دانش بنیان

دانش‌بنیان‌ها و کمک به علوم پایه؟

یک کارشناس ارشد فیزیک حالت جامد گفت: برای اینکه شرکت‌های خصوصی فناور بتوانند تغییرات مطلوبی در حوزه جایگاه رشته‌ها علوم پایه ایجاد کنند، لازم است که همبستگی بین دانشگاه، شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت صورت بگیرد.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ مسعود براتی با اشاره به اهمیت فعالیت شرکت‌های خصوصی در بهبود جایگاه رشته‌های علوم پایه، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر شرکت‌های خصوصی در حوزه‌های مختلف رشد مطلوبی داشته‌اند و توانسته‌اند تاثیرگذار باشند.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان معمولاً به واسطه فعالیت فارغ‌التحصیلان جوانی ایجاد شده است که از دانش مطلوبی برخوردار هستند و دولت نیز از این شرکت‌ها به شکل خوبی حمایت کرده است.

این کارشناس‌ارشد فیزیک حالت جامد ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان از حمایت دولت برخوردار هستند و می‌توانند وام‌هایی نیز دریافت کنند، از طرف دیگر معمولاً دولت مکان استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز در پارک‌های علم و فناوری فراهم می‌کند.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

ساخت میکروسکوپ نیروی اتمی زیستی


وی در رابطه با نقش شرکت‌های خصوصی در بهبود جایگاه رشته‌های علوم پایه گفت: با توجه به رشد مطلوب شرکت‌های دانش‌بنیان طی سال‌های اخیر، می‌توان گفت که فعالیت این شرکت‌ها می‌تواند در جهت بهبود جایگاه رشته‌های علوم پایه بسیار مفید واقع شود.

براتی اشاره کرد: در حال حاضر اکثر شرکت‌های دانش‌بنیان تازه تأسیس هستند و نیاز به حمایت مستمر دارند. با این حال قطعاً شرکت‌های فناور خصوصی می‌توانند از دانش فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پایه استفاده کنند و تغییراتی در جایگاه این علوم به وجود آورند.

وی افزود: درواقع فکر و ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان همیشه جدید است و به همین دلیل حمایت از آن‌ها می‌تواند بسیار مفید واقع شود؛ البته علاوه بر حمایت، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند ارتباط با صنعت است.

این کارشناس‌ارشد فیزیک حالت جامد ادامه داد: در واقع باید پروژه‌های صنعتی در اختیار شرکت‌های فناور قرار گیرد و عملاً دانش‌بنیان در جهت رفع مشکلات کشور توسعه یابد. علاوه بر این موارد پژوهشگران فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان باید همواره با بخش‌های دانشگاهی در ارتباط باشند.

وی تاکید کرد: برای اینکه شرکت‌های خصوصی فناور بتوانند تغییرات مطلوبی در حوزه جایگاه رشته‌ها علوم پایه ایجاد کنند، لازم است که همبستگی بین دانشگاه، شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت صورت بگیرد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن