اختصاصی پیشران

سرمایه گذاری شهری، پیشران اقتصاد تبریز

سرمایه گذاری شهری در تبریز ماجرای غربت و مهجوریت عظیمی است که به خاطر عدم توانایی یا به عبارتی عدم باورمندی مسوولان امور در دوره قبل مدیریت شهری کاملا در انزوا بوده و است.


پیشران اقتصاد، سرمایه گذاری شهری در تبریز ماجرای غربت و مهجوریت عظیمی است که به خاطر عدم توانایی یا به عبارتی عدم باورمندی مسوولان امور در دوره قبل مدیریت شهری کاملا در انزوا بوده و است. جسم مشارکت و سرمایه گذاری در شهرداری تبریز در کما چندین ساله فرو رفته و این همه در پی ضرباتی است که عدم مسوولیت پذیری بر پیکره نحیف آن وارد آورده است.
نبود ساختار مناسب در تشکیلات ضعیف شده مدیریتی آن از سویی و عدم ریسک پذیری و مواجهه سطحی با مصایب سرمایه گذاری شهری از سوی مسوول مستقیم امر سرمایه گذاری و مشارکت در مجموعه شهرداری تبریز در عمل شهر تبریز را در قیاس با دیگر کلانشهرها از مقام اولین ها در امر سرمایه گذاری شهری به آخرین رسانده است.
شاید جالب باشد مخاطبان این سطور بدانند که در چهار سال گذشته به غیر از یک مدل مشارکتی سرمایه گذاری در سطح کوچک بعنوان یک طرح استارتاپی پارک حاشیه ای شهر، هیچ پروژه سرمایه گذاری شهری در کلانشهر تبریز اتفاق نیفتاد. و جالب تر این که اولین و تنهاترین پرچم دار سرمایه گذاری در سال های نچندان دور همین شهر بی دفاع از خود بوده است که با داشتن پروژه های راکد و نافرجام مشارکتی در بحران بسر می برد.سهم شهر تبریز بخاطر عدم مدیریت دانش محور و علمی در امور سرمایه گذاری به محاق رفت و از این سو به خاطر ضعف در مدیریت کلان در امور سرمایه گذاری تدبیر مناسب و کارآمد اندیشیده نشد.
ایجاد ساختار مناسب و انسجام امور در پنجره واحد در مجموعه شهرداری تبریز در حوزه سرمایه گذاری شهری را می توان تنها راه نجات از این بحران دانست. اگر چه مجموعه سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز اکنون در حال پوست اندازی و گذار از تبدیل ساختار مدیریتی به سازمان سرمایه گذاری است.اما تقویت امر یکپارچه سازی در سرمایه گذاری یک اصل مهم و اساسی است. صفر تا صد اقدامات صورت گرفته، جذب و تشویق سرمایه گذاران و انجام امور سرمایه گذاری و مشارکتی می بایست از آفت چند صدایی و کاغذبازی های مرسوم اداری فاصله گرفته و با یک نظر و رای واحد مدیریت شود. البته راهکار این تصمیم گیری طرح تمامی بسته های سرمایه گذاری مناسب با نیازهای شهر تبریز در هیات عالی سرمایه گذاری است و به سبب تصمیم قاطع می تواند با در نظر گرفتن پنجره واحد سرمایه گذاری مدیریت شود.

اکنون با تغییر در شورای شهر و روی کارآمدن تیم جدید مدیریت شهری رویکرد تعیین تکلیف پروژه های راکد سرمایه گذاری رقم خورده است و با تغییرات مدیریتی در مجموعه سرمایه گذاری شهری نوید اتفاقات اساسی تر هم خواهد بود.
آسیب‌شناسی‌ چندسال گذشته و علت یابی سرمایه‌گذاری‌ های ناموفق موجب عدم تکرار شکست ها خواهد بود و چه بهتر بخشی از بودجه و درآمد شهرداری صرف سرمایه گذاری برای ایجاد درآمد پایدار و اندوخته ای برای شهر تبریز باشد.
عباس رنجبر شهردار تبریز چندی پیش در جلسه کمیسیون سرمایه گذاری شهر قول اتفاقات جدی در این حوزه را داد. وی بر این اصل تاکید کرد که موانع پروژه‌های نیمه‌تمام و ناقص را رفع کنیم تا تبلیغات و تبعات منفی علیه تبریز صورت نگیرد.وی در این جلسه قدم دوم را تعریف پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری دانست که لازمه آن امکان‌سنجی موجود در بستر شهرداری است، وی محوریت سرمایه گذاری از پروژه‌های مسکونی و تجاری به سمت چندمولفه‌ای دانست. او گفت: اگر بتوانیم پروژه‌ای برای سرمایه‌گذاری تعریف کنیم که بتواند در آینده شهر نقش ایفا کند. در یکی دو سال گذشته می‌توانستیم مراکز تحت عنوان مراکز سلامت احداث و بسیاری از فعالان این حوزه را به این سمت هدایت می‌کردیم اکنون ترافیک کمتری در شهر داشتیم اما به جای آن ما در مرکز شهر گروه‌های سلامت احداث کردیم که موجب ترافیک شده است.
شهر تبریز برای اینکه به پیشینه تاریخی خود که بعنوان یک شهر مهم در عرصه تجارت و بازرگانی برگردد می بایستی توسط تمامی دلسوزان و سرمایه گذاران از اقصا نقاط حمایت شود.این حمایتها می تواند با تشکیل «اتاق سرمایه گذاری»که به ابتکار حجت الاسلام سیدکاظم زعفرانچیلر رییس کمیسیون سرمایه گذاری،گردشگری و بهبود فضای کسب و کار در حال شکل گیری است، تقویت شود و از سویی ارتباطات گسترده در حوزه سرمایه گذاری توسط کمیسیون سرمایه گذاری سمت و سوی نگاه به امور اقتصادی و مشارکتی را بعد از دوران رکود به سمت رشد و توسعه هدایت کند.
==

نقی فرشباف تقی نژاد
دبیر کمیسیون سرمایه گذاری،گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی تبریز

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن