منهای دانش بنیان

توپ فیلترینگ میان دولت و مجلس!

جالب است که برخی مسئولان در این روزها به نحوی سخن می گویند که گویی با صیانت و فیلترینگ غریبه هستند و فراموش کردند طرح صیانتی که مطرح کردند چه واکنش هایی در جامعه داشت. در حالی که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی موجب نقد و نظرهایی در شبکه های اجتماعی و فضای کلی جامعه شده است، چندی پیش عضو کمیسیون فرهنگی مجلس این طرح را منسوخ خوانده و اعلام کرد طرح جدیدی با عنوان حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی در مجلس بررسی می شود.


به گزارش پیشران اقتصاد، رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه باید از فرصت های فضای مجازی استفاده کرده و از تهدیدها و آسیب های آن جلوگیری کرد، ادامه داد: فضای مجازی برای مردم فرصت ساز بوده و فعالیت های بسیاری توسط مردم در این فضا شکل گرفته است، بنابراین دولت وظیفه دارد به مردم در این فضا کمک کند و اگر این فرصت برای مردم فراهم نشود، سکوهای خارجی با ارزش ها، هنجارها و قوانین خود مردم ایران را در خدمت خواهند گرفت. فیروزآبادی با بیان اینکه شعار تضعیف دولت ها در فضای مجازی صحیح نیست، تاکید کرد: دولت در حقیقت خادم مردم است و فضای مجازی هم یک فضای اجتماعی است، بنابراین همه کاربران در این فضا می توانند تبدیل به فعال اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و صنفی شوند. از طرفی با توجه به ظهور پدیده هایی همچون توسعه رسانه های اجتماعی و تشکل های مردم نهاد در این فضا، باید نوع نگرش ما در دولت مطابق با مقتضیات این فضا اصلاح شود.

بحث فیلترینگ نیست

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز شورای عالی فضای مجازی کشور هم با بیان اینکه فیک نیوزها با نشر خبرهای دروغ درصدد التهاب در بازار اقتصادی و کسب و کار فضای مجازی کشور هستند، گفت: فیلتر فضای مجازی به هیچ عنوان در دستور شورای عالی فضای مجازی کشور نیست. قاسم خالدی در نشستی با جمعی از فعالان حوزه فضای مجازی و استارتاپ های مازندران در ساری افزود: در ماه های گذشته آدرس های اشتباهی در ارتباط با طرح صیانت از فضای مجازی از سوی رسانه های معاند منتشر شد که باید بگویم که در سطح عالی تصمیم گیری در این حوزه که همان شورای عالی فضای مجازی کشور است به هیچ عنوان بحث فیلتر فضای مجازی مطرح نیست. وی خاطرنشان کرد: از تمامی شاغلان در فضای مجازی و استارتاپ ها می خواهم که با قدرت به کار خود ادامه دهند و توجهی به موضوعاتی حاشیه ای در ارتباط با فیلتر فضای مجازی نداشته باشند. معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز شورای عالی فضای مجازی کشور با بیان اینکه زنجیره ارزش افزوده تولید محتوا در فضای مجازی کشور راه نیفتاده است، تصریح کرد: باید برای تقویت اکوسیستم اقتصاد تولید محتوا در این فضا بیش از پیش تلاش کنیم. خالدی ادامه داد: براساس آمار حدود ۱۶ هزار رسانه دیجیتال در سال های گذشته تنها در مازندران مجوز فعالیت دریافت کردند که از این تعداد تنها ۳۰ رسانه به فعالیت خود ادامه داده که این آمار مبین آن است که به معنای واقعی در اقتصاد تولید محتوا و درآمدزایی در این بخش با مشکلاتی مواجه هستیم. وی اضافه کرد: باید تولید راهبرد تقسیم درآمد در فضای مجازی به معنای واقعی در کشور فراگیر شود تا براساس اصول و چارچوب مدون برای ایجاد اشتغال پایدار در این عرصه اقدام کنیم.

فیلترینگ اشتباه است

در حالی معاون فرهنگی شورای عالی فضای مجازی عنوان می کند که فیلتر فضای مجازی به هیچ عنوان در دستور شورای عالی فضای مجازی کشور نیست، استاد ارتباطات اجتماعی گفت: روح حاکم بر طرح مجلس (طرح صیانت از فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی) محدود کردن فضای مجازی است و این محدودیت با دیدگاه ها و خواسته های عامه مردم سازگار نیست. حمید ضیایی پرور با اشاره به ابهامات زیاد درباره طرح موسوم به «صیانت از فضای مجازی» اظهار داشت: هر دفعه که کسی با این طرح ها مخالفت می کند، نمایندگان می گویند یک یا بعضی بندهای آن تغییر کرده است. درخواست من این است که یک بار برای همیشه متن نهایی طرح را روی سایت مرکز پژوهش های مجلس بگذارند و بگویند این متن نسخه نهایی است. مردم، احزاب و گروه های سیاسی بیایند بر اساس آن طرح نهایی نظر بدهند. چون بدون در نظر گرفتن خواسته افکار عمومی نمی شود طرحی را تصویب کرد. وی تجمیع طرح های مختلف مجلس درباره فضای مجازی را ضروری خواند و گفت: نمی شود به عنوان مجلس پنج طرح مجزا درباره فضای مجازی را تدوین کنید و اجزای این طرح ها با هم هماهنگی نداشته باشد. نظام فضای مجازی شامل داده ها، مجوزها، شبکه ملی اطلاعات، شفافیت، کسب و کار و … همه باید در یک طرح جامع تجمیع بشود.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن