دانش بنیان

رشد ۳‌ برابری دانش‌بنیان‌های صنعت نفت

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت از رشد سه‌برابری ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به صنعت نفت خبر داد. روز گذشته نشستی به منظور اطلاع‌رسانی در خصوص اولین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان (پتروتک) در صنعت نفت برگزار شد.


به گزارش پیشران اقتصاد؛‌ در این نشست وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، سید مهدی مطهری، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت، محمداسماعیل کفایتی، رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز، محمد چهاردولی، مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت و صادق صفارزاده، رئیس دانشگاه صنعت نفت محمودآباد حضور داشتند. قرار است نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت با رویکرد چالش‌ها و فرصت‌ها طی ۲۲ الی ۲۴ آذرماه امسال در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شود.

طبق اعلام برگزارکنندگان، محورهای این همایش در ۲۲ مورد شامل مدیریت نوآوری و توسعه محصولات جدید موردنیاز صنعت نفت، چالش‌ها و فرصت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس، شیوه‌های همکاری مناطق آزاد برای شرکت‌های دانش‌بنیان جهت انتقال مهارت به صنعت نفت، آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فناوری و نقش آن در توسعه پایدار صنعت نفت، آموزش در حوزه مدیریت فناوری و نوآوری، دیپلماسی فناوری و نوآوری و… خواهد بود. در ابتدای این نشست، وحیدرضا زیدی‌فرد در ارتباط با دلایل برگزاری این نشست عنوان کرد: در سالی که به عنوان سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نامگذاری شده است، تمام تلاش و همت خود را در راستای عینیت‌یابی این عنوان در وزارت نفت و همگام با کل دولت قرار دادیم و برگزاری این کنفرانس که شاید در نوع و سطح خود در وزارت نفت بی‌نظیر باشد، در ارتباط با این اقدامات بوده است.

وی در ادامه در زمینه شرکت‌کنندگان اصلی کنفرانس یادشده گفت: با فراخوانی که در ارتباط با این کنفرانس داده شد، شاهد استقبال خوبی از سوی سازمان‌های اجرایی و شرکت‌های دانش‌بنیان شد و قرار است در برگزاری این کنفرانس معاونت فناوری ریاست‌جمهوری، دانشگاه‌ها و مراکز علمی همکاری داشته باشند. هدف ما این است که این رویداد عرصه‌‌ای برای رویارویی دو سمت بازار یعنی عرضه و تقاضا باشد، لذا حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و همین‌طور شرکت‌های متقاضی خدمات دانش‌بنیان در سطح صنعت نفت را شاهد خواهیم بود.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

گزارش سالیانه زیست بوم شرکت‌های دانش بنیان چه می گوید؟


زیدی‌فرد افزود: از مقامات متعددی برای حضور در این کنفرانس دعوت شده و در این ارتباط از صندوق فناوری صنعت نفت به عنوانی یکی از اجزای زیست‌بوم فناوری این صنعت خواسته شده تا حضور فعال داشته باشند. قرار است در نشست‌های تخصصی چهار شرکت اصلی صنعت نفت یعنی صنایع پتروشیمی، ملی نفت، ملی گاز و پالایش و پخش نیازهای فناورانه خود را بیان کنند تا از این طریق عرضه‌کنندگان محصولات دانش‌بنیان با آشنایی از بازار نفت بتوانند ارتباط نزدیک‌تری با ما برقرار کنند. همچنین در یکی از برنامه‌های این رویداد قرار است از سند برنامه توسعه فناوری‌های اولویت‌دار وزارت نفت رونمایی کنیم. این سند حاصل فعالیت چندماهه همکاران در معاونت فناوری بوده و امید داریم با ابلاغ این صنعت حرکت ما در زیست‌بوم فناوری صنعت نفت روان‌تر شود.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری در ادامه گفت: برنامه این است که این حرکت استمرار داشته باشد ولی نوع این استمرار و سمت‌و‌سوی آن به بازخوردهایی که از این کنفرانس به دست خواهیم آورد بازمی‌گردد. وی افزود: برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به صنعت نفت تسهیلاتی را ایجاد کرده‌ایم، به‌گونه‌ای که این تسهیلات موجب شده تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از سال گذشته تاکنون از ۱۵۰ به ۵۵۰ شرکت یعنی رشد حدود سه‌برابری برسد که این نشان‌دهنده استقبال این شرکت‌ها و همین‌طور وزارت نفت از آنها بوده است. با این افزایش کمی و همین‌طور تقاضاهای کیفیت‌مداری که ما از این شرکت‌ها داریم، به نظر می‌رسد نتایج این رویداد به‌زودی بروز یابد. معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» در ارتباط با ماهیت نیازهای فناورانه صنعت نفت، توضیح داد: هدف ما فناورانه کردن صنعت نفت است و قطعا کسانی در این راه می‌توانند به ما کمک کنند که خود فناورانه باشند و ما نیازها و چالش‌های صنعت نفت را از طرق مختلف مانند فراخوان‌ها و… به آنها معرفی کرده‌ایم. زیدی‌فرد افزود: اخیرا در زمینه احیای چاه‌های کم‌بازده فراخوانی در کشور اعلام شده و به‌زودی نتایج این فراخوان اعلام خواهد شد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن