منهای دانش بنیان

اعتبارگذاری بیش از ۲ هزار نشریه علمی در کشور

در سال ۱۳۸۰ تعداد نشریات علمی اعتبارگذاری شده کشور کمتر از ۳۰۰ عنوان بود، اما هم اکنون بیش از ۲۰۰۰ عنوان است.


پیشران اقتصاد، رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در وبینار “ارزیابی و رتبه‌بندی سال ۱۴۰۰ نشریات علمی رویکردها و برنامه‌ها” گفت: در سال ۱۳۸۰ تعداد نشریات علمی اعتبارگذاری شده کشور کمتر از ۳۰۰ عنوان بود، اما هم اکنون بیش از ۲۰۰۰ عنوان است. همچنین، تعداد ۲۷۶ نشریه در ISI و اسکوپوس نمایه و نیز کمتر از ۱۷۰۰ نشریه در ISC نمایه شده است.

دکتر محمدجواد دهقانی در وبینار “ارزیابی و رتبه‌بندی سال ۱۴۰۰ نشریات علمی رویکردها و برنامه‌ها” ویژه سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی که امروز، ۵ آبان ماه جاری با همکاری موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) و کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور دکتر غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، دکتر محسن شریفی مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی و دبیر کمیسیون نشریات علمی و دکتر نرجس ورع مدیرگروه ارزیابی و رتبه‌بندی نشریات علمی و مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی برگزار شد، اظهار کرد: محورهای موضوعی این وبینار شامل، سیاست های کلی، برنامه ها و حمایت وزارت عتف برای ارتقای کمی و کیفی نشریات علمی، جایگاه ارزیابی و رتبه بندی نشریات علمی در نظام های ارزیابی آموزش عالی شامل ارتقا، ترفیع، تشویق مقالات و تحصیلات تکمیلی، ضوابط قبل از ورود به ارزیابی و رتبه بندی سال ۱۴۰۰، ارائه گزارش و تحلیل وضعیت ارزیابی و رتبه بندی سال ۱۳۹۹ و نگاهی گذرا به تغییرات شاخص ها و نحوه ارزیابی و رتبه بندی ۱۴۰۰ بود.

وی افزود: هدف از برگزاری چنین وبینارهایی کمک به ارتقای سطح کمی و کیفی نشریات علمی است. در نظام جدید نشریات تاکید بر ارزیابی و رتبه‌بندی سالیانه است و هر سال نشریات یک بار مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در این جلسه ضمن ارائه گزارش وضعیت رتبه‌بندی نشریات در سال ۱۳۹۹، زمان‌بندی حدودی رتبه‌بندی نشریات علمی در سال ۱۴۰۰ و همچنین شاخص‌های جدید و تغییرات اعمال ‌شده در ارزیابی نشریات علمی نیز اعلام شد.

دهقانی گفت: نشر و ترویج یافته‌های علمی پژوهشگران و محققان رسالت وجودی نشریات علمی است و به افزایش رؤیت پذیری و درنتیجه افزایش اثربخشی و نیز اشتهار مجله از طریق نمایه‌سازی نشریات در پایگاه‌های استنادی تاکید کرد.

رییس ISC گفت: در سال ۱۳۸۰ تعداد نشریات علمی اعتبارگذاری شده کشور کمتر از ۳۰۰ عنوان بود، اما هم اکنون بیش از ۲۰۰۰ عنوان است. همچنین، تعداد ۲۷۶ نشریه در ISI و اسکوپوس نمایه شده و نیز کمتر از ۱۷۰۰ نشریه در ISC نمایه شده است.

دهقانی در ادامه به ارائه گزارش مختصر ارزیابی نشریات در سال ۹۹ پرداخت و گفت: ارزیابی مطابق با شاخص‌های آیین‌نامه کمیسیون نشریات در دو بخش کمی و کیفی انجام شده است که بخش کمی بر اساس ساختار وبگاه، مشخصات شناسنامه‌ای و رعایت آیین نگارش در مقالات نشریات و بخش کیفی شامل حضور نشریه در نمایه‌های معتبر علمی و استنادی، داوری تخصصی محتوای علمی بوده است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن