دانش بنیان

کودی که محصول سالم و ارگانیک می‌دهد

کود زیستی مایکوریزا یک کود مادام العمر است و از آنجایی که مشکل جامعه کشاورزی، شوری آب و خشکی است این کود میتواند فقر عمومی خاک را رفع و به تقویت کشت و کار کشاورزان کمک کند.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ پژوهشگران شرکت دانش بنیان زیست سپیدان حیات پایا مستقر در پارک علم و فناوری شهرستان قائنات موفق به تولید کود زیستی شده اند که عملکرد محصول را تا ۴۰ درصد افزایش می دهد و مقاوم در برابر آفات و بیماری هاست.

دکتر رستمی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان می گوید: از سال ۹۲ و با توجه به اینکه خودم کشاورز هستم تحقیقات آزمایشگاهی را برای این کود انجام دادم و متوجه شدم که در ایران هم انواع مختلفی از قارچ مایکوریزا وجود دارد که میتوان آن را تولید و تکثیر کرد. او افزود: اواخر سال ۹۴ بود که توانستم اولین نمونه این کود را در مزرعه ام آزمایش کنم و اولین نمونه آزمایشگاهی آن را برای اولین بار در ایران به مرحله تولید انبوه برسانم.

دکتر رستمی بیان کرد: هدف شرکت دانش بنیان ما از این کار این بود که بتوانیم یک غذای سالمی را بر سفره مردم بگذاریم و تا می توانیم از سموم و کودهای شیمیایی کمتر استفاده کنیم تا کشاورز بتواند محصول سالم و ارگانیکی را تولید کند.

ثروتی برای زمین های کشاورزی با آقای خویی از زرشک کاران شهرستان قاینات راهی باغ زرشک ۵ هکتاری او شدیم. او که معتقد است با کمک این کود توانسته باغ خود را احیا کند به ما می گوید: ریختن ۵ گرم از این کود زیستی در پای هر درخت باعث شد که هم در باردهی و هم بهتر شدن محصول کمک ویژهای شود.

آقای خویی می گوید: برای بعضی از درختان، کود را استفاده کردم و برای بعضی این کود استفاده نشد و بعد از مدتی تفاوت بین رشد و محصول آنان کاملا مشهود بود. مختاری از دیگر کشاورزان منطقه هم به ما گفت: در سال های اولیه، زمین کشاورزی من بسیار ضعیف بود و محصول بی کیفیتی داشت، ولی از وقتی که توانستم از این کود استفاده کنم عملکرد قابل قبولی را بدست آورده ام.

او با اشاره به اینکه خاک این زمین شنی و از نظر تغذیه و غنای خاک پایین است گفت: این کودها باعث شدند که جذب عناصر افزایش پیدا کند و افزایش تولید و عملکرد ۴۰ درصدی را در محصول شاهد بودیم و برای زمین های کشاورزی این منطقه به نوعی ثروت شد.

این کشاورز در ادامه می گوید: باتوجه به پدیده گرم شدن زمین و به دنبال آن تنش های کم آبی، این کود به نوعی کود آینده محسوب می شود و دربحث کشاورزی پایدار و کشاورزی هایی که سازگار با محیط زیست هستند می تواند بسیار و مؤثر باشد به طوری که در آینده بتوانیم با جایگزین کردن این کود، کودهای شیمیایی را از چرخه محیط زیست حذف کنیم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان زیست سپیدان حیات پایا می گوید: با تحقیقاتی که در این سال ها انجام دادیم توانستیم به فناوری تولید آن در ایران هم دست پیدا کنیم.

دکتر رستمی بیان می کند: ما در این شرکت با بومی سازی و مهندسی معکوس توانستیم این محصول را آزمایش کنیم و بعد از بدست آمدن نتایج مثبت آن به کمک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات و پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، نشان دانش بنیان را برای آن کسب کنیم. یکبار استفاده از کود برای تمام عمر گیاهان و درختان کود زیستی مایکوریزا یک کود مادم‌العمر است چرا که کودهای شیمیایی و حیوانی هر سال باید عوض شوند، اما این کود تجدیدناپذیر است.

دکتر رستمی درباره تأثیرات این کود بر گیاه و درخت می گوید: افزایش مقاومت گیاه در برابر تمامی پاتوژن ها، قارچ های مضر و بیماری ها، افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش شوری خاک و آب و خشکی و کمآبی و کاهش میزان خسارت های ناشی از تمامی تنشهای زیستی و غیرزیستی از دیگر ویژگیهای این کود مادام العمر است. او افزایش مقاومت گیاه در برابر سرمازدگی و گرمازدگی گیاه و محصول، ایجاد شرایط بهینه رشدی در شرایط نامساعد خاکی و آبی و افزایش مقاومت گیاه در برابر انواع تنش ها را از دیگر فواید این کود می داند که استفاده یکبار از آن، برای تمام عمر گیاهان و درختان کافی است.

تولید دو برابری کودهای دانش بینان در صورت حمایت هرچند مجتمع تحقیقات کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات برای حمایت از اینگونه تولیدات و فروش آنان دست به کار شده است، اما مدیرعامل شرکت دانش بنیان می گوید: این حمایت ها کم است و سازمان جهاد کشاورزی و دیگر نهادها هم باید پای کار بیایند. به گفته دکتر رستمی، کمبود نقدینگی و صدور مجوز از جمله مشکلاتی است که شرکتهای دانش بنیان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

این کارآفرین در ادامه می گوید: مبتکران جوان برای کسب مجوزها دچار پاسکاری اداری و پیچ و خم مجوزها می شوند و چه بسا که این معطل ماندنها باعث دلسردی آنان می شود. رستمی بیان می کند: این شرکت دانش بنیان هم اکنون سالانه ۵۰ تن کود تولید می کند و در اختیار کشاورزان قرار می دهد که در صورت حمایت می تواند این تولید را به دو برابر برساند. توسعه بخش کشاورزی با قطار دانش بنیانی در سال های اخیر با برنامه ریزی های صورت گرفته، مسیر توسعه بخش کشاورزی برای سوار شدن به قطار دانش بنیان آماده شده و پیشرفت هایی صورت گرفته، اما این هنوز اول راه است.

بخشی حیاتی و راهبردی که هم اکنون با مشکل کم آبی و افت کیفیت محصولات دست و پنجه نرم می کند و ورود شرکت های دانش بنیان به عرصه تولیدات فناورانه می تواند به بقای کشاورزی کمک کند. شرکت هایی که با درک درست از مشکلات موجود، به فکر گذر از شرایط خشکسالی افتاده اند و محصولاتی تولید می کنند که هم مقاوم در برابر شوری و کم آبی اند و هم عملکرد تولید را افزایش می دهند. تجربه بیش از ۲۰ سال خشکسالی کافی است تا مسئولان را به این باور برساند که تنها راه نجات کشاورزی از بن بست موجود، تکیه بر دانش بومی و باور به توانمندی نخبگان ایرانی است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن