منهای دانش بنیان

نگاهی به کارنامه ۱۱ ماهه وزارت علوم

۱۱ ماه از استقرار سکانداران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم می‌گذرد.مهمترین عملکرد این وزارتخانه کلیدی دولت سیزدهم را می‌توان به بازگشایی دانشگاه‌ها بعد از ۲ سال تعطیلی به دلیل ویروس کرونا نسبت داد.


به گزارش پیشران اقتصاد، محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم دولت سیزدهم که از بدو ورودش به وزارت علوم، دست پر وارد میدان آموزش عالی شد، قصد داشت سکان کشتی طوفان زده آموزش عالی را به مقصد مطلوب‌تری برساند و در این میان وعده های گشایش بخش او، در نخستین قدم نوید بخش روزهای بهتری در آموزش عالی بود اما در میانه راه نقدهایی هم به این عملکرد وارد شد.

چرا آموزش های مجازی کمرنگ شد؟

۱۱ ماه از استقرار سکانداران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم می‌گذرد.مهمترین عملکرد این وزارتخانه کلیدی دولت سیزدهم را می‌توان به بازگشایی دانشگاه‌ها بعد از ۲ سال تعطیلی به دلیل ویروس کرونا نسبت داد.کارنامه ۱۱ ماهه آموزش عالی در عمر کمتر از یکسال دولت سیزدهم، آغاز به کار دوباره دانشگاه‌ها را در شرایطی در دل خود جای داد که با حاشیه‌های جنجالی هم مواجه شد.

سامانه ای که نان نام گرفت

این روزها وزارت علوم درباره یک موضوع مهم دیگر در جلسات و سمینارهای خود سخن به میان می‌آورد و آن هم سامانه نان است. سامانه‌ای که وزارت علوم با راه اندازی آن، درصدد هدفمندی مسیر پژوهش برای توسعه زیست بوم نوآوری و تقویت اقتصاد دانش بنیان است.

پذیرش دانشجو مشروط شد!

وزارت علوم در یکی از همایش‌های خود که اردیبهشت ماه در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، پذیرش دانشجو را مشروط کرد! این ماجرا از آنجا ناشی می‌شود که هر سال برخی از دانشگاه‌ها بدون آنکه خوابگاه دانشجویان چندان پررنگ باشد اقدام به پذیرش دانشجو می‌کردند و همین موضوع، دانشجویان را با کمبود خوابگاه و کاهش امکانات رفاهی حتی کاهش کیفیت غذا مواجه می‌کرد.

بر اساس نامه محمدعلی زلفی گل به دانشگاه‌ها، از سال تحصیلی جاری هیچ دانشگاهی حق ندارد بدون بدون اینکه امکانات رفاهی رشته‌ای را ایجاد کرده باشد، اقدام به پذیرش دانشجو کند.

آیا ۱۰۰ هزار خوابگاه متأهلی ساخته می شود؟

مسعود گنجی، رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در یکی از دانشگاه های کشور، از ایجاد ۱۰۰ هزار خوابگاه متأهلی در دانشگاه های کشور خبر داد که تاکنون ۱۰ دانشگاه نسبت به کلنگ زنی اقدام کرده اند.

اعتبارت اندک؛ گره کور دانشگاه‌ها

افزایش اعتبارات دانشگاه ها به میزان ۱۰ درصد در سال جاری در کارنامه وزارت علوم می گنجد اما این همه آن چیزی نیست که قرار بود دانشگاه ها را از مشکلات جدا سازد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن