منهای دانش بنیان

پژوهش و ارتباط با صنعت باید از شیوه سنتی فاصله بگیرد

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران در رویداد سالانه روز پژوهش، با بیان این موضوع که در پژوهش و نوآوری نیاز به بازنگری اساسی داریم، تاکید کرد: شیوه سنتی پژوهش و ارتباط با صنعت پاسخگوی نیازهای کشور نیست.


پیشران اقتصاد، دکتر منصور انبیاء در رویداد سالانه روز پژوهش که امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، ضمن خوش‌آمدگویی به حضار، برای بیان بهتر منزلت پژوهش و فناوری به آیه‌ای از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: قرآن هم برای صنعت و هم برای صانع، اهمیت زیادی قائل است و آیات مختلفی در قرآن در این موضوع وجود دارد و به فناور و فناوری توجه دارد.

وی عنوان کرد: در دو ماه قبل در مراسم معارفه، شعار “توسعه فناوری و تعاملات صنعتی” را انتخاب کردیم که انجام این مهم، با صبر و استقامت و روحیه جهادی امکان‌پذیر است.

انبیاء با ذکر مثالی، اهمیت پژوهش و فناوری را خاطر نشان کرد و گفت: میزان استحصال و استخراج نفت از منابع زیرزمینی بسته به تکنولوژی که استفاده می‌شود، بین ۲۰ تا ۶۵ درصد است؛ ولی در کشور ما میانگین آن حدود ۲۵ درصد است. یکی از مخازن کشور مخزن آزادگان است. بررسی‌هایی که انجام شده، نشان داده که اگر ضریب بازیافت را در این مخزن، فقط یک واحد افزایش بدهیم، استحصال نفت از این مخزن به ۲۶۰ میلیون بشکه افزایش می‌یابد که مبلغ آن به حدود ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد. این عدد به اعتبارات کشور پهلو می‌زند و این اتفاق با توسعه فناوری اتفاق می‌افتد.

وی با تاکید بر این‌ که توسعه در کشور با توسعه فناوری اتفاق می‌افتد، گفت: توسعه فناوری پیش از این‌که یک موضوع فناورانه باشد، یک مقوله فرهنگی است؛ یکی از اهداف این جلسه گفتمان سازی در عرصه پژوهش است. یک باور و فکر جمعی برای گفتمان‌سازی انجام گیرد و باید به نقشه راه حرکت و اسناد بالادستی توجه داشت. لازمه تحقق نقشه راه و اسناد بالادستی الگوسازی از اساتید و تکریم عالمان است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن