دسته‌بندی نشده

مرغ‌لاین و علت عدم توسعه آن در کشور

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان اعلام کرد با نفوذ فناوری به حوزه امنیت غذایی و توسعه مرغ لاین می‌توانیم وابستگی کشور به بازارهای جهانی را در حوزه تامین امنیت غذایی کاهش دهیم.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ ایران یکی از کشورهای معدود در خاورمیانه‌ است که به فناوری مرغ لاین دست یافته است. نژادی از مرغ که یک ذخیره و کالای استراتژیک برای کشور است و می‌تواند ایران را در بدترین شرایط بحران، از تحریم نجات دهد.

اما هنوز این گونه ارزشمند بومی در کشورمان چندان توسعه نیافته است و تولیدکنندگان برای ورود به این عرصه تمایلی ندارند. اما ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به دنبال این است که با به‌کارگیری فناوری‌های مختلف در حوزه تامین امنیت غذایی، وابستگی کشور را به خارج مرتفع کند.

بنا به گفته مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری برنامه این ستاد افزایش به‌کارگیری تکنولوژی‌هایی با رویکرد نوین فناوری‌های زیستی است که بتواند منابع تامین غذا را تغییر دهد یا با ارائه راه‌حل دیگری مساله را حل کند. این امر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انجام است و ما هم مسئولیت داریم که آن را پیش ببریم.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

تامین آب از رطوبت هوا


وی افزود: بر همین اساس؛ ستاد با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای ذی‌نفوذ و مرتبط با این حوزه تلاش می‌کند تا مرغ لاین ایرانی را قابل رقابت با مرغ‌های تولیدی در جهان تولید کند و بازار این محصولات را رونق دهد.

قانعی گفت: پیش‌بینی می‌ شود در یک دهه آینده تولید پروتئین فقط از دام نباشد و امکان تولید آن در بیوراکتورها فراهم شود. شاید تا یک دهه آینده خوراکی که مربوط به زیست دریایی است، جایگزین شود و لازم نباشد که پروتئین خود را حتما از مرغ، گوشت گوسفند، گاو و شتر تأمین کنیم.

همین دلایل و پیش‌بینی‌ها معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان را درصدد استفاده از راه‌حل‌های فناورانه‌ برای تامین امنیت غذایی هم‌پا و هم‌راستا با دیگر کشورها اما به شکل کاملا بومی و بر مبنای مزیت‌های دانشی، تخصصی، اقلیمی و منابع در دسترس داخلی برآورده است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن