زیست بوم

نقش‌آفرینی دانش بنیان‌ها در رونق زیست‌بوم فناوری

با ارائه گزارش یک‌ساله دولت، نقش آن در حفط زیست‌بوم فناوری و نوآوری در روند رو به رشد کشور نمایان شد.


به گزارش پیشران اقتصاد، هم‌زمان با گرامیداشت هفته دولت، گزارشی از عملکرد و دستاوردهای دولت مردمی سیزدهم، در یک سال گذشته منتشر شد که به بیان ابعاد و زوایای توانمندی و دستاوردهای کسب شده در حوزه‌ها گوناگون می‌پردازد.
اهتمام جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق از مهمترین اقدامات دولت است که نتایج آن، نشان‌دهنده روند رو به توسعه اقتصاد کشور با نقش‌آفرینی پررنگ و اثرگذار فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق است.

با توجه به حمایت‌های معاونت علمی و شعار سال زمینه رشد این شرکت‌ها روندی شتابان یافت و بیش‌ازپیش راه توسعه و پیشرفت کشور را هموار ساخت. دولت مردمی سیزدهم در این راستا حمایت‌های خود را از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق با شکل‌دهی به ستاد راهبری طرح‌های دانش‌بنیان افزایش داده است.

حضور در محافل علمی، دانش‌بنیان و خلاق تشکیل شورای بررسی طرح‌های نخبگان، حضور مداوم در میان سرمایه انسانی جوان و نخبه کشور و بهره‌گیری از دیدگاه‌های آنان در اداره امور، تشکیل ستاد راهبری طرح‌های دانش‌بنیان دستگاه‌ها، ۹۷ درصد افزایش در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به شرکت‌های دانش‌بنیان در دو ماه اول سال ۱۴۰۱ با مشارکت تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان برنامه‌وبودجه کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخشی از فعالیت‌های دانش‌بنیانی دولت مردمی سیزدهم بود.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌منظور تحقق شعار سال، مجموعه از فعالیت‌ها شامل جلب مشارکت وزارتخانه‌های مرتبط در اجرایی سازی شعار سال، تصویب و اجرای سریع قانون جهش تولید دانش‌بنیان، گسترش فعالیت‌های مرتبط با قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان را در دستور کار قرار داد.

به نقل از سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تدوین ۱۳ آیین‌نامه اجرایی قانون جهش تولید دانش‌بنیان در تعامل با سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها، ابلاغ احکام مصرح در قانون به دستگاه‌های ذیربط، استقرار دبیرخانه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از اقداماتی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای تنظیم‌گری فعالیت‌های دانش‌بنیانی دستگاه‌های اجرایی به‌منظور رفع چالش‌های ملی فناورانه انجام داده است.

تشکیل اولین جلسه شورا با حضور رئیس‌جمهوری در فاصله کمتر از یک ماه از ابلاغ قانون، نهایی شدن پیش‌نویس آیین‌نامه تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در ۱۰ وزارتخانه جهاد کشاورزی، بهداشت، نیرو، نفت، صمت، علوم، تحقیقات و فناوری، اقتصاد، کشور، فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر اقدامات است.

برگزاری نخستین دوره برنامه مشترک همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی علوم طبیعی چین و حمایت از ۲۷ پروژه مشترک علمی- فناوری توسط طرفین، برگزاری ششمین دوره صندوق علمی راه ابریشم فی‌مابین معاونت علمی و فناوری و آکادمی ملی علوم چین از همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی معاونت و تصویب آیین‌نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در هیئت دولت به‌منظور جذب و به‌کارگیری نخبگان در دستگاه‌های اجرایی است.

همچنین حمایت از ۶ پروژه تحقیق و توسعه مشترک، اجرایی شدن ۲۲ پروژه همکاری فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و روسی، آغاز همکاری‌های فناورانه ۵ دانشگاه برتر صنعتی ایران و دانشگاه پلی تکنیک سن‌پترزبورگ و راه‌اندازی مرکز تبادل علم و فناوری ایران و روسیه در سن‌پترزبورگ از دیگر اقدامات است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن