اختصاصی پیشرانرینوتکس

رویدادهای دانش‌بنیان برای تولید ثروت در زیست بوم صنعت برگزار شود

مشاور استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری در نشست خبری رویداد رینوتکس ۲۰۲۲ گفت: رویدادهای دانش بنیان همانند نمایشگاه رینوتکس در نهایت باید به تولید ثروت و اشتغال در زیست بوم صنعت منجر شود.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ عبدالرضا فلاح با اعلام این مطلب، عنوان کرد: رویکرد استانداری آذربایجان شرقی در حوزه دانش بنیان، خروجی محور و نتیجه محور است. به عقیده ما اگر در فعالیتی نتیجه ای حاصل نمی شود، عملا هدر رفت منابع و زمان صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: رویکرد استانداری و شخص استاندار آذربایجان شرقی بر این است که باید برای اقدامات، برنامه ها و نتایجمان، شاخصی در نظر بگیریم و بر اساس آن شاخص ها حرکت کنیم.

فلاح با اشاره به اینکه تمام فعالیت های حوزه دانش بنیان کشور باید دارای ۲ شاخص اصلی باشند، افزود: این فعالیت ها یا منجر به ایجاد اشتغال می شود و یا منجر به ایجاد ثروت خواهد شد و در مواردی هر دو دستآورد توامان است. در فعالیت های تِک، اشتغال کمتر ولی درآمد بیشتر است و در فعالیت های حوزه خدمات، سطح تکنولوژی پایینتر است و میزان اشتغال بالا است.

وی گفت: اتفاقات زیادی به نام دانش بنیان ها رخ می دهد. این رویداد ها باید منجر به خروجی مشخصی شود و در شاخص فعالیت های دانش بنیان تعریفی داشته باشد.

مشاور استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری تاکید کرد: متاسفانه شعار زدگی در کل کشور به آفتی تبدیل شده است و این مشکل در کل کشور دیده می شود. ما به جای اینکه به عمق توجه کنیم، بیشتر در سطح، گیر می کنیم و حوزه فعالیت های دانش بنیان نیز از این نقص مستثنی نیست.

فلاح ادامه داد: این نگاه در بخش های مختلف وجود دارد، که مسائل تنها در ارائه آمار و ارقام و منحصرا روی کاغذ مطرح باشد. ولی هیچ یک از این شیوه ها به رشد و توسعه سیستم نوآوری کمک نمی کند.

وی با بیان اینکه هر رویدادی هدف و فلسفه ای دارد، گفت: رویدادی که با هدف تامین نیازهای فنآورانه مطرح می شود باید لیست نیازهای فناورانه را احصا کند و این شناسایی نیازها باید به شکلی تخصصی انجام شود.

فلاح افزود: راه حل های ارائه شده و مواردی که به قرارداد منجر شده باید به صورت شفاف بیان شود و باید پشت افتتاح هر مرکز رشدی برنامه ای وجود داشته باشد.

وی اظهار کرد: حوزه دانش بنیان یک حوزه عمومی نیست و لازم است تا با تخصص گرایی مدیریت شود و به طور شفاف بدانیم که دستاورد اتفاقات، برنامه ها و رویدادهایی که به نام دانش بنیان ها صورت می گیرد چیست؟

مشاور استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری در ادامه گفت: ما به اندازه کافی، مراکز رشد داریم، مراکز نوآوری داریم؛ رویدادهای فناورانه داریم. اما باید از خود بپرسیم که آیا نتایج به تولید اشتغال و ثروت ختم می شود؟

فلاح عنوان کرد: صنعت استان بخش های مختلفی با نیاز های مختلف دارند. از چرم و کفش و فرش و… تا قطعه سازی و ماشین سازی و سایر حوزه های صنعت، تماما ظرفیت های ارزشمندی هستند. حوزه دانش بنیان لزوما برای مشارکت در زیست بوم صنعت استان برنامه داشته و هدف گذاری کند.

دهمین دوره نمایشگاه رینوتکس، از ۲ تا ۶ آبان امسال برگزار می شود و علاقمندان جهت شرکت در نمایشگاه و آگاهی از ضوابط و شرایط حضور در رویدادها می توانند از طریق وب سایت اختصاصی نمایشگاه به نشانی www.rinotex.ir اقدام به ثبت نام کنند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن