فناوری و نانو

توسعه محصولات نانوفناوری با تلاش ۳۰۶ شرکت

در حال حاضر ۳۰۶ شرکت توسعه محصولات نانوفناوری در کشور را به عهده دارند. تعداد این محصولات تا پایان تابستان ۱۴۰۰ به حدود ۷۸۳ محصول رسید.


پیشران اقتصاد، بازار جهانی فناوری نانو یک بازار داغ و رونق یافته است. این فناوری نوظهور با کارایی بالا یک پدیده جهانی است و همه کشورها برنامه‌هایی جامع برای توسعه و ورود به بازار جهانی این فناوری دارند. کارشناسان می‌گویند برخی کشورهای پیشرفته و صنعتی توسعه این علم را در اولویت نخست ملی خود قرار داده‌اند و به دنبال گسترش استفاده از این فناوری در کشورشان هستند.

این فناوری پیشرفته یکی از پایه‌های پیشرفت و توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود و فناوران با تلاشی مضاعف برای تولید محصولات جدید و کاربردی در این حوزه تلاش می‌کنند. این تکاپوها در ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز در حوزه نانو منجر به ایستادن کشورمان در جمع کشورهای پیشرفته و دارای این فناوری شده است.

به طور مثال با اهتمام ۳۰۶ شرکت در ۶ ماه نخست امسال، ۷۸۳ محصول و دستگاه در حوزه نانو ایران‌ساخت شد. به گواه آمارهای موجود، ۵۶۶ مورد از این تولیدات به محصولات نانو و ۲۱۷ مورد به حوزه تجهیزات نانویی برمی‌گردد. روندی رو به رشد که نشان از مجاهدت و تلاش بی وقفه فناوران این حوزه دارد.

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این عرصه با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، میدان‌دار این رقابت‌ها و تلاش‌ها است تا روند تبدیل ایده‌ها به محصول و بازار تسهیل و تسریع شود.

فناوری نانو یکی از حوزه‌های کاربردی در عرصه‌های مختلفی چون محصولات کشاورزی، دارویی، منسوجات، محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات خانگی، خودرو، محصولات ساختمانی و غیره کاربرد دارد. اما ۶ ماهه نخست سال جاری حوزه عمران و ساختمان با ۲۰ درصد بیشترین سهم را از سبد محصولات نانویی تولید شده در کشور به خود اختصاص داده است. جایگاه دوم و سوم نیز به «دارو، بهداشت و سلامت» و «خدمات و ملزومات صنعتی» می‌رسد.

فناوری نانو به صنعت عمران و ساختمان کمک کرده تا ساخت و سازها، مطمئن‌تر، سریع‌تر، پایدارتر و با هزینه کمتری انجام شود. این فناوری در بخش‌های مختلف این صنعت چون اسکلت، نما، سیستم‌های ساختمانی و طراحی داخلی کاربرد دارد به همین دلیل هر روز بر استفاده از این فناوری در ساخت و سازها بیشتر می شود به همین دلیل این صنعت سهم قابل توجهی از نانوفناوری را به خود اختصاص داده است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن