دانش بنیان

طراحی سامانه تصفیه فاضلاب‌های شهری و صنعتی

شرکت دانش‌بنیان شرکت دانش‌بنیان داناب غرب توانسته است با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی سامانه‌ای را برای تصفیه فاضلاب‌های شهری و صنعتی با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب طراحی کند.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ شرکت دانش بنیان داناب غرب از سال ۹۳ و در زمینه محیط زیست و تجهیزات آزمایشگاهی تاسیس شد. هسته اولیه این شرکت دانش‌بنیان با هدف پیاده‌سازی کارهای تحقیقاتی و دانشگاهی خود در صنعت، آغاز به کار کرد و از آن روز تاکنون شرکت مدیریت بهره‌برداری داناب غرب در بخش‌های مختلف توانسته است محصولات و طرح‌های متنوع وکارآمدی را طراحی و تولید کند.

پرویز محمدی، رئیس هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان مدیریت بهره‌برداری داناب غرب در این زمینه گفت: سال ۹۵ شرکت مدیریت بهره‌برداری داناب غرب موفق به دریافت عنوان دانش‌بنیانی شد. در این سال ما موفق به تولید محصولی شدیم که برای این کار از صندوق نوآوری و شکوفایی و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه حمایت گرفتیم. این محصول (پمپ پریستالتیک) یک‌ نوع پمپ غلتکی است که برای انتقال مایعات استریل استفاده می‌شود و در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، شرکت‌های داروسازی و در بخش‌های تحقیقاتی کاربرد دارد. این محصول نسبت به نمونه‌های خارجی موجود در بازار از کارآیی بالاتر و بسیار ارزانتر است.

وی افزود: قالب‌های لازم برای ساخت این پمپ را طراحی کرده و سفارش ساخت داده‌ایم و پس از بررسی‌های مکرر در طول سه سال گذشته نقص‌های این قالب‌ها را اصلاح کرده‌ایم و امید داریم که از ابتدای سال ۱۴۰۲ این پمپ را به بازار وارد کرده و به تولید انبوه برسانیم.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

تجاری سازی دو کاتالیست در صنعت فولاد تجاری


محمدی ادامه داد: محصولات دانش بنیان دیگر ما فلومتر دیجیتال است که برای اندازه‌گیری جریان گاز تولیدی در سیستم‌های تولید بیوگاز از پسماندهای تجزیه‌پذیر و فاضلاب استفاده می‌شود و هاضم COD که برای اندازه‌گیری مقدار مواد آلی در نمونه‌های آب و فاضلاب است و کاربرد آن در شرکت‌های آب و فاضلاب و کلیه صنایع که دارای تصفیه خانه فاضلاب و آزمایشگاه کنترل کیفی هستند و مراکز تحقیقاتی دانشگاهی است.

رییس هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان داناب غرب خبر داد که از ساخته‌های دیگر این شرکت پکیجی برای تصفیه پساب‌های کارواش‌ است. وی افزود: پکیج تصفیه پساب کارواش قابلیت بازیابی آب را تا ۸۵ درصد دارد و سبب می‌شود که آب استفاده شده تصفیه و به چرخه مصرف بازگردد و میزان مصرف آب شهری در کارواش‌ها را کاهش دهد. از سوی دیگر بهره‌‎برداری از آن بسیار ساده است و قابلیت بالایی دارد. اکنون یک پکیج ۵ متر مکعبی تصفیه فاضلاب کارواش در دانشگاه رازی کرمانشاه ساخته شده و قرار است این طرح به طور آزمایشی در آن اجرا شود.

محمدی رسالت شرکت داناب غرب را در حوزه محیط زیست عنوان کرد و گفت: محیط زیست حوزه‌ای است که مورد غفلت قرار گرفته و هر روز آسیب‌های بیشتری می‌بیند و با این همه آلودگی‌هایی که به آن وارد می‌شود ولی جزو اولویت‌ها قرار نمی‌گیرد، این در حالی است که هر توسعه‌ای بخواهد انجام شود باید متغیرهای زیست محیطی آن در نظر گرفته شود. امروزه بسیاری از شهرهای کشور بعلت توسعه شهری و صنایع با کمبود منابع آبی سالم و در دسترس مواجه شده و از سوی دیگر منابع آبی کشور هر روز به علت تخلیه فاضلاب‌های تصفیه نشده آلودگی‌تر می‌شوند.

وی ادامه داد: این مسئله ما را بر آن داشت که برای این معضلات فکر کنیم و چون رسالت اصلی خود را در حوزه محیط زیست تعریف کرده بودیم سعی کردیم محصولاتی در این زمینه طراحی کنیم تا پیشاپیش مقابل بحران‌های احتمالی پاسخی درخور داشته باشیم. به همین منظور سامانه‌هایی در حوزه تصفیه فاضلاب‌های شهری و پساب‌های صنایع مطالعه و طراحی شده است. یکی از این طرح‌ها در یکی از استارت‌آپ‌های کشور کانادا مطرح و ارایه شد و به عنوان یکی از طرح‌های منتخب مورد پذیرش قرار گرفت و جهت کسب اعتبار مالی لازم به منظور تکمیل فرآیند سطح آمادگی فناوری و تولید صنعتی توسط شرکت‌های تخصصی حوزه مرتبط مورد داوری و تایید قرار گرفت.

رییس هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان داناب غرب تصریح کرد: با این همه ما معتقدیم که این طرح می‌تواند راه حل مطمئنی برای تصفیه فاضلاب‌های تولیدی، به خصوص فاضلاب صنایع آلاینده و بیمارستان‌ها که حاوی ترکیبات آلاینده بسیار خطرناک برای سلامت عمومی هستند، خواهد بود که بایستی مطابق بر زیست‌بوم کشور خودمان پیاده‌سازی کنیم اما یکی از مشکلات اصلی ما این است که صنایع اهمیت چندانی به سرمایه‌گذاری برای تصفیه فاضلاب و بازچرخانی آب نشان نمی‌دهند، این در حالی است که همین امروز هم صنایع بزرگ کشور به علت کمبود آب مجبورند از پساب‌های تصفیه شده استفاده کنند. ما اطمینان داریم با اجرا و بهره‌برداری اولین پکیج ابداعی این شرکت، تقاضاهای زیادی برای خرید آن خواهد بود.

محمدی افزود: برای تولید این پکیج تصفیه فاضلاب و دیگر محصولات‌مان در شهرک صنعتی زاگرس کرمانشاه در حال تاسیس کارخانه‌ای هستیم. با این همه همچنان نیاز به تبلیغات گسترده در استان‌های مختلف داریم چرا که معتقدیم این پکیج تصفیه فاضلاب در مقایسه با پکیج‌های متعارف از مزایای فراوانی از جمله ارزان‌تر، کاراتر، انرژی مورد نیاز کمتر و… برخوردار است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن