اختصاصی پیشرانرینوتکس

ساخت پهپادی برای احیای دریاچه ارومیه

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و استاد راهنمای دانشجویان سازنده پهپاد گفت: اکثر کارهای ما نیاز محور است بنا بر این زمانی که موضوع دریاچه ارومیه مطرح شد با توجه به این که سیستم های نظامی تصاویر را به موقع در اختیار ستاد بحران قرار نمی دادند تصمیم گرفته شد پهپادی ساخته شود تا با پرواز از عرض و طول دریاچه ارومیه بتواند تصویربرداری کند.


ساسان امانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پیشران اقتصاد افزود: پهپادهای کوچک به دلیل این که برد پرواز پایینی دارند و بیش از نیم ساعت نمی توانند پرواز کنند و با خود تجهیزات حمل کنند بنا بر این سیستمی ساختیم که حتی در مسایلی مانند محیط زیست در زمان وقوع آتش سوزی ها بتواند منطقه ارسباران را پایش کند.

ساخت محصول پهپادی متناسب با اقلیم

وی ادامه داد: پهپادی که طراحی کردیم می تواند نزدیک به ۲۵ کیلوگرم تجهیزاتی مانند دوربین های پیشرفته سه بعدی حمل کند و حدود ۵ ساعت مداومت پروازی دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: سوخت این پهپاد بنزین معمولی است یعنی این پهپاد متناسب با اقلیم طراحی شده است.
امانی افزود: هزینه ساخت این پهپاد نزدیک به ۵۰ هزار دلار است و تعمیرات این پهپاد بسیار راحت است و تمام قطعات قالب این محصول فناور وجود دارد.
وی ادامه داد: به دلیل این که تامین مالی این پروژه به موقع انجام نشده زمان زیادی صرف ساخت این پهپاد شده است ولی اگر در تامین مالی مشکلی وجود نداشته باشد می توانیم در دو ماه یک هواپیما تحویل بدهیم.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: با توجه به محدودیت های نظامی که برای کنترل وجود دارد این هواپیما در حال حاضر می تواند تا شعاع ۸۰ کیلومتر پرواز کند ولی این توانایی علمی و فنی برای افزایش برد کنترل تا ۲۵۰ کیلومتر وجود دارد.
امانی افزود: تنها مشکل ساخت پهپاد تامین منابع مالی است این پروژه از سال ۹۰ شروع شده ولی به دلیل محدویت های منابع مالی پروسه ساخت این محصول فناوری طولانی شده است.

توانایی ساخت موتور پهپاد در تبریز

وی ادامه داد: موتور این هواپیما ساخت جمهوری چک است ولی با توجه به این که خوشبختانه تبریز یک شهر موتورساز است بنا بر این با یک سری تغییرات کوچک و کاهش اندازه می توانیم از موتورهای ساخت داخل نیز استفاده کنیم.
وی گفت: این هواپیما با کمک دانشجویان ساخته شده است و در حال حاضر هوافضا اولین اولویت توسعه کشور است اگر دانشجویان این رشته افزایش یابد اقداماتی که در این حوزه انجام می شود توسعه خواهد یافت.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز همچنین افزود: نمایشگاه رینوتکس تنها محل اتصال فناورها با مردم و مسئولان در شمال غرب کشور است بنا بر این این رویداد ارزشمند باید با کمک همه حفظ شود.

 

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن