منهای دانش بنیان

در سال ۲۰۲۱ چه تخصص‌هایی یاد بگیریم؟

هر یک از ما برای موفقیت در حیطۀ شغلی خود نیاز به کسب یک سری مهارت ها داریم. اما این مهارت های کلاسیک در هزارۀ سوم نمی‌تواند پاسخگوی ما برای رسیدن به اهدافمان باشند. بلکه باید با توسعه مهارت های خود و به دست آوردن توانمندی های جدید، همواره خود را به روز نگه داریم و با پیشرفت های فناوری همگام بمانیم.


دنیای مهارت ها و مشاغل با سرعت پُر شگفتی در حال توسعه است. مفاهیم جدیدی همچون هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، روبات های استدلال گر و تسلط نرم ‌افزارها بر زندگی انسان نیاز به همین تغییرات زیربنایی دارند. انسان نیز اگر می‌خواهد همچنان در جامعه آینده حضور فعال داشته باشد باید همپای این مهارت ها و توانمندی های جدید، آموزش ببینند. دنیای سال ۲۰۲۱ با مهارت های چند سال قبل از آن هیچ روی خوش نشان نخواهد داد. شما هر آنچه که آموخته اید برای امروز بوده است نه برای فردا.

 مهارت نرم چیست؟

مهارت نرم یا توانایی شخصیتی، به توانایی هایی گفته می شود که هر یک از ما در ایجاد ارتباط با افراد دنیای پیرامون یا روشی که در فضای شغلی و زندگی در پیش می گیریم، به آن نیاز داریم. گاهی اوقات به جای عبارت مهارت نرم، با عبارات مترادفی همچون مهارت های مردمی، مهارت های ذاتی، مهارت های اجتماعی و مهارت های درون فردی نیز یاد می شود.

مهارت سخت چیست؟

در سوی مقابل مهارت های نرم، شاهد مهارت های سخت هستیم. مهارت های سخت یا توانمندی های فنی به مجموعه ای از مهارت ها گفته می شود که ارتباط مستقیم با تخصص های شغلی و تحصیلات فرد دارند و از طریق آزمون و تست های مختلف می توان میزان تسلط فرد بر این دست از توانایی ها را مورد ارزیابی قرار داد.

صرف نظر از اتفاقاتی که از اوایل هزارۀ سوم در قالب یک موج جهانی تمامی کشورها را درنوردید، از اوایل دهۀ سوم این قرن موج جهانی ویروس کووید ۱۹ نیز دگرگونی‌های جهانی را دوچندان کرد. به تبع این پدیده جهانی مشاغل و مهارت های مورد نیاز برای حوزه های مختلف صنعتی، اجتماعی و مدیریتی نیز دستخوش دگرگونی های بسیار زیادی شدند. از جملۀ این دگرگونی ها باید به این موارد اشاره کنیم:

+ فضای صنعتی در تمام جهان به سرعت تغییر کرد

+تقاضا برای یک سری مهارت های تخصصی افزایش یافت

+مشاغل جدیدی شروع به نقش‌آفرینی در سطح جهان کردند

+نقش ها و مهارت های اصلی شغلی از سال ۲۰۲۰ به این طرف مورد بازنگری قرار گرفتند

دگرگونی های شغلی که جهان با آنها مواجه شده است، همواره نیاز به نیروی کار با مجموعه ای از مهارت های پیشرفته به همراه داشته است که تأثیر ژرف خود را از سال ۲۰۲۱ به جای خواهد گذاشت. شاکلۀ اصلی کسب و کارهای سراسر جهان در حال تبدیل به فناوری آنلاین محور می باشد. حالا تصور کنید که در کنار ایجاد مشاغل جدیدی که به مجموعه ای از مهارت ‌های پیشرفته نیاز دارند، یک نیاز کلی به نام مهارت های دیجیتالی، IT و ICT هم اضافه شود.

برخی از مشاغل اصلی و مجموعه مهارت های مورد نیاز برای سال ۲۰۲۱

امروزه مجموعه ای از مشاغل و مهارت هایی را باید در اختیار داشته باشید تا به راحتی استخدام شوید. اکوموتیو در اینجا قصد دارد تا شما را با این مجموعه مشاغل و مهارت ها آشنا کند.

۱٫دیجیتالی سازی و دگرگونی های دیجیتال

در حالی که دیجیتال‌ سازی به سرعت در حال رشد است و سهم زیادی از زنجیره های ارزش را به خود اختصاص داده، تعداد زیادی از سازمان ها به دلیل وجود سیستم های قدیمی هنوز مشکل دارند. دستیابی به مزیت های کامل دیجیتال سازی نیاز به مدرنیزه کردن سیستم های عامل قدیمی در حوزه فناوری اطلاعات دارد.

این دگرگونی موجب افزایش چشمگیر تقاضا برای جذب استعدادهای دیجیتالی خواهد گردید. در حال حاضر فناوری Cloud، API، CAD/CAM، DevOps  پیشتاز مهارت های دیجیتالی مورد نیاز به شمار می روند.

۲٫متخصصان امنیت سایبری 

مهاجرت فعالیت ها به فضاهای خانگی و دورکاری، آسیب پذیری سازمان ها در برابر هک و حملات سایبری را نیز افزایش داده است. از این رو یکی از مشاغل مورد نیاز برای استخدام کارکنان، حوزۀ امنیت سایبری است؛ زیرا بسیاری از سازمان ها نیاز به توسعه تیم های امنیت سایبری خود پیدا می کنند. هم اکنون حوزۀ امنیت سایبری از متخصصین بسیار کمی برخوردار است. احتمالاً از سال ۲۰۲۱ شاهد افزایش چشمگیر تقاضا برای مشاغلی از قبیل معماری امنیتی، مدیریت امنیت شبکه، حسابرسی ریسک اطلاعات، فایروال و متخصص توسعه دستگاه های امنیتی، ارزیابان آسیب پذیری و رمزشناسان خواهیم بود.

۳٫هوش مصنوعی و یادگیری ماشین 

هوش مصنوعی در حال دگرگونی کل جهان است و از یک نقش محوری در حل بسیاری از مشکلات دنیای واقعی برخوردار می باشد. در مقولۀ هوش مصنوعی این متخصصان IT هستند که می توانند مهارت های فنی و تحلیلی در این زمینه کسب کنند. پیشرفت فناوری می تواند در سال های بعد، بخش های اصلی از جمله ساختمان سازی و تولید را نیز در بخش های اتوماسیون صنعتی به  پیشرفت های چشمگیری برساند.

در عین حال در سال ۲۰۲۱ این مهارت های نرم خواهند بود که نقش محوری در توانمندسازی افراد جویای کار برای نقش های اصلی را برعهده خواهند داشت. در این سال صنعت بیشتر در پی متخصصانی خواهد بود که از چالاکی، پذیرش و سازگاری بالایی برخوردار باشند. با رویکرد اشتغال به فضاهای مجازی، یا تلفیقی از فضاهای مجازی حضوری، سازمان ها بیش از پیش به جستجوی افراد فعال در حوزه های IT و رشته های منشعب از آن خواهند پرداخت.

دستیابی به هر یک است مهارت های بالا نیاز به یک سری برنامه های آموزشی دارد تا فرد بتواند مهارت های فوق را کسب کند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن