فناوری و نانو

هواشناسی با هوش مصنوعی

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: مدل پیش بینی هواشناسی تغییر کرده و نقش کامپیوتر و هوش مصنوعی نسبت به گذشته خیلی پررنگ تر شده است.


به گزارش پیشران اقتصاد، دکتر مجید آزادی معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه هسته هواشناسی در شرایط کنونی بر مبنای آی تی و از طریق کارکردن با داده ها و اطلاعات است گفت: مهم این است که ما با حجم بسیار زیاد داده ها بتوانیم کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه روزنه چندین هزار ترابایت داده و اطلاعات جدید از طریق دستگاه های ماهواره ای و رادارها و شبیه سازی های کامپیوتری تولید می شود افزود: حجم داده های هواشناسی به اندازه ای زیاد است که با روش های سنتی و معمولی نمی توان همه داده ها را پردازش کرد.

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان کرد: تحلیل های هواشناسی توسط کامپیوتر انجام می شود اما پیش بینی نهایی در تمام دنیا هنوز توسط انسان صورت می پذیرد بااین حال مدل پیش بینی هواشناسی تغییر کرده و نقش کامپیوتر و هوش مصنوعی نسبت به گذشته خیلی پررنگ تر شده است.

آزادی در مصاحبه با رادیو گفت وگو عنوان کرد: این امکان وجود دارد که در آینده، هوش مصنوعی جای انسان را در پیش بینی ها پر کند اما هنوز در مرحله ای قرار داریم که انسان این پیش بینی را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه دقت پیش بینی ها در هواشناسی به صورت کلی در سال های اخیر به بیش از ۸۵ درصد رسیده گفت: این پیش بینی های دمایی نسبت به ده سال قبل دقت بیشتری پیدا کرده و بُرد پیش بینی ها که قبلاً تا یک هفته و ده روز بود الان با همان سطح از دقت بالا به ۱۰ روز تا دوهفته رسیده است.

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی کشور یادآور شد: پیش بینی سامانه های جوی که ابعاد زمانی و مکانی کوچک تری دارند و فقط یک نقطه را شامل می شود دشوارتر است و در مقابل، پیش بینی پذیری سامانه های جوی بزرگ که چندین استان یا نصف کشور را تحت تاثیر قرار دهند به مراتب بالاتر است و از یک هفته تا ده روز قبل هم قابل پیش بینی هستند.

آزادی اظهار کرد: ما از ایده ها و طرح های شرکت های دانش بنیان که بتوانند در این زمینه مؤثر باشند نیز حمایت می کنیم.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن