منهای دانش بنیان

پیوست علمی در پروژه‌های عمرانی مازندران

پژوهشکده مطالعات راهبردی مازندران با هدف علمی کردن اجرای پروژه های عمرانی در مازندران افتتاح شده است.


به گزارش پیشران اقتصاد، بارها و بارها پیش آمده که پس از اجرای پروژه های عمرانی حجم نقاط ضعف پروژه بیشتر از نقاط قوت بوده و حتی تاریخ مصرف پروژه های عمرانی پس از مدت بسیار کوتاهی به اتمام رسیده و گاها پروژه عمرانی که قرار بود برای رفع مشکلات مردم ایجاد شود وجودش یک چالش جدی بوده است.

علمی نبودن بسیاری از پروژه های عمرانی و عدم استفاده از ظرفیت های دانشگاه و حتی ظرفیت های علمی باعث شده که عمر بسیاری از پروژه های عمرانی در استان مازندران بسیار کوتاه باشد.

طولانی بودن پروژه های عمرانی مازندران یک معضل جدی است که نداشتن پیوست علمی زمینه بلا استفاده بودن بسیاری از پروژه های را فراهم کرده است.

در سال های اخیر بحث استفاده از ظرفیت های علمی و دانشگاهی در اجرای پروژه های عمرانی در استان مازندران مطرح بوده است.

اسلامی استاندار اسبق مازندران در دوران روحانی که در حال حاضر در صنعت هسته ای کشور مشغول فعالیت است، کارگروهی با استفاده از اساتید دانشگاهی در استان را تشکیل داده و هرازگاهی جلساتی با اساتید دانشگاهی در ارتباط با مسائل مختلف برگزار می کرد.

استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاهی برای مدیریت راهبردی در استان پس از اتمام دوران مدیریت اسلامی تا حدود زیادی به فراموشی سپرده شده بود و حتی از برگزاری جلسات حتی در حد رفع تکلیف هم پرهیز می شده است.

با تغییر دولت و نام گذاری سال به عنوان تولید دانش بنیان، اشتغال آفرین توسط مقام معظم رهبری تا حدودی تمرکز دولت و استانداران به استفاده از ظرفیت دانشگاهی برای اجرای برخی برنامه های دولت معطوف شده است.

استفاده از ظرفیت دانشگاهی در حوزه تولید و اجرای پروژه های عمرانی با پیوست علمی یکی از نیازهای اساسی در کشور است که انتظار است دولت های و مجریان آن در استان ها به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

در همین ارتباط استاندار مازندران در افتتاح پژوهشکده مطالعات راهبردی، سیاست گذاری و زیربنایی مازندران، اظهار کرد: به دنبال اجرای سیاست دولت برای استفاده از ظرفیت های دانشگاهی در اجرای پروژه های عمرانی هستیم.

وی با اعلام اینکه یکی از سیاست های اصلی دولت علمی کردن فعالیت دستگاه های اجرایی است، تصریح کرد: در این زمینه بنای تعامل با دانشگاه ها را در دستور کار داریم.

استاندار مازندران با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای استفاده از ظرفیت علمی در پروژه های متعدد استانی، خاطر نشان کرد: در بحث ساماندهی پسماند و رانش زمین در منطقه شهرستان نور بنا داریم از ظرفیت دانشگاه های استان در این زمینه استفاده کنیم.

حسینی پور با اشاره به مشکلاتی که در اجرای پروژه ساماندهی پسماند استان در شهرهای نوشهر و ساری به وجود آمد، افزود: با افتتاح پژوهشکده مطالعات راهبری در استان، پیام واضح ما این است که پروژه های عمرانی در استان مازندران باید پیوست علمی داشته باشند.

وی با اشاره به قابلیت های علمی که این پروژه در استان دارد، افزود: انگیزه بالای علمی در استان مازندران وجود داشته و جوانان با استعداد در استان مشغول کار و تلاش هستند به همین دلیل این پژوهشکده در آینده بسیار نزدیک به در عرصه های ملی و بین المللی اثرگذار است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن