دانش بنیان

ایده‌های دانش‌بنیان به جای چاپ مقاله دکتری

کاربران با اشاره به مشکلات ثبت مقاله در ژورنال های خارجی، نسبت به الزام داشتن ۲ مقاله ISI از نوع Q1 برای دفاع از رساله دکتری گلایه کردند.


به گزارش پیشران اقتصاد، جلسه دفاع از پایان نامه دکتری یکی از جلسات بسیار مهم و حساس در دوره تحصیلی دکتری است. جلسه ای که دانشجویان تمام تلاش خود را می کنند تا بالاترین امتیاز را در آن کسب کنند. اما برای اینکه دانشجویان مقاطع دکتری مجوز دفاع از رساله دکتری خود را بگیرند و فارغ التحصیل شوند، ملزم به ارائه حداقل دو مقاله، یکی بابت پیش دفاع و دیگری برای فارغ التحصیلی هستند.

«ایده های دانش بنیان جایگزین چاپ مقاله ISI از نوع Q1 دکترا شود»؛ این عنوان سوژه ای است که کاربران در فارس من ثبت کرده اند و در آن با اشاره به مشکلات ثبت مقاله در ژورنال های خارجی، در خصوص الزام داشتن ۲ مقاله ISI از نوع Q1 برای دفاع از رساله دکتری گلایه کرده اند. امضا کنندگان این سوژه، خواستار در نظر گرفتن جایگزین هایی مانند ثبت ایده های دانش بنیان و همکاری در پروژه های کلان ملی و صنعتی برای دفاع از رساله دکتری شدند.

این کاربران معتقدند بسیاری از نشریات معتبر انتشار مقاله در خارج از کشور هستند، از این رو بر اساس نیازمندی کشورهای خارجی طراحی می شوند و مقالاتی را تایید می کنند که با استانداردهای این کشورها همخوانی داشته باشد. در چنین شرایطی به جای الزام انتشار مقاله بر اساس نیاز کشورهای خارجی ، باید طرح های تجاری و اجرایی دانش بنیان را بر اساس معیارهای قابل تدوین برای دفاع رساله دکتری در نظر گرفت.

حذف الزام داشتن ۲ مقاله ISI برای دفاع از رساله دکتری

سردبیر سوژه «درخواست اصلاح شیوه نامه های اعطای تسهیلات بنیاد ملی نخبگان» در گفت وگو با خبرنگار فارس درباره مطالبه خود توضیح داد: بسیاری از دانشگاه ها برای اینکه به دانشجویان دکتری اجازه دفاع بدهند، دانشجو را ملزم به چاپ دو مقاله ISI از نوع Q1 هستند و تا زمانی که تاییدیه ثبت این مقاله ها نیاید اجازه دفاع به دانشجو داده نمی شود. اما با شرایط تحریم ، بسیاری از دانشجویانی که در زمینه پژوهش بسیار فعال و توانمند هستند به دلیل اینکه مقالاتشان از سوی ایران ارسال شده است توسط سردبیر ژورنال رد می شود. از این رو دانشجویان نمی توانند از رساله دکتریشان در زمان تعیین شده دفاع کنند چرا که موفق به ثبت مقاله خود در ISI نشده اند.

این کاربر می گوید: برای حل این مشکل باید یکسری راهکارهای جایگزین درنظر گرفت به این صورت که اگر کسی به دلیل تحریم یا موارد دیگر نتواند مقاله خود را در ISI ثبت کند، بتواند با کارکردن بر روی طرح های کلان ملی یا طرح های صنعتی دارای اولویت در کشور، علمی را که در مقطع دکتری کسب کرده است تبدیل به یک محصول تجاری کند و در راستای تبدیل علم به تکنولوژی گام بردارد.در نهایت نیز هیئتی شاخصه های تبدیل علم به تکنولوژی را بسنجد و نتیجه آن را تایید یا رد کند.

او معتقد است الزام داشتن ۲ مقاله ISI از نوع Q۱ برای دفاع از رساله دکتری برای دانشجویان مشکل ساز شده است. این کاربر در این خصوص توضیح داد: دوره دکتری ۹ ترم دارد و باید ۴ و نیم سال طول بکشد اما به دلیل مشکلات ثبت مقاله ISI ممکن است این زمان تا ۷ سال طول بکشد. برخی از دانشجویان حدود ۲ سال منتظر تایید مقالاتشان هستند و این موضوع برای آن ها مشکل ساز شده است. از سوی دیگر ممکن است این مقالات الزاما متناسب با نیازهای کشور نباشند و وقت و انرژی دانشجویان بجا اینکه صرف اولویت های اصلی کشور شود صرف چاپ مقالاتی شود که چندان ضروری هم نیستند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن