پیشران ها

توسعه صنعت حمل و نقل هوشمند

۶ شرکت دانش‌بنیان و خلاق با تولید محصولات مختلف، فناوری طراحی انواع نمایشگر و تاکسی‏متر هوشمند را در کشور توسعه داد.


پیشران اقتصاد؛ به همت زیست‌بوم فناوری و نوآوری، زنجیره بازیگران عرصه تولید تجهیزات و دستگاه‌های تاثیرگذار در توسعه صنعت حمل‌ونقل هوشمند در حال تکمیل شدن است. بر همین اساس حوزه تولید انواع نمایشگر و تاکسی‏متر هوشمند با محصولات ۶ شرکت دانش‌بنیان گسترش یافت.

این محصولات با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تولید رسیده و در بازار داخلی ارائه شده است. در ادامه این مطلب با این شرکت‌ها آشنا می‌شویم:

۱٫ سیستم ناوبری هوشمند

پردازنده پارس یکی از این شرکت‌ها است به حوزه تولید محصولاتی در زمینه هوشمندسازی حمل و نقل ورود کرده است. سیستم ناوبری هوشمند این شرکت با تکیه بر تولیداتی در زمینه سخت افزار، نرم افزار و استفاده از ماژول‌های GPS و GPRS با استاندارد اروپا توانسته است سیستم کنترل حمل و نقل هوشمند برای استفاده در سیستم تاکسیرانی، سیستم اتوبوسرانی، شرکت‌های حمل‌ونقل، خودروهای امدادی و آمبولانس‌ها، خودروهای حمل بار، حمل پول و حمل زباله، سوخت و مواد غذایی و سیستم حمل‌ونقل ریلی (قطار) و کشتیرانی قرار گیرد.

از امکانات این سیستم می‌توان برای مشاهده آنلاین خودروها در نقشه و کنترل سرعت و مسیرهای پیموده شده استفاده کرد. همچنین در دستگاه‌های با صفحه نمایش می‌توان از سیستم مسیریابی بصورت اتوماتیک و قابلیت دستگاه کارتخوان اعتباری برای کسر مبلغ از کارتهای هوشمند در سیستم‌های کارت شهروندی استفاده کرد.

۲٫ سامانه سپهتن

ره‌نگار هوشمند ایرانیان نیز با طراحی سامانه سپهتن در این حوزه فعالیت می‌کند. مالکان اتوبوس‌ها می‌توانند با نصب این برنامه بر روی گوشی‌های هوشمند اندروید و اپل (IOS) خود، در هر لحظه از موقعیت خودرو و راننده‌ای که در حال رانندگی است، مطلع شوند.

از قابلیت های اصلی این برنامه می‌توان به نمایش مسیر تردد خودرو، نمایش سرعت خودرو، نمایش مشخصات آخرین راننده خودرو در هر لحظه از شبانه روز و اطلاع از وضعیت سامانه سپهتن خودرو ها، اشاره کرد.

۳٫ تاکسیمتر هوشمند

سامانه ساز دلفین آپادانا نیز با تولید محصولاتی در این حوزه به توسعه فناوری‌های هوشمندسازی صنعت حمل ونقل کمک کرده است. یکی از محصولات آن تاکسیمتر هوشمند است که با کمک آن  می‌توان مدیریت ناوگان این سیستم را برای مدیران سازمان‌ها تسهیل کرد.

این مجموعه با ردیابی آنلاین موقعیت و وضعیت خودرو، نظارت بر مسافت طی شده و زمان کارکرد خودرو، نظارت بر تعداد و مدت سفرها، تحلیل و توزیع مسافر بر اساس درخواست سفر و توزیع تاکسی، تحلیل رفتار راننده و ایجاد امکان امتیازدهی به راننده و در نهایت ارسال پیام های سازمانی، تعاملی اثربخش را فراهم کرده و تصمیم گیری و برنامه ریزی را شتاب داده است.

۴٫ تاکسی هوشمند

سامانه های هوشمند اطلاعاتی توسن البرز نیز با تولید بلیت الکترونیک به عنوان نقطه اشتراک حوزه های ITS و Micropayment به این عرصه پا گذاشت. شرکت سها پس از اجرای بزرگترین پروژه بلیت الکترونیک کشور در شهر تهران، راه‌کارها و محصولات خود را در سایر حوزه های سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل و پرداخت خرد توسعه داده است.

همچنین محصول راهکار تاکسی هوشمند شرکت سها، نیازهای مختلف راننده تاکسی، خودروی تاکسی، مسافران تاکسی و مدیریت ناوگان تاکسیرانی را در نظر گرفته است و برای همگی آنها روشهای کارآمدی دارد. راهکار تاکسی هوشمند در دو کلاس Trip-base و Line-base ارائه شده است که در مجموع می‌توانند نیازهای انواع تاکسی‌های خطی، گردشی، تلفنی، فرودگاه و غیره را در شهرهای بزرگ و کوچک پاسخگو باشند.

 ۵٫ مکان‌یابی خودکار وسایل نقلیه

مکان‌یابی خودکار وسایل نقلیه شرکت طراحان کنترل شرق  نیز سیستمی است که با استفاده از سامانه GPS قادر است در هر لحظه مختصات جغرافیایی خودروی موردنظر به همراه تاریخ و زمان قرارگیری در آن موقعیت را به دست آورد. با ارسال این اطلاعات به مرکز از طریق یک بستر مخابراتی مناسب مانند GSM یا رادیو، می توان خودرو را در تمام مدت ردیابی و مسیر حرکت آن را از ابتدا تا انتهای مسیر روی نقشه جغرافیایی مشاهده کرد.

با وجود امکان ارسال و دریافت پیام از طریق بستر مخابراتی GSM و رادیو به خودروی موردنظر امکان کنترل کامل وسیله نقلیه فراهم می شود. از این رو بهره گیری از سیستم AVL در فرآیندهای کنترلی و نظارتی بسیار سودمند و موجب افزایش کارایی ناوگان های مختلف شهری و سازمانی خواهد بود.

۶٫ تاکسیمترهای قابل نصب روی تاکسی‌های خطی

نگارین صنعت آسیا نیز یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه است. این مجموعه با تولید نمایشگر هوشمند خودرو (مالتی مدیا) قدمی اثرگذار برای توسعه این فناوری‌ها برداشته است. شرکت نگارین صنعت آسیا نخستین تولید کننده نمایشگر های هوشمند اندرویدی خودرو در ایران است.

همچنین این شرکت با تکیه بر دانش مهندسان داخلی اقدام به طراحی و ساخت مجموعه تاکسیمتر کرده است. این مجموعه به گونه‌ای طراحی شده تا قابلیت نصب برروی تاکسی‌های خطی و گردشی را داشته باشد و کرایه مسافران را متناسب با نوع عملکرد تاکسی (خطی و یا گردشی) محاسبه کند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن