اختصاصی پیشراندانش بنیان

تولید دستگاه دانش بنیان میز تشریح مجازی در تبریز

مدیرعامل شرکت رایان طب پیشگام پارمیس از تولید محصول دانش بنیان دستگاه میز تشریح مجازی بدن انسان با نام کالبد نما به دست مهندسان ایرانی خبر داد.


محمد اکبر پوررحمانی در گفت‌وگو با پیشران اقتصاد با اشاره به این‌که این دستگاه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و شرکت رایان طب پیشگام پارمیس طی هفت سال طراحی و تولید شده است، گفت: دستگاه دانش بنیان شبیه ساز بدن انسان، ابزاری آموزشی و کاربردی با صرفه اقتصادی در زمینه تشریح آناتومی بدن انسان برای استفاده دانشگاهیان، پزشکان و دانشجویان است.
وی افزود: تهیه مولاژ بدن با جزییات دقیق و قابلیت تفکیک پذیری برای دانشگاه هزینه بالایی دارد و این دستگاه امکان نمایش دقیق عناصر بدن انسان را به حالت سه بعدی دارد.
پوررحمانی بر ساخت صفر تا صد دستگاه به دست متخصصان داخلی تاکید کرد و ادامه داد: در ساخت دستگاه به هیچ عنوان از مهندسی معکوس استفاده نشده است و هم اکنون در بیش از ۵۰ مرکز پزشکی و آموزشی از جمله دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشگاه علوم پزشکی قم و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نصب و راه‌اندازی شده است که البته در نظر داریم طی سال‌های آتی به کشورهای مختلف هم صادر کنیم.
مسئول تیم فنی با بیان این‌که این محصول اولین دستگاه شبیه ساز بدن انسان در کشور است، افزود: این میز تشریح مجازی گواهی ثبت اختراع و پروانه‌ بهره برداری دارد و قیمت نمونه ایرانی ساخت شرکت مادرمقایسه با قیمت نمونه آمریکایی ۱۰۰ هزار دلاری آن، تنها ۷۰۰ میلیون تومان است
پوررحمانی خاطرنشان کرد: قابلیت و امکانات نمونه ایرانی بیشتر و پیشرفته‌تر از نمونه خارجی آن است. به عنوان مثال در نمونه ایرانی با اسکن استخوان‌های طبیعی بدن انسان، بخش استولوژی یا سالن استخوان‌شناسی طراحی شده است که تمام جزییات استخوان را به نمایش می‌گذارد و در نمونه آمریکایی این قابلیت وجود ندارد.
وی افزود: هم‌چنین تمامی عناصردستگاه به رنگ طبیعی و بدون دستکاری است و لازم به توضیح است که اجساد موجود در دانشگاه به دلیل استفاده از مواد نگهدارنده به منظور جلوگیری از فاسد شدن‌، حالت و رنگ طبیعی خود را از دست می‌دهند و بعد از مدتی دیگر قابل استفاده نیستند.
پوررحمانی هم‌چنین با بیان این‌که نمایش به حالت سه بعدی است و ریزترین عناصر بدن قابل مشاهده هستند، افزود: با انتخاب هر عنصر از بدن، نام آن بر روی صفحه نمایش داده می‌شود و کاربر با پنهان کردن آن عنصر می‌تواند به لایه‌های عمیق‌تر بدن دسترسی پیدا کند.
مسئول تیم فنی کالبدنما، نمایش سیر تکاملی جنین انسان از ۱۵ تا۶۰ روزگی در رحم مادر را از بخش‌های کاربردی این دستگاه معرفی کرد و گفت: تمامی اندام‌های بدن جنین طی ۶۰ روز شکل می‌گیرد و با استفاده از تصاویر میکروسی‌تی از جنین‌های سقط شده و برنامه‌های اختصاصی شرکت، آناتومی جنین به حالت سه بعدی در دستگاهقابل نمایش است.
وی در پایان اتصال میز تشریح مجازی (کالبدنما) به ویدئوپروژکتورو نمایشگرهای خارجی، صفحه نمایش قابل تنظیم متناسب با نیاز کاربر، زاویه نمایش قابل تنظیم و اتصال به چاپگر سه بعدی را از دیگر امکانات این دستگاه عنوان کرد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن