دانش بنیان

درآمدزایی دانش‌بنیان‌ها تا پایان آذر ۱۴۰۱؟

میزان درآمد این شرکت‌ها در سال ۹۹ به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰ به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان و تا پایان آذر ماه ۱۴۰۱ شرکت‌های دانش‌بنیان به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که نشان از روند صعودی درآمدزایی این شرکت‌ها دارد.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: برای توسعه خدمات صندوق نوآوری در اقتصاد دانش‌بنیان کشور در جلسه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان به ریاست رییس جمهوری مصوب شد تا طی پنج سال منابع صندوق نوآوری به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند که ظرفیت بسیار خوبی را برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور فراهم می‌کند.

نهمین جشنواره فناوری اطلاعات کشور با حمایت صندوق نوآوری و به همت دانشگاه صنعتی شریف در محل این صندوق برگزار شد. این رویداد که با محوریت بخش‌های مختلف فناوری اطلاعات برگزار شد در چندین دوره قبل با حمایت صندوق نوآوری برگزار شده است.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

مدیریت دانش‌بنیان‌ها با متاورس ملی


در آغاز این رویداد سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن خوش‌آمدگویی به فعالان حوزه فناوری اطلاعات و مسئولان حاضر در جلسه، به تشریح خدمات صندوق نوآوری پرداخت. وی از این گفت که صندوق نوآوری مولود قانون حمایت‌ از شرکت‌های دانش‌بنیان است که در سال ۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

ملکی‌فر بیان کرد: در آن سال بنا شد معادل ریالی سه میلیارد دلار که به سه هزار میلیارد تومان می‌رسید برای صندوق نوآوری در نظر گرفته شود. از آن روز تاکنون صندوق نوآوری وظیفه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و شکل‌دهی به نظام تامین مالی نوآوری در کشور را به عهده گرفته است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه امروزه هفت هزار و ۹۵۷ شرکت دانش‌بنیان در زمینه‌های مختلف فناوری در حال فعالیت در کشور هستند، گفت: میزان درآمد این شرکت‌ها در سال ۹۹ به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰ به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان و تا پایان آذر ماه ۱۴۰۱ شرکت‌های دانش‌بنیان به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که نشان از روند صعودی درآمدزایی این شرکت‌ها دارد.
تولیدات دانش‌بنیان باید سهم ۵ درصدی از کل اقتصاد کشور را به خود اختصاص دهند

وی با اشاره به سهم زیر یک درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور، گفت: برنامه‌های کلان کشور بر این بنا استوار شده است که ایران به سوی اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کند و برای نیل به این هدف دست‌کم تولیدات دانش‌بنیان باید سهم ۵ درصدی از کل اقتصاد کشور را به خود اختصاص دهند.

ملکی‌فر تاکید کرد: صندوق نوآوری در این میان با تمام قوا به‌دنبال توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان و تولیدات این شرکت‌ها است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از سخنان خود خدمات این صندوق به زیست‌بوم نوآوری کشور را در چهار دسته اصلی تسهیلات، توانمندسازی، ضمانت‌نامه و سرمایه‌گذاری اعلام کرد و گفت: ما در این راستا بیش از ۷۰ نوع خدمت را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کنیم. این صندوق به مدد اهرمی کردن منابع خود توانسته است با دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان منابع، ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا کند. از سوی دیگر ۱۰ هزار میلیارد تومان حجم ضمانت‌نامه‌هایی بوده که با حمایت صندوق برای شرکت‌های دانش‌بنیان صادر شده است. صندوق با بخش‌های مختلف وارد فرایند هم‌سرمایه‌گذاری نیز شده که تاکنون ۴۱۴ میلیارد تومان ارزش این هم‌سرمایه‌گذاری‌ها بوده است.

وی در ادامه سخنان خود به ارائه چند نمونه از تجربه‌های موفق شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه بازار خود در حوزه‌های حمل و نقل و کشاورزی اشاره کرد.
ملکی‌فر در پایان خبر داد: برای توسعه خدمات صندوق نوآوری به اقتصاد دانش‌بنیان کشور سه‌شنبه شب در جلسه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان به ریاست رییس جمهور مصوب شد تا طی پنج سال منابع صندوق به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند که ظرفیت بسیار خوبی را برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور فراهم می‌کند.

۴ شرط مهم برای موفقیت در حوزه فناوری اطلاعات
در ادامه این رویداد نیز محمد خوانساری، معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با ارائه برخی تجربه‌های موفق و ناموفق از فعالیت‌های حوزه فناوری اطلاعات در کشور اظهار کرد: یکی از سوالات مهمی که امروز همه کشورها با آن درگیر هستند این است که چرا پروژه‌های ساختمانی با موفقیت تمام به اتمام می‌رسند اما در حوزه فناوری اطلاعات بیش از ۶۰ درصد کسب و کارها و طرح‌ها شکست می‌خورند؟

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: چهار شرط مهم برای موفقیت در یک کار در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد: مردم، فرایندهای مورد استفاده، سازماندهی کار و فناوری. از سوی دیگر نباید از یاد ببریم که در یک طرح مربوط به فناوری اطلاعات، فرایند طراحی از ساخت جدا نیست، مسئله‌ای که باعث شده تا بسیاری از صاحب‌نظران پیشنهاد دهند که یک کارگزار فناوری اطلاعات در ساخت یک طرح باید در هر مرحله از فرایند کاری خود، روند اجرای طرح و مراحل تکمیل آن را به اطلاع کارفرما برساند.

خوانساری افزود: تجربه می‌گوید نیازمندی‌های کارفرما در حوزه فناوری اطلاعات قابل احصا نیست و در طول زمان پروژه نیازمندی‌ها سر و شکل می‌گیرد. شیوه هماهنگی مدام با کارفرما این خصلت را خواهد داشت که اصلاح در یک مرحله بسیار سهل‌تر و سریع‌تر از اصلاح اساسی پروژه پس از نهایی شدن آن است. در واقع چنین شیوه‌ای کار را به دایره‌های کوچک تبدیل می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما به دنبال ایجاد بازارهای جدید هستیم و در این بازارها آنچه باید کشف کنیم نیازی است که مصرف‌کنندگان و مردم دارند.
همچنین در این رویداد آزاد معروفی، نایب رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره روند پیشرفت صنعت فناوری اطلاعات طی دهه‌های اخیر در کشور گفت: از دوره پیروزی انقلاب تاکنون پیشرفت‌های بسیار زیادی در حوزه آی‌تی به وقوع پیوسته و کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات رشد بسیار خوبی داشته‌اند. نیروی انسانی کارآزموده‌ای که در کشور داریم مزیت رقابتی ما به حساب می‌آید، به شرط آنکه در پرورش و به‌کارگیری نیروهای جوان موفقیت‌آمیز عمل کنیم.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن