت تا نوآوران و فناوران بتوانند به این سمت پیش بروند که ایده‌‌‌ای خلق کنند که منجر به توسعه بازار آنها شود. یکی از چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، نیاز به توسعه بازار است. مشکل بعدی آنها تامین مالی است. نیاز به نیروی توانمند و متخصص چالش دیگر این شرکت‌هاست.

شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان از نیازهای حوزه معدن آگاه نیستند
همچنین در این رویداد، امیر ولدخانی مدیر بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست ایمیدرو عنوان کرد: نیازمند این موضوع هستیم که روش‌های جدید بیابیم تا بتوانیم در این زمینه بهتر از گذشته عمل کنیم. ما قصد داریم نیازهای فناورانه‌‌‌ای را که در این حوزه وجود دارد، برای ورود فناوری‌‌‌ها و شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان شناسایی کنیم.

ولدخانی افزود: هم‌‌‌اکنون حدود ۱۰ سال است که انقلاب صنعتی چهارم شروع شده و در این زمینه تلاش‌‌‌های خوبی انجام شده که در این زمینه اینترنت اشیا مطرح می‌شود که مهم‌ترین بعد این انقلاب صنعتی است.
وی تصریح کرد: در این رویداد، ۳۷ شرکت دانش‌‌‌بنیان طرح‌‌‌های اولیه خود را ارائه کرده بودند که برای بررسی در این رویداد به ۴ شرکت رسیدیم که این پرسش مطرح شد که چرا تعداد این شرکت‌ها تا این اندازه کم است. تاکید ما بر این موضوع است که محصولات شرکت‌ها به استانداردهای لازم برسد و قوانین و الزامات رعایت شود تا اگر تجهیزات شرکت دانش‌‌‌بنیانی وارد بازار شود، استانداردهای لازم را داشته باشد تا زمینه‌‌‌ساز خطر و آلودگی نشود و غربالگری سخت‌‌‌تری اتفاق بیفتد. البته شرکت‌هایی که حضور نداشتند، به معنی ناتوانی این شرکت‌ها نیست و ایمینو با پشتیبانی می‌تواند آنها را به این مرحله برساند تا در جلسات بعدی بتوانند خود را معرفی کنند. هرچند موضوع دیگر برای حضور این شرکت‌ها آن است که به صورت تخصصی روی معدن و صنایع معدنی کار کرده باشند.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست ایمیدرو افزود: به جای اینکه این شرکت‌ها محصول تولید کنند و ما در اندیشه این باشیم که کجا می‌توانیم آن را بومی‌‌‌سازی و قابل استفاده کنیم، باید نیازمحور بود. برخی نیازها را شرکت‌ها چندان از آن اطلاع ندارند. در واقع اگر بتوان این نیازها را احصا و معرفی کرد، در حقیقت می‌تواند محصولی قابل تکرار و تولید باشد که در معادن و صنایع معدنی قابل استفاده باشد. غیر از بحث مدیریت دانش، باید بتوانیم واحدهای مختلف معدنی و صنایع معدنی را جمع کنیم تا به اشتراک بگذاریم. اگر فناوری و ورود سیستم‌ها باشد شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان نیز می‌توانند راهی به معدن و صنایع معدنی پیدا کنند. ممکن است که در حوزه معدن و صنایع معدنی شرکت‌های مختلف فعال باشند، اما ممکن است که نیازهای این حوزه را به خوبی نشناسند. این حوزه بسیار گسترده است و محصولات عام تنها جوابگوی این حوزه نیست. امیدواریم این سلسله جلسه‌‌‌ها ادامه پیدا کند تا بهتر بتوان از توانمندی شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان بهره گرفت.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن