دانش بنیان

دانش‌بنیان‌ها در سالی که به نامشان بود چه کردند؟

در حالی واپسین روزهای سال ۱۴۰۱ را پشت سر می گذاریم، که قرار بر این بود که یکی از دستاوردهای مهم آن، تحقق شعار «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی» باشد.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ رهبرمعظم انقلاب در تبیین این شعار تنها راه دستیابی به پیشرفت عادلانه و حل مشکلات جامعه را حرکت به سمت اقتصاد دانش‌ بنیان دانستند. در واقع ایشان بر این عقیده بودند که دیدگاه علمی و فناورانه به تولید می تواند نجات بخش کشور در عرصه های مختلفی چون تولید، افزایش

بهره وری، ارتقای کیفیت محصولات، رقابت ‌پذیر شدن تولیدات در بازار‌های جهانی باشد.  چرا که اقتصاد دانش بنیان علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، از خروج نخبگان نیز جلوگیری خواهد کرد و باعث خودکفایی کشور در تولید محصولات و خروج از صادرات تک محصولی نفت
خواهد شد.
هدف از این نامگذاری هوشمندانه، حل گره ی مشکلات اقتصادی کشور توسط اقتصاد دانش بنیان و رونق تولید امکان پذیر خواهد بود و باید همه ی دستگاه های اجرایی کشور در این حوزه احساس مسئولیت کنند.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

افزایش ۶۰ درصدی ایجاد اشتغال دانش بنیان در کشور


علی رغم تلاش های جدی که در حوزه ی تسهیل و البته رونق فعالیت های شرکت های دانش بنیان صورت گرفته است، بسیاری از فعالان دانش بنیان بر این عقیده اند که، در سالی که به نام دانش بنیان ها نامگذاری شده است، همچنان با چالش‌هایی قدیمی مواجه بودند و تمامی ارکان کشور هنوز به فهم و درک مشترکی برای افزایش تولید دانش‌بنیان ها نرسیده اند. البته بسترهای لازم برای رشد و توسعه ی هر چه بیشتر این شرکت ها به مراتب مهیا تر است  و از زمان آغاز به کار فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در کشور تاکنون شاهد رشد صعودی این شرکت‌ها بوده‌ایم و با افزایش قریب به دو هزار شرکت در سال جاری که به نام دانش بنیان نامگذاری شد، تعداد شرکت های دارای تاییدیه دانش بنیانی از معاونت علمی در مجموع به حدود ۸ هزار شرکت رسیده است.

عمده فعالیت های شرکت های دانش بنیان عمده فعالیت شرکت های دانش بنیان در حوزه های  کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی، دارو و فراورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان، مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی، ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، ملزومات و تجهیزات پزشکی، سخت افزارهای برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک ، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای رایانه ‌ای، خدمات تجاری سازی، صنایع فرهنگی خلاق ، علوم انسانی و اجتماعی بوده و بررسی آخرین وضعیت صادرات محصولات مبتنی بر دانش در سال ۱۴۰۱، حاکی از آن است که در این بخش نیز در مقایسه با سال گذشته با رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی مواجه بودیم. اما آیا روند صعودی افزایش کمی شرکت های دانش بنیان می تواند به تنهایی گواه تحقق اهداف تعیین شده برای سالی که پشت سر نهادیم باشد؟!!

چالش های پیش روی شرکت های دانش بنیان
متاسفانه با وجود تمام حمایت های صورت پذیرفته شده، یکی از بدیهی ترین مشکلات پیش روی شرکت ‌های دانش‌ بنیان، بروکراسی‌های اداری و سنگ ‌اندازی بانک‌ ها است. البته در این میان دومین مانع پیش روی فعالیت‌ شرکت‌های دانش ‌بنیان، معطلی این شرکت‌ها برای صدور مجوزهاست. اما از زمانی که یک شرکت دانش بنیان شروع به فعالیت می نماید، چالش های عدید ه تری پیش پای او قرار دارد. چالش‌های موجود در ارتباط با سازمان تأمین اجتماعی، ادارات مالیاتی، عدم حمایت دولت در خرید محصولات دانش بنیانی، عدم ثبات در به کارگیری نیروهای متخصص و خروج بی رویه نیروهای فناور از کشور، قراردادهای یکطرفه و ظالمانه سازمان‌ها با شرکت‌های دانش بنیان، مقررات پیچیده گمرکی، عدم پذیرش ضمانت نامه‌های صندوق‌های حمایتی در مناقصات و قراردادها، عدم پرداخت مطالبات شرکت‌ها توسط سازمان‌های دولتی و ده‌ها مورد دیگر تنها بخشی از مشکلات و معضلات پیش روی شرکت های دانش بنیان است. قطع به یقین پیشرفت در این حوزه در تمامی ابعاد نیازمند یک عزم جدی و حمایت همه جانبه از سوی تمامی ارگان های دولتی و سازمان های خصوصی است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن