اختصاصی پیشرانفناوری و نانو

تولید اولین محصول روانکار پایه کوانتمی دنیا توسط شرکت دانش بنیان ایرانی

مدیر عامل شرکت دانش بنیان شیمی صنعت رشد سهند از توسعه خط تولید محصولات این مجموعه از جمله روانکار پایه کوانتمی، به کمک تسهیلات صندوق دانش بنیان پژوهش و فناوری ارس خبر داد.


پیشران اقتصاد، مدیر عامل و موسس شرکت دانش بنیان شیمی صنعت رشد سهند در رابطه با نخستین گام تولید در این مجموعه گفت: یکی از شاخص ترین ایده های شکل یافته در این شرکت، کوانتم دات های پایه کربنی بود که برای اولین بار در سال ۹۵ و بعد از ثبت شرکت و رسمیت دادن به فعالیت صنعتی مجموعه، تولید شد.
اشکان شمالی در ادامه به موانع معرفی اولین محصول دانش بنیان شرکت اشاره کرد: این محصول برای اولین بار در ایران به مرحله تولیدرسیده بود و از این رو شناخت نسبت به نانو مواد پیشرفته در داخل کشور بسیار پایین بود و حتی مراجع علمی از جمله معاونت علمی و فن آوری و ستاد توسعه فن آوری نانو اطلاعات زیادی در مورد این محصول نداشتند و ارزیابی ها و پایش محصول ما به سختی و کندی پیش می رفت.
شمالی افزود: با ورود به فضای صنعتی و فراهم کردن درصدی از زیر ساخت های تولید صنعتی در سال اول ثبت شرکت، بعد از ارزیابی های صورت گرفته از طرف ستاد ویژه توسعه فن آوری های نانو موفق به اخذ تاییدیه نانو مقیاس برای محصول شدیم و در ادامه با تکیه بر این محصول شرکت، به مجموعه دانش بنیان و نوپای نوع یک تبدیل شدیم.
مدیر عامل شرکت شیمی سهند در رابطه با یکی دیگر از محصولات مهم این شرکت گفت: دومین محصول تولیدی شاخص شرکت، روانکارهای صنعتی حل شونده هستند.
شمالی اظهار کرد: این محصول در صنایع ماشین کاری کاربرد گسترده ای دارد. همچنین به دلیل مصادف شدن با تحریم ها واردات انواع مرغوبتر این محصول به کشور متوقف شده بود و همین مساله به کار تحقیقاتی ما بر روی طرح تولید روغن های حل شونده سرعت داد.
وی افزود: شرکت دانش بنیان شیمی صنعت رشد سهند موفق شد اولین محصول روانکار پایه کوانتمی دنیا را تولید و معرفی کند. در ترکیب این محصول برای اولین بار از کوانتم دات های پایه کربی استفاده کردیم و توانستیم در ادامه تاییدیه نانو مقیاس را از ستاد ویژه توسعه فن آوری نانو و مجوز دانش بنیان سطح یک را برای این محصول اخذ کنیم.
شمالی ادامه داد: کیفیت این محصول از معضلات و مشکلات اساسی صنعت است. وظیفه این روغن انجام فرایند خنک کاری و روان کاری ما بین ابزار و قطعات است و مصرف این روغن ها در صنعت بسیار بالا است ولی بحث طول عمر کوتاه، فساد و بوی نامطبوع و پسماند آلوده این محصول از جمله معضلات صنعت بود.
اشکان شمالی ویژگی دانش بنیانی تولید را امتیازی در برابر نمونه های مشابه در بازار این محصول دانست و افزود: از ویژگی های محصول شرکت این است که به هیچ وجه دچار فساد و بو گرفتگی نمی شود. عمر محصولات مشابه و موجود در بازار بر روی دستگاه ها دو تا سه ماه است.
وی تاکید کرد: محصول شرکت ما ذاتا ویژگی آنتی باکتریال و ضد قارچ و ضد مخمر دارد و موجب چند برابر شدن طول عمر محصول است. ضمن اینکه در این محصول مساله پسماند آلوده به باکتری وجود ندارد.همچنین این محصول با توجه به ماهیتی که دارد میزان بخارات و فراریت پایینتری دارد.
شمالی با اشاره به اینکه راه اندازی خط تولید محصول گندزدا در شرکت شیمی صنعت با شیوع اپیدمی کووید۱۹ در کشور هم زمان شد، گفت: در آذر ماه ۹۸ که اپیدمی در دنیا مطرح شده بود حدود ۸ ماه از کار ما بر روی پروژه محصول گندزدا و ضد عفونی کننده می گذشت.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: با توجه به تجمعی که در آن زمان در سازمان های صادر کننده مجوز اتفاق افتاده بود مراحل ممیزی به کندی پیش رفت و بعد از یکو نیم سال موفق شدیم از سازمان غذا و دارو مجوز محصول را کسب کنیم.
وی افزود: ویژگی این محصول ماندگاری بالا روی سطح است تا جاییکه تا ۱۰ روز اثری با کیفیت بالا بر روی سطح باقی می گذارد. از مهمترین ویژگی های این محصول زیست سازگار بودن و سالم بودن این ترکیبات است.
اشکان شمالی در رابطه با نیاز خط تولید به تامین اعتبار گفت: امروز شرکت ما پنج محصول دانش بنیان دارد و سه محصول دارای تاییدیه نانو مقیاس داریم. انبوهی از محصولات تولیدی ما برای توسعه به تامین مالی نیاز دارد.
مدیر عامل شرکت دانش بنیان شیمی صنعت رشد سهند در پایان به مسیر آسان اخذ تسهیلات حمایتی از صندوق دانش بنیان پژوهش و فناوری ارس اشاره کرد و به خبرنگار پیشران اقتصاد گفت: برای توسعه تولیدات خود در این حوزه و تسری این تولید به حوزه صنایع غذایی به سراغ صندوق دانش بنیان پژوهش و فناوریارس رفتیم و برای توانمند سازی خود درخواست وام کردیم و توانستیم با استفاده از وام صندوق تجهیزات بسته بندی و تولید مجموعه را تهیه و وارد خط تولید کنیم.
شمالی تصریح کرد: در ۱۰ سال گذشته در مسیر تولید از روش های تامین مالی متنوعی استفاده کرده بودیم که وام صندوق دانش بنیان پژوهش و فناوری ارس آسانترین فرایند اخذ وام بود که طی کردیم. همکاری ما بین ما و کارشناسان این صندوق به سرعت پیش رفت.
وی در پایان تاکید کرد: یکی از پیشرانه های اقتصاد دانش بنیان و محصولات دانش بنیان در شرکت های دانش بنیان و فن آور بحث تسهیلات مالی است و صندوق پژوهش و نوآوری ارس در این زمینه قدم های مثبتی برداشته است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن