اختصاصی پیشراندانش بنیان

تولید ترشی از یک گیاه بومی برای درمان بیماری دیابت نوع ۲

مدیر عامل شرکت کام هیراد نوژن از تولید ترشی گیاه کبر یا کاپاریس نوزاد خبر داد که مصرف آن در درمان بیماری دیابت نوع ۲ و بیماری قند موثر است.


دکتر عادل دباغ در گفت‌وگو با پیشران اقتصاد با اشاره به این‌که گیاه کبر از گیاهان خودرو و بومی ایران و به ویژه شمالغرب کشور محسوب می‌شود، گفت: گیاه کبر با کاپاریس نوزاد در دو فاز غنچه و میوه قابل برداشت است و شرکت فناور کام هیراد نوژن مستقر در مرکز رشد فناوری و نوآوری دانشگاه تبریز، این محصول را به شکل ترشی فرآوری کرده است تا ضمن افزایش ماندگاری آن، به راحتی مورد استفاده قرار گیرد.
استاد دانشگاه تبریز با اشاره به فایده‌های مصرف این گیاه، تاکید کرد: بر اساس نتایج مقالات معتبر علمی، علاوه بر درمان بیماری دیابت نوع ۲، کمک به تغذیه سالم، تنظیم فعالیت کبد و طهال، بهبود کارکرد دستگاه گوارش و روده، افزایش سیستم ایمنی بدن به ویژه در فصل سرما و پیشگیری از سرماخوردگی، پیشگیری از بیماری روماتیسم از دیگر خاصیت‌های گیاه کاپاریس نوزاد یا کبر است.
وی در خصوص فرآوری این محصول، توضیح داد: حدود ۸ سال پیش به همراه دانشجویان در فاز اولیه، تحقیق در زمینه گیاه شناسی تخصصی کبر را آغاز کردیم ونتایج همان تحقیقات باعث شد که در فازهای بعدی این گیاه را فرآوری کردهو با گرفتن بخشی از تلخی و غلظت آن، در نهایت ترشی خوشمزه و مقوی تولید کنیم.
دباغ با بیان این‌که ترشی کبر در کشورهای اروپایی جزو ترشی‌های لوکس و پرخاصیت است، ادامه داد: ترشی این گیاه در کنار غذاهای فست فود و حتی عذاهای سنتی به آسانی قابل استفاده است و در کشور خودمان هم عرضه آن را در جشواره‌های خیریه و نمایشگاه‌های مختلف آغاز کرده‌ایم که در فاز اول مورد استقبال خوب همکاران دانشگاهی قرار گرفت.
وی با اشاره به برنامه‌های توسعه این محصول در بازارهای داخلی و بین‌المللی بیان کرد:در زمینه الگوسازی فرهنگی و تجاری سازی این محصول فعالیت‌هایی در حال انجام است و سعی داریم این محصول را درمراکز فروش موادغذایی وفروشگاه‌های اینترنتی عرضه کنیم.
استاد دانشگاه تبریز همچنین تاکید کرد: در مرحله اول جمع آوری این گیاه و برداشت، نیاز به نیروی کار دارد و از طرفی مصرف این ترشی بسیاری از هزینه‌های ناشی از درمان و تامین دارو را برای بیماران کاهش می‌دهد و ضمن کمک به تغذیه سالم جمعیت جامعه، سلامت جسمی و روانی را برای آنان به ارمغان می‌آورد.‎
مدیر عامل شرکت کام هیراد نوژن در پایان خاطر نشان کرد که در صورت اخذ مجوزهای لازم و نیزجداسازی، فرآوری آن در کارخانه و رعایت استانداردهای بسته بندی محصول، می‌توان آن را به تولید انبوه رساند و زمینه اشتغال و ارزآوری را از یک گیاه بومی برای کشور فراهم کرد. ‎

پریا توفیقی

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن