فناوری و نانو

«فرهیختگان» شهرها را هوشمند می‌کنند

نمی توان از پتانسیل عظیمی که در حوزه فناوری و نوآوری کشور وجود دارد و ظرفیت های خوب شرکت های دانش بنیان و خلاق در حوزه شهر هوشمند غافل شد، البته رسیدن به نقطه مطلوب در حوزه هوشمندسازی، نیازمند تعیین برخی سیاستگذاری های درست و منطقی است که می تواند سرعت هوشمندسازی در شهرهای کشور را افزایش بدهد.


به گزارش پیشران اقتصاد، آنچه در این مسیر مثبت و موثر واقع می شود، توجه به نقش شرکت های دانش بنیان و خلاق آن هم بیش از پیش است، تا جایی که حداکثر استفاده از این توان فناورانه و نوآورانه در حوزه هوشمندسازی شهر صورت بگیرد؛ چراکه شهر هوشمند جریانی است که باید به صورت مداوم تکامل پیدا کند. امروز ظهور و بروز تولیدات محصولات فناورانه را می توان در حوزه دولت هوشمند، ساختمان های هوشمند، انرژی، حمل ونقل هوشمند، امنیت شهر های هوشمند، محیط زیست هوشمند، هوشمندسازی تجهیزات زیرساخت های اطلاعات و مخابرات، سلامت، آموزش وپرورش و اقتصاد هوشمند به وضوح مشاهده کرد. ازاین رو در گزارش پیش رو با ۶ تن از فعالان اکوسیستم فناوری و نوآوری به گفت وگو نشسته ایم و درخصوص چالش های تولید محصولات و کاربردی بودن آنها در شهر هوشمند صحبت کرده ایم که در ادامه می خوانید.

«به همراه»؛ سرویس هوشمند سفرهای همزمان گروهی

امیر محمودی، مسئول امور پشتیبانی شرکت «پیمایش برخط به همراه» با اشاره به معرفی محصول خود در حوزه شهر هوشمند بیان کرد: «محصول شرکت، سرویس حمل ونقل به همراه (سرویس هوشمند سفرهای همزمان گروهی) است که با به کارگیری رویکردها و ابزارهای نوین فناوری اطلاعات در زمینه حمل ونقل شهری تهیه شده است.» به گفته مسئول امور پشتیبانی شرکت «پیمایش برخط به همراه»، این شرکت عملکردی شبیه به سرویس حمل ونقل ادارات و سازمان ها دارد؛ اما مختص به یک سازمان خاصی نیست و بنابر تقاضاهای مردم که در سامانه شرکت به صورت نظرسنجی ثبت می شود، یک سری ایستگاه های از پیش تعریف شده، تعیین می کنیم. وی افزود: «مردم می توانند مسیرها را در اپلیکیشن به همراه مشاهده کنند و بلیت رفت وآمد خود را برای یک هفته یا یک ماه برای مسیر مدنظر خود رزرو کنند.» محمودی اشاره کرد: «با توجه به اینکه این سرویس حمل ونقل دوسال است که فعالیت می کند، توانسته سالانه بیش از ۳۰۰هزار مسافر را جابه جا کند. مسیرهای این سرویس درحال حاضر در تهران و کرج فعال بوده و مسافران را در مسیرهای پرتردد همراهی می کند و مزایایی چون هزینه کمتر، کاهش آلودگی هوا، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و… را داراست.» مسئول امور پشتیبانی شرکت «پیمایش برخط به همراه» ادامه داد: «به طور مثال، به همراه صبح ها از چهار نقطه شهر تهران به میادین اصلی تهران چون ونک، ولیعصر، هفت تیر و… برای ساعت های مختلف سرویس حمل ونقل گروهی داریم.» وی با اشاره به کاربردی بودن این محصول در حوزه شهر هوشمند عنوان کرد: «این سرویس حمل ونقل موجب کاهش تراکم ترافیک خواهد شد. یکی دیگر از خدمات شرکت به غیر از سرویس های اشتراکی، سرویس های هم پیمایی است. به طور مثال، ماشین های تک سرنشین می توانند مشخصات ماشین خود را در سامانه ثبت کرده و صندلی های ماشین خود را از محل سکونت خود تا محل کار به فروش بگذارند، قطعا در مسیر سکونت تا محل کار این رانندگان، حداقل سه نفر وجود دارند که بخواهند در این محدوده قرار بگیرند. پس بلیت خود را خریداری کرده و در این مسیر همراه خواهند شد؛ یعنی جریان هم پیمایی هوشمند.» محمودی در پایان گفت: «این محصول توانسته مجوز تاکسیرانی را نیز برای فعالیت هایش دریافت کند. درحال حاضر با شهرداری اصفهان برای راه اندازی سرویس به همراه درحال رایزنی هستیم تا علاوه بر تهران و کرج، فعالیت های این سرویس را گسترش دهیم.»

 سامانه «بازپس»، جمع آوری پسماند خشک و بهره مندی شهروندان از خدمات شهری

میلاد رمضانی، رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان «آرادسیستم» در استان یزد با اشاره به معرفی محصول خود در حوزه شهر هوشمند گفت: «این شرکت سامانه جمع آوری پسماند خشک به نام «بازپس» را با همکاری سازمان فاوا (سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ها) طراحی کرده است.» وی افزود: «در کشور با چالش نوع جمع آوری پسماند به ویژه پسماند خشک و نوع تعامل با شهروندان برای تسهیل در این کار مواجه هستیم. در بحث شهر هوشمند، اتفاقی که رقم خورده این است که یک اپلیکیشن «شهروند» داریم که شهروند می تواند در آن میزان پسماندهای خشک، محل زندگی خود و ساعت جمع آوری آن را اعلام کند، پیمانکارهای شهرداری نیز تعدادی راننده دراختیار دارند که اطلاعات را با توجه به محل زندگی شهروندان برای جمع آوری پسماندها دراختیارشان خواهند گذاشت تا جمع آوری شود.» رمضانی اشاره کرد: «پس از دریافت پسماندها، رانندگان شهرداری امتیازهایی را به شهروندان اختصاص می دهند که شهروندان براساس جمع آوری امتیازها می توانند از خدمات شهری چون خرید بلیت اتوبوس، سامانه دوچرخه سواری، استفاده از امکانات شهربازی و… بهره مند شوند.»
رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان «آرادسیستم» با اشاره به کاربردی بودن این محصول عنوان کرد: «جمع آوری درست و به موقع پسماندها، موجب بهره مندی مناسب از آنها می شود. اتوماسیون کردن این سیستم موجب می شود هم شهروندان در تعامل با شهرداری ها دورریز نداشته باشند و هم شهرداری بتواند با پیمانکارها درجهت جمع آوری پسماندها تعامل مثبت داشته باشد؛ یعنی این سیستم به درستی هوشمندسازی شده است.» وی اشاره کرد: «این طرح درحال حاضر با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری یزد درحال اجرایی شدن است.» به گفته رمضانی، اصلی ترین دغدغه ما درحال حاضر، آموزش شهروندان برای استفاده از این سامانه است، اینکه مردم در جریان این اقدام قرار بگیرند تا بتوانند از این خدمات به درستی استفاده کنند. البته باید گفت این طرح درحال حاضر بومی است؛ اما تلاش داریم تا به دیگر شهرداری های استان ها برای اجرایی سازی معرفی کنیم.

«سهیم»؛ سامانه ای جامع برای حساب شهروندی در شهر هوشمند

امیر سلطانی، مدیر شهر هوشمند شهرداری یزد با اشاره به معرفی محصول خود گفت: «ما سامانه ای را تحت عنوان سامانه سهیم (سامانه حساب شهروندی) طراحی کرده ایم و شهروند با ثبت نام در این سامانه حساب خود را شارژ کرده و می تواند بلیت های موردنظر برای بهره مندی از خدمات شهرداری یزد خریداری کند؛ مثل خرید بلیت پارک، شهربازی، بلیت اتوبوس، پرداخت هزینه پارکینگ و پارکومتر و… .»
وی افزود: «این سامانه، لازمه شهر هوشمند است. یک سری سامانه ها همچون بارکدخوان اتوبوس ها (برای حذف شدن کارت های بلیت)، سامانه پرداخت هزینه پارکینگ ها و… به این سامانه متصل شده است تا بسیاری از اقدامات گذشته یا حال حاضر به صورت هوشمند انجام شود.» سلطانی در ادامه عنوان کرد: «این سامانه با توجه به اینکه به جریان های حساب مالی شهروندان متصل است، مراحل دریافت گواهینامه های امنیتی را طی و مجوزهای لازم را دریافت کرده است تا امنیت حساب های مالی شهروندان حفظ شود.»
به گفته مدیر شهر هوشمند شهرداری یزد، این طرح بیش از ۶ماه است که در یزد اجرایی شده. درحال حاضر چهار زیرمجموعه به این سامانه متصل شده، اما می تواند به صدها زیرخدمت یا زیرمجموعه دیگر نیز متصل شود؛ یعنی دیگر پرداخت عوارض ساختمان، خلافی ماشین و… به راحتی با این سامانه پرداخت شود.»

از طراحی «اینوگام»، سامانه ای سلامت محور تا «اگرینیتو» پلتفرمی برای معاملات ادوات کشاورزی

عباس شمسایی، مدیر اجرایی هلدینگ IBC که در پارک علم وفناوری دانشگاه تربیت مدرس مستقر است، با اشاره به معرفی طرح ها و محصولات خود بیان کرد: «کار اصلی هلدینگ، تولید پلتفرم های اینترنتی است و در این راستا چند سامانه و پلتفرم را طراحی کرده است. نخست سامانه «اینوگام» است که یک اپلیکیشن گام شمار و با محوریت سلامتی و تندرستی شهروندان تهرانی راه اندازی شده بوده و مجموعه ای از چند نرم افزار است که ورزش هایی همچون راه رفتن، دویدن، دوچرخه سواری، کوهپیمایی، ورزش های هوازی، شرکت در رویدادهای ورزشی، شرکت در رویدادهای مذهبی همچون اربعین و شامل هرگونه فعالیتی است تا سرویس و خدماتی را با ارائه تخفیف دراختیار شهروندان قرار می دهد.» وی افزود: «شهروندان با پیاده روی، درازای هر ۱۰۰۰قدم، امتیازهایی دریافت می کنند و این امتیازها به کد تخفیف تبدیل می شود. با سامانه هایی چون اپراتور رایتل، تیوال، ایران تیک، کفش پاما و… در ارتباط هستیم که برای شهروندان تخفیف هایی را دریافت می کنیم.» به گفته شمسایی، درحال حاضر با لیگ پیاده روی کشور، لیگ پیاده روی کارگری و ستاد اربعین برای پیاده روی اربعین تعامل داشته و قراردادهایی را منعقد کرده ایم. البته باید گفت سازمان ورزش شهرداری تهران، حامی معنوی طرح است.
مدیر اجرایی هلدینگ IBC ادامه داد: «سامانه دیگر، «اگرینیتو» پلتفرم خریدوفروش و معاملات تجهیزات و ادوات کشاورزی است که خریداران، تامین کنندگان و تجار این حوزه محصولات خود را عرضه کرده یا تجهیزات مورد نیازشان را خریداری کرده یا به فروش می رسانند.» وی ادامه داد: «نمک نیز پلتفرم زنجیره تامین رستوران ها و کافی شاپ هاست که از وسایل پخت وپز تا محصولات خوراکی مثل گوشت، مرغ و… در آن بارگذاری شده و مردم برای اینکه در صف های طولانی نمانند، از طریق این پلتفرم، محصولات مورد نیاز خود را سفارش می دهند. نمک، سامانه تنظیم بازار است و در این راستا با سازمان تعاون روستایی قراردادی منعقد کرده ایم. طراحی این سامانه ها، موجب شده نقش موثری در حوزه شهر هوشمند داشته باشیم.» شمسایی اشاره کرد: «این پلتفرم ها درحال حاضر اجرایی شده و در بازار مورد استفاده قرار می گیرد.»

 BIKE STOP؛ دوچرخه های هوشمند جمع آوری زباله

محمدرضا کهن دانی، رئیس هیات مدیره شرکت فنی-مهندسی «دیدبان فناوری راهبردی آراد» با اشاره به یکی دیگر از محصولات این شرکت توضیح داد: «در حوزه خدمات شهری، شهرداری ها برای فعالیت پاکبان ها، گاری ها و چرخ هایی برای جمع آوری زباله های شهری طراحی کرده اند، اما ما محصولی را تحت عنوان «BIKE STOP»  طراحی کرده ایم که این چرخ ها به گونه ای در نظر گرفته شده اند که سطل های زباله در آن قرار گرفته و می تواند به پاکبان ها در دو جنبه جمع آوری زباله خشک و تر کمک کند.»  وی افزود: «برای اینکه موقعیت پاکبان ها رصد شده و شهرداری ها به خوبی فعالیت شان را مدیریت کنند، جی پی اسی بر این دوچرخه ها نصب شده که در بخش پنل ادمین روند فعالیت و نقاطی که در آن رفت وآمد می کنند قابل مشاهده است؛ به گونه ای که ساعات تردد و مکان های تردد و فعالیت پارکبان ها کنترل می شود.»
به گفته کهن دانی، به دلیل قفلی که با اسکن QR CODE و صرفا اکانت خاصی باز می شود و سیم کارت خور بوده و جی پی اس دارد، به عنوان دوچرخه هوشمند شناخته می شود؛ البته این طرح همچنان اجرایی نشده و امیدواریم هرچه زودتر شاهد فعالیت آن در شهرها باشیم.»
محمدرضا کهن دانی، رئیس هیات مدیره شرکت فنی-مهندسی «دیدبان فناوری راهبردی آراد» با اشاره به معرفی محصولات این شرکت در حوزه شهر هوشمند گفت: «این شرکت موتورسیکلتی برای ثبت تخلفات ساکن طراحی و تولید کرده است که دو دوربین عقب و جلو از نوع گلوبال شاتر دارد تا تخلفات را ثبت کند.»
وی افزود: «نرم افزاری که برای این موتورسیکلت استفاده می شود، نرم افزار خاصی است که با شبکه های عصبی تعبیه شده، پلاک ماشین های متخلف را در شرایط نوری و حالت های مختلف حتی ماشین هایی که در پیاده رو پارک کرده اند، ثبت می کند. این محصول برای ثبت تخلف در ایستگاه اتوبوس، تاکسی، پارک دوبل و… است.»
کهن دانی اشاره کرد: «یک سیستم پردازی در باکس موتور تعبیه شده است و با اینترنت LTE به سرور وصل می شود. در بخش سرور نیز بخش ادمینی است که انواع گزارش گیری ها را دارد و به سرورهای شهرداری متصل بوده و سرعت بالایی دارد. بخش ادمین گزارش هایی را براساس محله، تعداد تخلفات، ساعت و نوع تخلف و… را ارائه می کند.»
رئیس هیات مدیره شرکت فنی-مهندسی «دیدبان فناوری راهبردی آراد» با اشاره به کاربردی بودن این محصول در حوزه شهر هوشمند عنوان کرد: «یکی از معضلاتی که در شهر با آن مواجه هستیم، بحث تخلفات ساکن بوده که عامل ترافیکی است. اقدام گذشته، در حوزه خودروهای ثبت تخلف بود که خود موجب ترافیک می شد، پیاده سازی این کار بر موتور، موجب افزایش سرعت عمل کار می شود؛ حتی تلاش داریم این عمل را در حوزه پهپادهای با سیم و بدون سیم نیز پیاده سازی کنیم.»
وی ادامه داد: «درحال حاضر شهرداری استان قم، قسمت پلاک خوان این موتورسیکلت را حدود سه ماه است که اجرایی کرده . با استان های اصفهان و یزد نیز رایزنی هایی برای اجرایی سازی این طرح داشته ایم.»
به گفته کهن دانی، با اجرایی سازی گسترده این طرح، یکی از مشکلات شایع که پارک دوبل و توقف در مکان های مطلقا ممنوع است برطرف خواهد شد، چراکه موتور، عملیات را سریع و چابک کرده و عامل بازدارنده ای خواهد بود تا پس از گذشت یک بازه زمانی، رفتار ترافیکی مردم تغییر پیدا کند.»

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن