فناوری و نانو

آخرین خبر از چشمه نور ایران!

طرح چشمه نور ایران (شتابگر ملی) به عنوان بزرگ‌ترین پروژه علمی کشور ۱۰ سال پیش در استان قزوین کلید خورده که اجرای این طرح به عنوان یک آزمایشگاه شتابگر سنکروترونی نسل چهارم، نخستین تجربه کشور در ساخت شتابگرهای بزرگ مقیاس خواهد بود و در حال حاضر نیازمند تخصیص بودجه هنگفت و لازم و توجه بیش از پیش و مجدانه مسئولان کشوری، استانی و نمایندگان مجلس است.


به گزارش  پیشران اقتصاد؛ طرح چشمه نور ایران (شتابگر ملی ایران) از بزرگترین پروژه‌های علمی کشور محسوب می‌شود که از چند سال پیش اجرای آن در استان قزوین کلید خورده و مقرر شده در چند فاز این طرح اجرا شود که آثار توسعه‌ای بسیاری را در زمینه‌های مختلف برای کشور و استان به همراه خواهد داشت.

این طرح به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های علمی کشور در راستای سند چشم انداز ۱۴۰۴ در سال ۸۸ و با ابلاغ مقام معظم رهبری مد ظله العالی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید و مأموریت اجرای این طرح بزرگ ملی به پژوهشگاه دانشهای بنیادی سپرده شده است.

 در سال ۹۰ طبق تفاهم نامه‌ای بین دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ۵۰ هکتار از زمینهای دانشگاه در مجاورت پارک علم و فناوری در جاده باراجین به این پروژه اختصاص یافت. پژوهشگاه دانش‌های بنیادی پروژه بزرگ طراحی و ساخت رصدخانه ملی ایران را با موفقیت به سرانجام رسانده که نخستین تصاویر آن اخیرا منتشر شده و طرح چشمه نور ایران دومین طرح کلان ملی است که طراحی آن توسط محققین پژوهشگاه به اتمام رسیده و در حال ورود به مرحله ساخت است.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

ابرپروژه استارلینک ایرانی، چند میلیارد دلار هزینه دارد؟


آغاز فاز طراحی تفصیلی چشمه نور به زودی

محمدی مجری طرح چشمه نور ایران به نکته ‌و مثالی اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به این نکته که در کشور ما تجربه انجام چنین پروژه هایی عملاً وجود ندارد ممکن است زمان انجام برخی از فعالیت‌ها کمی طولانی شود. به عنوان مثال برای ساخت یک کاواک بسامد رادیویی لازم است چندین حوزه مانند مهندسی مکانیک متالورژی، فیزیک سطح، بسامد رادیویی و خلاء درگیر شوند که تجربه قبلی در این زمینه نیز وجود ندارد. اجزا و متعلقات آن مانند سامانه کنترل، مولد توان بخش ،موجبری کوپلر همگی دارای فناوری سطح بالا هستند لازم است تک تک این اجزاء به درستی و با هم کار کنند تا سیستم به بازدهی کامل منجر شود همچنین پس از ساخت باید بستر لازم برای اندازه گیری دقیق تجهیزات موجود باشد.

وی می‌افزاید: در مقابل سرریز تکنولوژی ساخت تجهیزات شتابگر چشمه نور در بسیاری از صنایع دیگر مانند ساخت تجهیزات پرتودرمانی، سیستمهای تصویر برداری پزشکی ساخت نیمه هادی ها ساخت تجهیزات مرتبط با تست ماهواره ها و فناوری ساخت تجهیزات فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی و غیره موجب پیشرفت و توسعه بسیاری از بخشهای فناورانه کشور خواهد شد.

این مسئول ادامه می‌دهد: تجربه عملی برخی از کشورهایی که مانند ایران برای نخستین بار به سراغ این فناوری رفته اند نیز نشان دهنده مشکلات مختلف برای رسیدن به فاز بهره برداری از چشمه نور است. به عنوان مثال دریافت بودجه برای آزمایشگاه سنکروترون ملی اسپانیا ۱۳ سال به طول انجامید و پس از آن نیز نزدیک به ۱۰ سال طول کشید تا پروژه تکمیل شود. یا سنکروترون خاورمیانه موسوم به سزامی در سال ۱۹۹۷ میلادی مطرح شد و در سال ۲۰۱۷ یعنی پس از حدود ۲۰ سال فاز اول آن به بهره برداری رسید.

مجری پروژه چشمه نور موارد دیگری مانند مشکلات،تحریمی افزایش نرخ ارز مهاجرت نخبگان و کمبود منابع مالی جهت سرمایه گذاری در حوزه دانش و فناوری تا حد زیادی بر پیشرفت این پروژه اثرگذار می‌داند و بیان می‌کند: در حال حاضر فاز طراحی مفهومی و طراحی پایه به اتمام رسیده و به زودی فاز طراحی تفصیلی آغاز می‌شود. به موازات آن، تحقیق و توسعه برخی تجهیزات مهم و استراتژیک مانند ساخت کاواک بسامد رادیویی، ساخت ماژولهای تقویت کننده حالت جامد، ساخت منابع تغذیه با دقت و پایداری بسیار زیاد (۱۰۰) تا ۵۰۰ برابر دقیق‌تر از نمونه های ساخته شده در داخل ساخت انواع الکترو مغناطیسهای دو قطبی چهار قطبی و شش قطبی ساخت مغناطیس نوسان ساز، ساخت محفظه خلاء ساخت تفنگ الکترونی و ساخت میز اندازه گیری پروب،هال انجام شده است.


 پبشنهاد می‌شود بخوانید:

ساخت بزرگترین پروژه هیدروژن سبز جهان


پذیرش دانشجوی مهندسی شتابگر ذرات سال آینده در دانشگاه امام

به گفته محمدی، در حال حاضر نیز ساخت شتابگر خطی ۲۵ مگالکترون ولت با همکاری شرکتهای صنعتی و دانش بنیان داخلی و دانشگاه های برتر کشور در دست انجام است عملیات عمرانی نیز با بهره برداری از ساختمان آزمایشگاه تحقیق و توسعه با زیربنای ۲۵۰۰ متر مربع و پیشرفت برخی بخشهای دیگر در دست اجرا است. در مجموع میتوان گفت طرح حدود ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی می‌افزاید: توسعه دانش و کاربری تابش سنکروترون در کشور و بسترسازی مناسب در این زمینه با همکاری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با اعزام دانشمندان و صنایع کشور به آزمایشگاههای سنکروترون دنیا در حال انجام است و برای اولین بار در کشور رشته مهندسی شتابگر ذرات در دانشگاه بین المللی حضرت امام در مقطع کارشناسی ارشد راه اندازی شده است و از مهر سال آینده دانشجو می‌پذیرد.

لزوم تسریع در اختصاص بودجه رئیس جمهور به طرح

این مسئول در خصوص میزان نیاز به بودجه برای اجرای طرح چشمه نور ایران توضیح می‌دهد: چشمه نور ایران نظر به رویکرد پژوهشگاه برای انجام حداکثر تلاش جهت بومی سازی ساخت بخش های مختلف طرح؛ هم اکنون در حال مطالعه و امکان سنجی هستیم بنابراین نمی‌توان رقم دقیقی برای ساخت ارائه کرد. ردیف بودجه توسط مجلس و سازمان برنامه و بودجه کشور برای این پروژه تعریف شده و لازم است از نمایندگان مجلس و دست اندرکاران سازمان برنامه و بودجه قدردانی نماییم لیکن جهت تسریع در ساخت پروژه و بهره مندی هر چه سریعتر صنایع و دانشگاه‌های کشور از وجود چشمه نور لازم است این بودجه تقویت شود.

به اذعان مجری طرح چشمه نور ایران، با نظر ویژه رییس جمهوری مطابق مصوبات سفر استانی ایشان قرار است دوهزار و پانصد میلیارد ریال بودجه از این مسیر به طرح اختصاص یابد که امید می‌رود با مساعدت مسئولین مربوطه در سازمان برنامه و بودجه و مقامات استان قزوین این مهم هر چه سریعتر تحقق یابد.

مهمترین اهداف اجرای طرح چشمه نور چیست؟ در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟

محمدی در پاسخ به این سوال بیان می‌کند: ایران امروزه زیرساخت‌های بزرگ علمی صنعتی به دلیل تأثیر عمیقی که بر سیاست، اقتصاد کلان، دانش، صنعت، جامعه و محیط زیست می‌گذارند جایگاه ویژه ای در جوامع توسعه یافته دارند به طوری که بخش قابل توجهی از منابع مالی و انسانی این کشورها به طرحهای کلان ملی و بین المللی اختصاص می‌یابد راه اندازی آزمایشگاه های علمی بزرگ مقیاس در کشور مانند پروژه شتابگر) ملی چشمه) نور (ایران) زمینه ساز شتاب علمی و رسیدن به مرزهای دانش بوده که اقتدار هر چه بیشتر ایران اسلامی را به همراه خواهد داشت.

وی می‌افزاید: باید توجه داشت که دستیابی به سیاست‌های علمی و فناوری در برنامه‌های توسعه کشور که در اسناد بالادستی مانند بیانیه گام دوم انقلاب، برنامههای پنج ساله توسعه کشور سند چشم انداز بیست ساله کشور و نقشه جامع علمی کشور به آنها اشاره شده و با بهره برداری از آزمایشگاه چشمه نور ایران با شتاب چشمگیری محقق خواهد شد.

بنابراین گزارش، مأموریت طرح چشمه نورایران ایجاد بزرگترین تسهیلات آزمایشگاهی و مرکز تحقیقات تجربی بین رشته ای در ایران و در منطقه جهت انجام تحقیقات و آزمایش‌های پیچیده و پیشرفته در علوم مختلف به منظور افزایش توان علم و فناوری و اثر بخشی در حوزههای مهندسی صنعت و سلامت در راستای اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان است که خود توسعه پایدار و رشد اقتصادی رفاه و امنیت اجتماعی اقتدار ملی و رقابت پذیری در سطح جهانی را در پی خواهد داشت.

مجری طرح چشمه نور ایران بر این نظر است با استفاده از شتابگرهای ذرات دانشمندان به اطلاعات بسیار مهمی از ذرات بنیادی و قوانین فیزیک حاکم بر ماده انرژی فضا و زمان دست یافته اند چشمه های نور به عنوان شتابگرهای تولید کننده فوتون کمک شایان توجهی به پیشرفت پژوهش‌های علمی در زمینه‌های بسیار متنوعی همچون فیزیک ،شیمی علم، مواد زیست شناسی، پزشکی، محیط زیست و علم زمین کرده اند .

همچنین نقش پررنگ فناوری شتابگرهای ذرات در تشخیص و درمان بیماریها، آن را به یک ابزار توانمند در علم پزشکی تبدیل کرده و همچنین شتابگرهای ذرات نقش ویژه ای در پژوهشهای صنعتی دارند. صنایع نفت و گاز اکتشاف ،معدن الکترونیک داروسازی مواد غذایی آرایشی بهداشتی به طور وسیع از این فناوری استفاده می‌کنند.

نقش چشمه نور در مدیریت علمی پژوهش‌ها

محمدی می‌افزاید: اجرای چنین طرح کلان علمی تاثیر شگرفی بر زیست بوم استان قزوین خواهد داشت و علاوه بر ایجاد اشتغال و جلوگیری از فرار نخبگان باعث بازگشت سرمایه‌های انسانی متخصص به کشور خواهد شد و روحیه نشاط علمی را در جمع دانشمندان ملی تقویت خواهد کرد. همچنین رفت و آمد دانشمندان و متخصصان از سایر کشورها در استان قزوین تاثیر بسزایی بر گردشگری استان و رونق کسب و کار خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: طراحی ،ساخت راه اندازی و استفاده از آزمایشگاه‌های بزرگ شتابگرهای ذرات بخش گسترده ای از دانشگران پژوهشگران با تخصصهای مختلف را همزمان به کار می‌گیرد به این ترتیب قسمت زیادی از توان دانشگاهی فعال و فارغ التحصیلان کشور در چنین طرح‌هایی درگیر خواهند شد. پیامد این موضوع نه تنها ایجاد شغل و جلوگیری از مهاجرت نخبگان است بلکه باعث میشود بسیاری از دانشمندان ایرانی که اکنون در مراکز علمی دنیا در حال کار هستند به کشور بازگردند.

لازم به ذکر است، از آنجا که آزمایشگاه‌های بزرگ مقیاس شتابگرها مراکز اصلی پژوهشهای داخلی و بین المللی یک کشور هستند و می‌توانند باعث ایجاد همگرایی در تحقیقات شوند راه اندازی این تسهیلات بازدهی پژوهشهای علمی را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد و به نوعی نقش مدیریت علمی پژوهشها را ایفاء خواهند کرد. به طوری که بدون استفاده از تسهیلات آزمایشگاهیشتابگر ترسیم نقشه علمی بلند مدت و جامع کشور امکان پذیر نخواهد بود و یک آزمایشگاه بزرگ ملی در این مقیاس می تواند سال های بسیاری نیاز جامعه علمی و صنعتی کشور را برطرف سازد و برای نسل‌های آینده نیز مفید و مؤثر باشد.

چرا طرح شتابگر ملی استان به عنوان مهم‌ترین پروژه علمی و فناوری کشور مطرح هست؟

مجری طرح چشمه نور ایران در پاسخ به این پرسش تصریح می‌کند: ایران سنکروترون شتابگر دایره ای با محیطی در حدود چندصد متر است که در این حلقه باریکه ای از الکترون‌ها با سرعتی نزدیک به سرعت نور انبارش می.شود این باریکه با گذر از ابزارهای ویژه ای (مانند دو قطبی‌های الکترومغناطیسی لرزاننده ها و نوسان سازها تابش الکترومغناطیسی (نور) تولید  کنند یکی از مهم ترین ویژگی های این شتابگر قابلیت راه اندازی تعداد زیاد باریکه خط در آن است که هر کدام به عنوان یک آزمایشگاه مستقل می تواند همزمان توسط گروههای مختلف کاربری در زمینه های گوناگون پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد.

 به این ترتیب هم از نظر تنوع کاربری و هم از نظر زمان در دسترس ،آزمایش شتابگر سنکروترون با هیچ کدام از انواع شتابگرها قابل مقایسه نیست هزینه ساخت چشمه نور سنکروترونی بسته به نوع طراحی و به روز بودن تجهیزات و تعداد باریکه خطها متفاوت است. در حال حاضر حدود ۵۰ شتابگر از این نوع در دنیا وجود دارد که عمده آنها در کشورهای اروپایی آمریکای شمالی و خاور دور قرار دارند.

به گفته محمدی، نقش و اهمیت پژوهش‌های علمی در اقتصاد سیاست و صنعت جوامع غیر قابل انکار است. با نگاهی بر شمار فراوان تجهیزات شتابگر ذرات، به عنوان یکی از مهمترین مراکز تولید علم و خدمت به جوامع بشری، در کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده آمریکا ،ژاپن آلمان و…) و نیز سیاستهای بودجه ای در این کشورها می‌توان به اهمیت سرمایه گذاری در این حوزه و گسترش زیرساختهای پژوهشی پی برد. به عنوان مثال در کشور چین تا سال ۲۰۱۱ میلادی حدود یک میلیارد دلار در زمینه شتابگرها برای انجام تحقیقات علمی هزینه شده است.

وی می‌افزاید: ورود به جوامع علمی بین المللی و رقابت با کشورهای پیشرفته دنیا بدون به کارگیری این نوع فناوریها غیر ممکن است به علاوه این تسهیلات می‌تواند راهکاری برای گسترش سرمایه گذاری علمی خارجی به کشور باشد. نگاهی به سیر پیشرفت کشورهایی که اکنون مدیریت علمی طرحهای کلان بین المللی را به عهده دارند نشان می‌‍دهد که رسیدن به چنین اهدافی از مسیر مدیریت طرحهای کلان ملی و داخلی می‌گذرد حل بسیاری از چالشها و مشکلات کنونی کشور مانند تحریم مواجهه با مشکل کمبود آب مشکلات محیط زیست و درمان بیماریها از طریق توسعه علمی و به کارگیری آزمایشگاههای بزرگ مقیاس امکان پذیر است.

نخستین تجربه کشور در ساخت شتابگرهای بزرگ مقیاس

این مسئول اذعان می‌کند: ایران با عضویت در دو آزمایشگاه شتابگر بین المللی یعنی آزمایشگاه سرن که بزرگترین آزمایشگاه فیزیک ذرات بنیادی در دنیا است و ۲۳ عضو دائم و تعدادی عضو پیوسته دارد و همچنین سنکروترون سزامی که با مشارکت چند کشور خاورمیانه از جمله ایران در کشور اردن ساخته شده است عملا امکان استفاده از تجربیات بین المللی و انتقال فناوری ساخت و استفاده از شتابگرهای بزرگ را داشته؛ طرح ملی چشمه نور ایران که یک آزمایشگاه شتابگر سنکروترونی نسل چهارم است نخستین تجربه کشور در ساخت شتابگرهای بزرگ مقیاس خواهد بود.

محمدی می‌افزاید: این مجتمع آزمایشگاهی بزرگ در زمینی به وسعت پنجاه هکتار در نزدیکی شهر قزوین به بهره برداری خواهد رسید که با تولید پرتوهای فوتونی بسیار درخشنده در محدوده مادون قرمز تا پرتو ایکس سخت امکان انجام پژوهشهای علمی به روز را فراهم می‌کند. طراحی و ساخت چنین تجهیزات عظیمی نیازمند سطح بالاتری از دانش و فناوری در زمینه های مختلف مهندسی و در نتیجه توسعه دانش مرتبط با علم شتابگرهاست.

وی ادامه می‌دهد: چشمه نور ایران طراحی، ساخت، نگهداری و بهره برداری از چشمه های نور نیازمند سطح بسیار بالایی از دانش، فناوری و مهندسی است که در کشور ما سابقه چندان طولانی ندارد. طرح شتابگر ملی ایران که به چشمه نور ایران معروف است، فرصت ارزشمندی را برای انتقال فناوری ساخت شتابگرهای پیشرفته در کشور فراهم ساخته است. چشمه نور ،ایران آزمایشگاهی بزرگ مقیاس با پیشرفته ترین فناوری‌های روز دنیا به عنوان بزرگترین طرح علمی تاریخ کشور هم اکنون در دست طراحی و ساخت است.

سرریز دانش چشمه نور راهگشای بسیاری از علوم و صنایع است

این مسئول می‌گوید: این مجتمع آزمایشگاهی بزرگ در زمینی به وسعت پنجاه هکتار در نزدیکی شهر قزوین در سال‌های آینده به بهره برداری خواهد رسید. در قلب این مجموعه یک شتابگر سنکروترونی نسل چهارم وجود داردکه پرتوهای بسیار درخشنده نور با ویژگیهای مطلوب برای کاربردهای پژوهشی تولید می‎‌کند. این پرتوها به سمت آزمایشگاههایی ویژه باریکه (خطها هدایت می شوند تا به کمک تکنیکهای گوناگون تصویر برداری و ساختارشناسی اتمی و مولکولی پژوهش بر روی نمونه های مورد آزمایش را ممکن سازد به علاوه ایران یکی از اعضای آزمایشگاه سنکروترون خاورمیانه سزامی) است که در حال حاضر با بخشی از توان کاری خود پذیرای کاربران منطقه است

محمدی می‌افزاید: با توجه به پیچیدگی طراحی ساخت و فناوری مورد استفاده به همراه تنوع کاربری در چشمه نور، لازم است دانش فنی در این حوزه به طور کامل به کشور منتقل و در اختیار نسل جوان و آینده ساز ایران قرار گیرد سرریز این دانش نیز راهگشای بسیاری از علوم و صنایع مرتبط در کشور خواهد بود. در واقع سرریز تکنولوژی ساخت تجهیزات شتابگر چشمه نور در بسیاری از صنایع دیگر مانند ساخت تجهیزات پرتودرمانی، سیستمهای تصویر برداری پزشکی ساخت نیمه هادیها ساخت تجهیزات مرتبط با تست ماهواره ها و فناوری ساخت تجهیزات فرستنده های رادیویی و تلویزیونی و سامانه های راداری و دیگر تجهیزات موجب پیشرفت و توسعه بسیاری از بخشهای فناورانه کشور خواهد شد.

وی می‌گوید: چشمه نور ایران ساختگاه طرح چشمه نور ایران در اراضی اشاره شده در شهر قزوین تثبیت و بخش مهمی از پیش نیازهای استقرار تجهیزات و نیروی انسانی و همچنین عملیات عمرانی انجام شده و یا در دست اجرا است. زیر ساختهای لازم شامل ،آب ،برق، گاز و تأسیسات تأمین شده و یا در حال تأمین است. ساختمان تحقیق و توسعه به بهره برداری رسیده است و شتابگر خطی MeV ۴ نیز در حال انتقال به قزوین جهت ارتقا راه اندازی و بهره برداری است. به این ترتیب با پیگیریهای مستمر رئیس پژوهشگاه دانشهای بنیادین حمایت مسئولین و مقامات استان قزوین، عملاً پیشرفت پروژه در شهر قزوین در حال انجام است.

طرح چشمه نور برای دولت قبل اهمیت ویژه نداشت

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی  به ارسال سه نامه مکتوب به رئیس‌جمهور پیشین در خصوص طرح چشمه نور استان قزوین اشاره می‌کند و می‌گوید: در زمینه این طرح با رئیس سازمان برنامه و بودجه  دولت دوازدهم را به استان آوردیم و با معاون رئیس‌جمهور سابق هم صحبت کردیم اما متاسفانه به شکل نانوشته‌ای و سیاسی با طرح برخورد شد چرا که مسئولان دولت قبل نگران حوزه برجام و دستاوردهای آن بودند و در مجموع، می‌توان گفت هر پروژه‌ای در مدل طرح چشمه نور برایشان اهمیت ویژه نداشت.

وی می‌افزاید: مسئولان از همه سطوح را به استان قزوین دعوت کردیم و حضور یافتند، بازدید کردند و رفتند و حتی دستور دادند ۲ میلیارد تومان هم پول برای طرح چشمه نور اختصاص نیابد حتی استاندار، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قزوین و دیگر مسئولان تلاش کردند اما نتیجه‌ای نداشت و مانند آب درهاون کوبیدن بود.

این نماینده ادامه می‌دهد: با تغییر دولت و حضور استاندار جدید و مسئولان علمی استان تجدید قوایی صورت گرفت و هیمنه جدیدی مجددا تشکیل شد و دو نامه به رئیس سازمان انرژی اتمی ارسال کردم و اذعان کردم اختصاص ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح چشمه نور پولی نیست و حداقل باید ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یابد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: چندین مرتبه از رئیس سازمان انرژی اتمی درخواست ملاقات حضوری و مذاکره برای اجرای طرح چشمه نورداشته‌ام که فعلا محقق شده و از سه نامه بنده فقط به یک نامه پاسخ داده شده که باید گفت این نوع برخورد، در شان دولت  و مجلس نیست.

محمدبیگی خاطرنشان می‌کند: در دیدار با رئیس‌جمهور در جریان سفر ایشان به استان قزوین، به طرح چشمه نور حساسیت خاصی  دارند و مورد توجه وی قرار گرفت که با همکاری استاندار قزوین، اختصاص ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح رقم خورد.

وی به فضای سیاسی پیش آمده در خصوص اجرای طرح چشمه نور در استان قزوین مبنی بر اینکه گفته شده چرا در این استان باید اجرا شود، اشاره  و بیان می‌کند: از ریز پروژه‌ها در کشور مطلع هستم .زمانی که ۳۶ هزار میلیارد تومان برای انتقال آب ازعمان به کویر اختصاص می‌یابد، پول زیادی نیست؟ اما اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان پول برای طرح چشمه نور در قزوین پول هنگفتی است؟ آیا ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای انتقال آب سد طالقان به کرج وتهران پول زیادی نیست و پولی که باید برای طرح شتابگر ملی دراستان هزینه شود، پول زیادی محسوب می‌شود؟

این نماینده مجلس می‌افزاید: با اجرای طرح چشمه نور در استان قزوین، طی دو تا سه سال هم هزینه خودش را درمی‌آورد و هم به شدت بر روی لبه‌های دانشی حرکت می‌دهد و در حوزه‌های مختلف دارویی، امنیت غذایی و غیره حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهیم داشت.

به ابهامات در زمینه شتابگر ملی باید پاسخ داده شود

نماینده مردم قزوین، آبیک  و البرز در مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه یک درصد وسعت و ۱.۵ دصد جمعیت کشور به استان اختصاص دارد، اذعان می‌کند: به لحاظ علمی واحدهای دانشگاهی فراوانی داریم و بیشترین تعداد دانشجو را به نسبت جمعیت داریم که اگر تهران را در نظر نگیریم، قزوین قطب دانشی محسوب می‌شود.

محمدبیگی ‌می‌افزاید: لازم است به ابهامات موجود در خصوص طرح چشمه نور در استان قزوین پاسخ داده شود و شوخی گرفته نشود چرا که نباید فکر کنیم استان قزوین ۱۰۰ درصد صاحب پروژه  است و ممکن است این پروژه ازاستان گرفته شود. ظرف مدت یک سال قرار بود فاز آزمایشگاهی این طرح مستقر شود که با گذشت ۱.۵ سال هنوز این مهم تحقق نیافته است.

وی ادامه می‌دهد: طبق قرارداد منعقدشده قرار بود ۲۰۰ دانشمند، محقق و پژوهشگر برای پروژه طرح چشمه نور در استان قزوین تربیت شود که متاسفانه انجام نشده اما همزمان می‌توان در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) استان نیروهایی تربیت شوند که برای یک قسمت، نیروهایی را داریم.

این نماینده مجلس همگرایی بین معاونت علم و فناوری رئیس‌جمهور، سازمان انرژی اتمی و  پژوهشگاه دانش های بنیادی و تعریف مدیریت ویژه و واحد برای اجرای طرح چشمه نور در استان قزوین را ضروری می‌داند و تصریح می‌کند: اگر مدیریت ویژه ابرقدرت تعریف و تعیین شود دیگر کسی برای پیگیری اجرای طرح چشمه نور قزوین و امور آن، پشت درب رئیس سازمان انرژی اتمی و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی  نمی‌ماند حتی ۶ ماه پیش از رئیس مجلس دعوت کرده‌ام که به استان سفر و از طرح در حال اجرای شتابگر ملی بازدید کند.ایشان بیان کرده اگر لازم باشد در مجلس کار ویژه برای اختصاص بودجه به این طرح انجام شود اقدام لازم صورت می‌گیرد و در بودجه سنواتی سال ۱۴۰۲ بودجه تعریف می‌شود.

طبق اذعان نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی، اگر نیاز باشد در سطح سران سه قوه موضوع طرح چشمه نور باید مطرح شود و حتی اگر لازم باشد در مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع باید مطرح و بررسی و حکم حکومتی ویژه و بودجه ویژه پیش‌بینی شود تا اجرای پروژه به پیش رود چرا که با بودجه‌های قطره چکانی کار به جایی نمی‌رسد.حداقل سالانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان این طرح به بودجه نیاز دارد و استعداد پیشرفت آن به قدری است که بتواند این پول را سالانه هزینه کرد و باید به عنوان پروژه ویژه بر آن نظارت کرد و هر قدر هم دراجرای آن  تاخیر شود، متضرر خواهیم شد که البته مجمع نمایندگان مجلس مجدانه پیگیر این پروژه است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن