فناوری و نانو

با هزینه‌های اخیر VPN چندتا پراید می‌توان خرید؟

بیش از دو ماه از قطعی اینترنت و فیلترشدن اپلیکیشن‌های اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران می‌گذرد و مردم بیش از پیش به استفاده از فیلترشکن‌ها روی آورده‌اند. در همین رابطه، هزینه خرید فیلترشکن برای مشترکان تلفن همراه در کشور را بررسی کرده‌ایم.


به گزارش  پیشران اقتصاد؛ فیلترینگ و قطعی اینترنت در بیش از دو ماه اخیر باعث شددسترسی بسیاری از مردم به اپلیکیشن‌های روزمره و پیام‌رسان‌‌های خارجی قطع شود. ازاین رو مردم به فیلترشکن‌ها روی آوردند، در این میان برخی ازمردم حتی برای تهیه فیلترشکن مجبور شدند هزینه‌های زیادی پرداخت کنند.

بر اساس گزارشی که شرکت آلمانی استاتیستا با استفاده از اطلاعاتمجموعه Top10VPN منتشر کرد میزان استفاده از فیلترشکن‌ها و VPN‌هادر اولین ماه شروع فیلترینگ در ایران حدود ۳ هزار درصد رشد پیدا کرده است؛ به گونه‌ای که برخی از آمارها از سود ۱۰۰۰ میلیارد تومانی دلالان از فروش فیلترشکن‌ها در ایران حکایت دارند.

• استفاده نیمی‌از مردم از اینستاگرام
طبق نتایج آخرین نظرسنجی در خرداد ۱۴۰۱ که با جمعیت مورد مطالعه شهروندان ۱۸ سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور و نمونه ۱۵۴۱ نفر به شیوه تلفنی اجرا شده است، ۷۸.۵ درصد مردم حداقل از یک پیام‌رسان یا رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند. این میزان بین جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال ۹۶.۹ درصد، ساکنین مراکز استان‌ها ۸۶.۲ درصد وافراد با تحصیلات دانشگاهی ۹۵.۳ درصد است.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

در هر ساعت قطعی اینترنت چقدر ضرر می‌کنیم؟


میان رسانه‌های اجتماعی مورد مطالعه، استفاده از واتس‌اپ با ۷۱.۱ درصدبیش از سایر برنامه‌ها است. بعد از واتس‌اپ، اینستاگرام توسط ۴۹.۴ درصد مردم ایران استفاده می‌شود.

• افزایش خرید فیلترشکن توسط مردم
سعید نقوی‌الحسینی، بازرس هیات مدیره اتحادیه فناوران رایانه تهران دربارهقیمت فیلترشکن گفت: براساس شنیده‌ها فیلترشکن‌ها حتی تا ۳۰۰ هزار تومان هم فروخته می‌شوند.

او درباره برآورد مالی هزینه خرید فیلترشکن‌ها در کشور اظهار کرد: تعدادمصرف کنندگان VPN به صورت چشمگیری افزایش یافته، باتوجه به اینکه براساس قانون جرایم یارانه‌ای خرید و فروش فیلترشکن جرم است واحدهای صنفی حق فروش ندارند و مخفیانه این کار را انجام می‌دهند.

بازرس هیات مدیره اتحادیه فناوران رایانه تهران با بیان اینکه برخی افراد نیزاز خارج از کشور VPN را تهیه می‌کنند، افزود: برخی افراد لینک نرم افزاری از سلیمانیه عراق یا دوبی با واسطه می‌خرند یا با واسطه و به کمک ایرانیان خارج از کشور حساب کاربری تهیه می‌کنند.

او در پاسخ به این سوال که اتحادیه فناوران یارانه با فروشندگان VPN برخورد می‌کند؟ گفت: افراد با ارایه اسناد به اتحادیه می‌توانند شکایت کنند، قبل از اینکه فرد شکایت کند اتحادیه نمی‌تواند با متخلفان و فروشندگانVPN برخورد کند چرا که مساله حقوقی کیفری است.

• آخرین آمار از وضعیت ارتباطات ایران
بر اساس آخرین اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۱، در مجموع سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل۲۰۷ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۲۰۹ خط واگذار کردند که جمع خطوط فعال دائمی‌ و اعتباری ۱۴۱ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۹۹۸ خط است.

بر این اساس ضریب نفوذ تلفن همراه تا پایان بهار امسال ۱۶۷ درصد است.طبق اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد مشترکان اینترنت پهن باند سیار تا پایان خرداد ۱۴۰۱، ۹۷ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۸۳۱ بوده است. براساس برآوردها حدود ۱۰ درصد افرادی که از فیلترشکن پولیاستفاده می‌کنند، برای VPN خود هزینه کرده‌‌اند که این هزینه از حداقل ۲۵ هزار تومان تا ۱۰۰ دلار برای پنج کاربر متغیر است.

طبق این اطلاعات اگر اکنون میانگین تعداد مشترکان اینترنت سیار را ۱۰۰ میلیون نفر و حداقل هزینه خرید فیلترشکن را ۲۵ هزار تومان در نظر بگیریم،  سناریوهای زیر مطرح می‌شود.

حداقل هزینه ۲۵ هزار تومانی فیلترشکن را با دلار و یارانه نقدی مقایسه می‌کنیم:
– سناریوی اول: در صورتی‌که ۵۰ درصد مشترکان از فیلترشکن استفاده کنند: در این صورت حداقل هزینه ماهانه خرید فیلترشکن معادل یارانه۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، ۲ میلیون و ۷۴۷ هزار و ۲۵۲ نفر خواهد بود.همچنین با احتساب دلار ۳۲ هزار تومانی، این رقم معادل ۳ میلیون و۹۰۶ هزار و ۲۵۰ دلار است.  با احتساب دلار ۳۵ هزار تومانی، این رقم معادل ۳ میلیون و ۵۷۱ هزار و ۲۵۰ دلار است.

این رقم همچنین معادل ۶۲۵ دستگاه پراید ۲۰۰ میلیون تومانی است.

هزینه یک ساله برای این سناریو ۱۵۰۰ میلیارد تومان است که معادل یارانه۳۲ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۳۳ نفر، ۴۶ میلیون و ۸۷۵ هزار دلار و با احتسابدلار ۳۵ هزار تومانی حدود ۴۲ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۱۴۲ دلار  و ۷ هزار و۵۰۰ دستگاه پراید می‌شود.

– سناریوی دوم: در صورتی‌که ۳۰ درصد مشترکان از فیلترشکن استفاده کنند: در این صورت حداقل هزینه ماهانه خرید فیلترشکن معادل یارانه۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، یک میلیون و ۸۳۱ هزار و ۵۰۰ نفر خواهد بود. با احتساب دلار ۳۲ هزار تومانی نیز این رقم معادل ۲ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۱۶۶ دلار است. با احتساب دلار ۳۵ هزار تومانی نیز این رقممعادل ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار و ۹۵۲ دلار است.

این رقم همچنین معادل ۴۱۷ دستگاه پراید ۲۰۰ میلیون تومانی است.

هزینه یک ساله سناریوی دوم ۱۰۰۰ میلیارد تومان است که معادل یارانه ۲۱ میلیون و ۹۷۸ هزار و ۲۱ نفر، ۳۱ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار و با احتساب دلار۳۵ هزار تومانی حدود ۲۸میلیون و ۵۷۱ هزار دلار و ۵ هزار دستگاه پرایدمی‌شود.
– سناریوی سوم: در صورتی‌که ۱۰ درصد مشترکان از فیلترشکن استفاده کنند: در این صورت حداقل هزینه ماهانه خرید فیلترشکن معادل یارانه۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، ۵۴۹ هزار و ۴۵۰ نفر خواهد بود. با احتسابدلار ۳۲ هزار تومانی نیز این رقم معادل ۷۸۱ هزار و ۲۵۰ دلار است. بااحتساب دلار ۳۵ هزار تومانی نیز این رقم معادل ۷۱۴ هزار و ۲۸۵ دلاراست. این رقم همچنین معادل ۱۲۵ دستگاه پراید ۲۰۰ میلیون تومانیاست.

هزینه یک ساله سناریوی سوم ۳۰۰ میلیارد تومان است که معادل یارانه ۶ میلیون و ۵۹۳ هزار و ۴۰۶ نفر، ۹ میلیون و ۳۷۵ هزار دلار است. با احتساب دلار ۳۵ هزار تومانی ۸ میلیون و  ۵۷۱ هزار دلار و یک هزار و ۵۰۰ دستگاه پراید می‌شود.

سال ۹۸ آخرین سالی بود که پراید تولید عمده داشت و بر این اساس حدود۱۷۱ هزار دستگاه در طول یک سال تولید شد. با در نظر گرفتن سناریوی اول رقم برآورد شده برای یکسال معادل ۴ درصد تولید پراید در سال پایانی تولیدخواهد بود.

• استفاده از فیلترشکن ۳۰ درصد افزایش یافت
انتشار اولین گزارش داخلی برآورد از شرایط فعلی اینترنت ایران از سوی شرکت ابر دراک، یک استارت‌آپ حوزه خدمات ابری از شیراز نشان می‌دهد از تاریخ ۱۴ مهرماه روند فیلترینگ در ایران به صورت فزاینده‌ای رو به گسترش گذاشته است. ابر دراک برای تهیه این گزارش داده‌های ۴ میلیاردلاگ، ۴۶۲ سایت و بیش از ۱۰ میلیون کاربر را بررسی کرده است.

در این گزارش به وضوح آمده است پلتفرم واتس‌اپ و اینستاگرام از ساعت۱۲ روز جمعه اول مهر تا تاریخ ۱۷ مهر، به مدت ۱۷ روز و ۲۰ ساعت از دسترس خارج بوده‌اند و جالب است که واتس‌اپ به مدت ۴ دقیقه و اینستاگرام به مدت ۱۶ دقیقه فرصت تنفس دوباره در ایران داشته‌اند.

براساس گزارش ابر دراک برآورد می‌شود حداقل ۳۰ درصد میزان استفاده کاربران به ناچار زیاد شده است، زیرا تعداد کاربران غیر ایرانی که از وب‌سایت‌های بر بستر اَبر دِراک بازدید کرده‌اند، بعد از تاریخ اول مهر ماه حدوداً ۳۰ درصد افزایش داشته است. این افراد اغلب کسانی هستند که برای بازدید از وب‌سایت‌ها و یا پلتفرم‌های فیلتر شده از VPN استفادهمی‌کنند که با توجه به همین موضوع احتمال دارد در زمان بازدید از وب‌سایت‌های ایرانی هم از VPN استفاده کرده‌اند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن