پیشگامان

روش جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی چگونه است؟

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین در خصوص اینکه روش جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی چگونه است و اینکه آیا متقاضیان نخبه حتما باید عضو بنیاد ملی نخبگان باشند یا خیر نیز گفت: به شکل خاصی یک برنامه مشترک بین سازمان امور استخدامی و بنیاد ملی نخبگان تحت عنوان «طرح شهید موسوی» در جریان است.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور گفت: دولت با موج بازنشستگی و بازسازی نیرو مواجه است و با توجه به اینکه نیاز دولت به بیش از ۵۰ هزار نخبه موجود است، اکنون فرصت مناسب و طلایی جذب نخبگان فراهم شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۲ پنج هزار نخبه جذب دستگاه‌های اجرایی شوند.

روح الله دهقانی فیروزآبادی در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکیدات رییس جمهور در خصوص جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی این مهم به کجا رسیده و قرار است چه اتفاقی بیافتد، اظهار داشت: اکنون به همت بنیاد ملی نخبگان و سازمان امور استخدامی کشور یک اتفاق مبارک رقم خورد و طلیعه جذب، استخدام و استفاده از نخبگان کشور در دستگاه ها با جذب ۳۵ نخبه رقم خورد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور تصریح کرد: در برنامه ریزی انجام شده پیش بینی می کنیم تا پایان سال ۱۴۰۲ بتوانیم پنج هزار نخبه را در دستگاه های اجرایی در سراسر کشور جذب کنیم.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

پیشرفت کشور با اعتماد به جوانان دانش‌بنیانی


دهقانی فیروزآبادی همچنین اظهار کرد: تاکید ما این است استعدادهایی که توسط بنیاد ملی نخبگان شناسایی می شوند و بعد نیز طبق روش های فعال، شناسایی خواهند شد در دوره های آموزشی برای ورود و تاثیرگذاری و موفقیت در دستگاه های اجرایی شرکت کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور افزود: به طور حتم این جریان ادامه پیدا خواهد کرد و اگر بتوانیم در چند سال این کار را ادامه دهیم، به طور قطع ساختار دستگاه های اجرایی کشور از نظر منابع انسانی ارتقای جدی پیدا خواهد کرد.

رییس بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: قطعا هنگامی که نخبگان در مصادر امور می نشینند و در حکمرانی قرار می گیرند به واسطه آن استعداد خدادادی، همت، کار، تلاش و پشتکار می توانند بسیار چابک تر و برای مجموعه خود و جامعه موثرتر و مفیدتر باشند.

وی افزود: نخبگانی که در بنیاد ملی نخبگان عضو هستند و دیگر افرادی که به زودی در طرح های دیگر بنیاد قابلیت عضو شدن خواهند داشت و همچنین کسانی که بنیاد آنها را شناسایی خواهد کرد، تحت عنوان اعضای بنیاد در دوره های طرح شهید موسوی شرکت می کنند و آموزش می بینند و برای استخدام و جذب در دستگاه های دولتی آماده می شوند.

دهقانی فیروزآبادی در پاسخ به این سوال که شرایط جذب نخبگان برای استخدام در دستگاه های دولتی چیست نیز اظهار کرد: هر حوزه ای شرایط خود را دارد و بسته به اینکه آن دستگاه اجرایی چه نیازی را مطرح می کند، شرایط نیز تغییر می کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور اظهار داشت: برای هر یک از دستگاه ها با توجه به شرایط خاص استخدامی شرایط و ویژگی هایی اعلام می شود و یک طیف خاص از نخبگان حائز شرایط، می توانند جذب آن دستگاه دولتی مورد نظر شوند. به عنوان مثال وزارت نیرو یک برنامه جدی برای جذب هزار نخبه را در حوزه های مهندسی برق و آب و انرژی در سال آینده در دستور کار خود قرار داده است.

دهقانی فیروزآبادی در خصوص شرایط سنی جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی نیز توضیح داد: محدودیت خاصی وجود ندارد مگر محدودیت قانونی بالادستی که در جذب و استخدام دولتی وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی سقف خاصی وجود دارد یا خیر گفت: به طور قطع برای هر استخدامی سقف وجود دارد اما با توجه به اینکه دولت با یک موج بازنشستگی از نیروهای قدیمی مواجه است و با توجه به تغییرات روز دنیا در حوزه نوآوری، نیازمند بازسازی است و تصور می کنم در یک بازه زمانی خوب؛ شاید برای ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر این فرصت ها وجود داشته باشد.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه، با توجه به شرایط آتی فرصت جذب حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار نخبه در دستگاه های اجرایی وجود دارد، افزود: با توجه به این که دولت بسیار بیشتر از این میزان نیازمند استخدام است، تاکید ما این است که دولت برای حکمرانی مناسب تر بیشتر جذب خود را از جامعه نخبه داشته باشد.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه تاکید کرد: مادامی که حکمرانان و مسوولان هر جامعه ای از نخبگان آن جامعه باشند، خود به خود شاخه های زیرین حکمرانی و مدیریتی نیز اصلاح و مطلوب تر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه، فرآیند نخستین دوره جذب گروهی از نخبگان در حال حاضر کلید خورده است، تصریح کرد: سال آینده نیز باید منتظر بسته های هزار تا ۵ هزارتایی جذب نخبگان باشیم.

معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه، کشورما در شرایط فعلی از فرصت های بسیار زیادی برای کار و کوشش و نوآوری برخوردار است، گفت: به طور حتم عزم و تلاش همه دست اندرکاران مجموعه بنیاد ملی نخبگان و همچنین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور این است که بتوانیم هرچه بیشتر از استعدادهای علاقمند ایران‌دوست برای ارتقای کشور بهره مند شویم.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن