دانش بنیان

ایران رتبه اول در تولید علم سلول بنیادی در منطقه

بر اساس آخرین آمار ستاد سلول‌های بنیادی، ایران در جایگاه سیزدهم تولید علم سلول بنیادی قرار دارد و در منطقه رتبه اول را به خود اختصاص داده است.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ یکی از حوزه‌های فناورانه که محققان کشور توانسته اند در آن پیشرفت کنند سلول بنیادی و پزشکی بازساختی است. بر اساس آماری که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بیان کرده است، رشد کشور بر اساس تولید علم این حوزه در جهان رتبه ۱۳ و رتبه اول در منطقه را به خود اختصاص داده است.

در این حوزه حمایت‌هایی در زمینه افزایش تعداد مراکز سلول درمانی، افزایش تعداد پیوند سلول‌های بنیادی خونساز، افزایش شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته است و جایگاه کشور در زمینه تولید محصولات ژن درمانی، سلول درمانی و مهندسی بافت رتبه ۶ و در سطح جهانی بالاتر از چین، هند و استرالیا است.

بر اساس آخرین آمار ستاد سلول‌های بنیادی، در حال حاضر ۲۰ مرکز سلول درمانی فعال در زمینه پیوند سلول‌های بنیادی خونساز در کشور فعالیت می‌کنند ضمن اینکه تعداد پیوند سلول‌های بنیادی خونساز به بیش از ۱۳۰۰ مورد در سال رسیده است.
علاوه بر اینها، ۱۰ مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور راه اندازی شده است.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

ساخت تانک نگهداری سلول‌های بنیادی در ایران


از دیگر مواردی که در بررسی حوزه سلول بنیادی مورد توجه قرار گرفته افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان است که در حال حاضر بیش از ۲۰۰ شرکت در این حوزه مشغول تولید محصول و ارائه خدمات هستند.

از دیگر دستاورد‌های مهم فناورانه در حوزه دارو، تجهیزات و خدمات سلول‌های بنیادی می‌توان به «دستیابی به تکنیک پیشرفته ژن‌درمانی کارتی‌سل‌تراپی برای درمان بیماری ALL»، «آنالیزوراسید آمینه (نانو دراپ) مجهز به طیف سنجی UV-VIS»، «طراحی و ساخت آنالیزور RealtimePCR برای سنجش کمی DNA»، «ماشین جداساز پلاسمای خون و سلول‌های بنیادی»، «توسعه سیستم پرتودهی گامای درون کار خشک به منظور پرتودهی به فرآورده‌های خونی در بیماران کاندید پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز و دچار نقص ایمنی» و «دستگاه توالی یاب NGS» اشاره کرد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن