اخباراختصاصی پیشران

سعید جعفری راد، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی عنوان کرد:

طرح دوباره واگذاری اراضی شهرک شهید‌سلیمانی به دانش‌بنیان‌ها / خانه نوآوری تبریز ماندنی شد

سعید جعفری راد، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در جلسه مشترک با عبدالرضا فلاح مشاور استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش ‌بنیان، مهرداد امامی رییس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی و رضا کریملو مدیرعامل سازمان ایجاد و توسعه منطقه ویژه ربع رشیدی به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.


اختصاصی پیشران اقتصاد؛ سعید جعفری راد، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در جلسه مشترک با عبدالرضا فلاح مشاور استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش ‌بنیان، مهرداد امامی رییس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی و رضا کریملو مدیرعامل سازمان ایجاد و توسعه منطقه ویژه ربع رشیدی به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.

دسترسی به مجتمع عصر انقلاب را از اتوبان تبریز – سهند

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در مورد پیشرفت طرح عمرانی مغفولی که دسترسی به مجتمع عصر انقلاب را از اتوبان تبریز – سهند میسر می کند گفت: خوشبختانه در مورد احداث رمپ ۶۰۰ متری خروجی اتوبان تبریز – سهند، دو میلیارد تومان اختصاص یافته است و پول واریز شده است ولی اشتباها پول را به حساب پارک واریز کرده اند. درحالیکه مجری راه و شهرسازی است و بودجه اجرای طرح باید در حساب این مجموعه باشد و ما کارفرما هستیم.

جعفری راد افزود: برای مدیریت سازمان برنامه و بودجه کشور نامه نوشته ایم تا محل اعتبار را عوض کنیم. توافقی هم با اداره اوقاف انجام شده زیرا امامزاده کرجان در مسیر جاده کرجان نیز در این روند ذی نفع است. مسیر احداث رمپ کوتاه و ۶۰۰ متری است و حدودا تا شش ماه آینده اجرای جدی کار انجام شود.
جعفری راد در پاسخ به سوال پیشران اقتصاد در ارتباط با جزیره ای عمل کردن زیست بوم فناوری و دانش بنیان استان گفت: سوال در مورد کم بودن ارتباطات در فضای اکوسیستم، سوالی خوب و به جا است. جمعی که در حضور شما هستیم کاملا مرتبط با هم است. این جمع هر یکشنبه در استانداری جلساتی دارد تا سیاست ها را کاملا یکسان کنیم. تا اگر موارد و اصطکاکاتی وجود دارد برطرف شود.

پیگیر جدی واگذاری زمین از شهرک شهید سلیمانی به دانش بنیان ها هستیم

مساله تامین زمین و سوله برای شرکت های تولیدی دانش بنیان از جمله سوالات همیشگی پیشران اقتصاد از روسای پارک علم و فناوری استان است. وی در این رابطه گفت: ۷۰ هکتاری که به مجتمع عصر انقلاب اختصاص داده شده است چون زیر ساخت ها آماده نیست قابلیت بهره برداری وجود ندارد. لذا تمام تلاش ما این است که در جلسه ستاد اقتصاد دانش بنیان استان که برای رفع موانع تولید برگزار می شود، بحث شهرک حاج قاسم سلیمانی مطرح و فضای خوبی در اختیار پارک قرار گیرد.

وی افزود: این مساله به صورتی نیست که من بتوانم از زمان یکی دو هفته ای برای اجرایی شدن کار حرف بزنم. باید همدلی باشد تا کار به انجام برسد. ما اصرار داریم و پیگیریم و حتما باید این اتفاق بیفتد وگرنه امکان توسعه پارک بسته خواهد شد.
جعفری راد ادامه داد: ۷۰ هکتار قطعی شده و با راه و شهرسازی توافق کرده ایم. مابین آزاد راه تبریز سهند و مجتمع عصر انقلاب در سمت راست منطقه ای با این وسعت در اختیار پارک قرار می گیرد ولی سند زده نشده و باید در تهران سازمان ملی زمین و مسکن در این مورد با ما همکاری کند. این کار در مرحله استانی تمام شده است ولی باقی کارها باید در تهران پیگیری شود.

سعید جعفری راد پاسخ به این سوال را اینطور پایان داد: زیرساختی در آن منطقه وجود ندارد از این رو می خواهیم به شهرک حاج قاسم سلیمانی برویم. چون در آنجا همه چیز آماده است. جزو شهرک های صنعتی است و زیرساخت وجود دارد.

صاحبان سرمایه و اتاق بازرگانی ورود کنند

رییس پارک علم و فناوری استان در مورد روند ارزیابی شرکت ها برای اعطای مجوز دانش بنیانی گفت: ارزیابی شرکت های دانش بنیان در اختیار پارک نیست. این سوء تفاهم ایجاد شده است که پارک تبریز چون پارک تیپ یک است لذا مدارک توسط ما ارزیابی می شود ولی اینطور نیست و معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری این مسئولیت را بر عهده دارند. و پارک استان صرفا مشاوره می دهد.

وی در ادامه گفت: ما هم اصرار داریم که حداقل در مورد دانش بنیانی نوع ۳ پارک ارزیابی را بر عهده داشته باشد ولی تا اینجا قبول نکرده اند و می گویند باید این کار در تهران انجام شود. شهرک علم و فناوری اصفهان نیز در این زمینه اصرار کرده است و در جلسه اجلاس روسای پارک ها خواهان گرفتن این امتیاز بود ولی معاونت قبول نکرده است و عقیده دارد صفر تا صد این ارزیابی باید در اختیار آن مجموعه باشد.

سعید جعفری راد در مورد تامین مالی شرکت ها از طریق بازار سرمایه تشریح کرد: تامین مالی شرکت های دانش بنیان از طریق بازار سرمایه ایده بسیار خوبی است و ما هم به دنبال آن هستیم. هر چقدر بخواهیم تسهیلات تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ را به میدان بیاوریم باز هم آنچه مستمر و با دوام است این خواهد بود که صاحبان سرمایه و اتاق بازرگانی ورود کنند البته اتاق گفته چند شرکت دانش بنیان را در حد برند معرفی کنین تا سرمایه گذاری کنند.
وی در ادامه گفت: ما در این مرحله مشکلی فرهنگی داریم. در استان اصفهان وقتی می گویند سرمایه گذاری برای خرید سرمایه شما می آید همه اقبال می کنند ولی اینجا در شرایط مشابه می گویند نه من با کسی سهیم نمی شوم. مشکل فرهنگی است وگرنه این آمادگی وجود دارد و اخیرا واحد سرمایه گذاری به دپارتمان بازاریابی و تجاری سازی اضافه شده است تا سرمایه گذارانی را که علاقمند هستند پای کار بیاوریم.


پیشنهاد میشود بخوانید:

خانه به دوشی تنها خانه خلاق و نوآوری تبریز


خانه نوآوری تبریز ماندنی شد

سعید جعفری راد، رییس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی در ارتباط با وضعیت خانه خلاق تبریز گفت: بعد از تغییرات معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، آقای دکتر دهقانی فیروزآبادی، به طور عمده در قسمت مارکتینگ تمرکز کرده و به شیوه دیگری عمل می کنند.
وی گفت: ایشان عقیده دارند که اگر می توانید پکیجی آماده کنید و ضمانت نامه و کارفرما آماده باشد و شرکت مجری باشد و قرارداد محکمی بسته شود ولی به هر دلیلی شرکت در جایی نقصانی داشته باشد و نتواند بر طبق شرایط روز اقدام کند، در آن مرحله حمایت خواهیم کرد. ایشان در این حوزه عدد قابل توجهی را وعده کرده اند.

وی افزود: به دنبال این ماجرا لیستی آماده کرده ایم و به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فرستاده ایم که این شرکت ها با این اعداد می خواهند کار کنند. استقبال کردند و واکنش این بود که پروپوزال را آماده کنید. این کار برای اولین بار در کشور صورت می پذیرد. من پیگیر اجرای این طرح قبل از همه استان ها هستم.
وی افزود: در مورد ساختمان خانه خلاق، در محل ساختمان سابق هما، نسبت پرداخت هزینه ها ۴۰ به ۶۰ است. بیشترین درصد توسط بخش خصوصی پرداخت می شود و بقیه بر عهده بخش دولتی است که در اینجا پارک عهده دار پرداخت این هزینه است.

جعفری راد تشریح کرد: طبق توافق هفته گذشته تصمیم بر این شد که به مدت ۵ ماه یعنی تا مرداد ۱۴۰۱ اجاره ساختمان هواپیمایی پرداخت کامل صورت گیرد و از اول شهریور تا پایان دی ماه ۴۰% سهم پارک توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداخت شود. اگر تهران حمایت می کرد حاضر بودیم تا پایان ۴۰% هزینه را بر عهده بگیریم. ولی تهران حمایت نمی کند. آمار ها را استخراج کرده و به معاونت فرستاده ایم و قول مساعد گرفته ایم. انشاا… محقق شود.
رییس پارک علم و فناوری استان در پایان گفت: به شرکت ها پیشنهاد کردیم در جای دیگری فضای دیگری در اختیارشان قرار بدهیم، ولی اعلام کردند چون برای معماری داخلی آن ساختمان هزینه کرده اند، علاقمند به حضور در همان فضا هستند. از دی ماه به این سو صددرصد هزینه توسط شرکت ها پرداخت می شود.

۴۵۰ میلیارد برای کل اکوسیستم/ ۳۵ میلیارد برای پارک

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در خصوص مصوبات سفر رییس جمهور در حوزه داشن بنیان گفت: در حقیقت ۴۵۰ میلیارد تومان به زیست بوم فناوری استان اختصاص داده شده است. و حدود ۳۵ میلیارد از این رقم سهم معاونت فناوری ریاست جمهوری است که محقق شده است. این رقم سه ساله است و در سال اول ۱۵ میلیارد است که از این مقدار ۵میلیارد و نهصد میلیون تومان نقد پرداخت شده است و حدودا ۱۰ میلیارد باقیمانده نیمی به صورت نقد و نیمی به صورت اوراق دریافت خواهد شد. در این خصوص با برنامه و بودجه تبریز کارسازی می کنیم. البته در حوزه تخصیص مصوبات سفر برای استان و کشور نیز پیگیر هستیم تا به سرعت محقق شود.

رییس پارک علم و فناوری استان روند اطلاع رسانی برای جذب شرکت ها در اکوسیستم تحت نظارت خود را اینطور شرح داد: در استان ۵۷ شهرک صنعتی وجود دارد که ۱۵ شهرک مهم و فعالیت بیشتری دارند برای این ۱۵ شهرک با بنر اطلاع رسانی کرده ایم که واحد های علاقمند به دانش بنیان شدن مراجعه کنند. معمولا اطلاعی از روند ندارند ولی ۱۱۰ تسهیلات در دانش بنیان شدن وجود دارد. با اتاق بازرگانی همراه شده ایم و سعی می کنیم تا در این حوزه اطلاع رسانی کنیم. در اتاق هم قسمت دانش بنیانی تاسیس شده است. ابتدا باید اطلاع رسانی کنیم.

وی در پایان گفت: در قانون ۲۰ ماده ای جهش دانش بنیان بندی به حوزه خرید از شرکت های دانش بنیان اشاره دارد. بر این اساس گفته شده است که ارگان های دولتی که خواهان خرید محصولی هستند و محصول دانش بنیان مشابه در کشور وجود دارد موظف هستند از این شرکت ها خرید کنند. این قانون به نهاد های عمومی غیر دولتی نمی گوید موظف هستند ولی مجموعه های دولتی را موظف به استفاده از تولیدات و خدمات شرکت های دانش بنیان کرده است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن