منهای دانش بنیان

چالش‌های پلتفرم‌های کاریابی در ایران

پلتفرم‌های کاریابی و استخدامی آنلاین با وجود اینکه فرایند یافتن شغل را برای کارجویان بسیار تسهیل کرده‌اند، اما با مسائل ریز و درشتی هم روبه رو هستند که شاید باعث شود استخدام کارجو به درستی صورت نگیرد.


پلتفرم‌های کاریابی در کشور ما به علت اینکه اغلب افراد جویای کار هستند، توانستد جایگاه خوبی در میان مردم پیدا کنند. اما این سایت‌ها برای چه به وجود آمدن و رسالت اصلی آن‌ها چیست؟

وب سایت‌های کاریابی به دلایلی از جمله پیدا کردن شغل به روش ساده و سریع، دور زدن زمان و به صرفه بودن هزینه‌ها و یافتن شغل‌هایی که نیاز به تخصص ندارند، مورد توجه کاربران قرار گرفتند.

پلتفرم‌های کاریابی مسیر رسیدن به کار و نیرو را برای کارجویان و کارفرمایان بسیار راحت کرده‌اند. اما باید در نظر گرفت که در کنار این مزایا، معایبی هم بر سر راه اینگونه استخدام‌ها وجود دارد.

تنها سوابق مهم است نه استعداد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهند که معمولا رزومه افرادی در این پلتفرم‌ها بیشتر قبول می‌‌شود که دارای سوابق کاری بیشتری هستند. به همین خاطر نیرو انسانی که به تازگی وارد بازار کار شدند، شانس کمتری برای انتخاب از طریق این پلتفرم‌ها را دارند.

از سوی دیگر هم به نظر می‌رسد که یک سری افراد محدود در میان شرکت‌ها جابه‌جا می‌شوند. در حالی که رسالت پلتفرم‌های کاریابی می‌تواند ارتقا فضای کار در کشور باشد. اما زمانی که نیرو انسانی آن‌ها ثابت می‌ماند، این امکان وجود دارد که نوآوری در آن‌ها کاهش بیابد.

کارفرما و کارجو باید با استفاده از پلتفرم‌های کاریابی بدانند که چه چیزهای را باید ارائه کنند. اما از یک طرف شرکت‌‌های استخدام کننده، استعداد یاب نیستند و حداقل توانمندی‌های را در نظر نمی‌گیرند.

هادی محمدآبادی، مدیر یکی از پلتفرم‌های کاریابی در ایران در این باره متعقد است که این مشکل به این دلیل است که شرکت‌ها زمان و حوصله پرورش و سرمایه‌گذاری  روی نیروی انسانی تازه را ندارند. با توجه به بعضی شرایط نیز، زمان پذیرش اشتباهات نیروی تازه نفس وجود ندارد.

با این حال این مدیرعامل از افزایش استخدام نیروی تازه کار در کشور خبر می‌دهد. چرا که بازار کار از افراد حرفه‌ای و متخصص به علت مهاجرت در حال خالی شدن است. این تهی شدن بازار کار از افراد متخصص شرکت‌ها را وادار به استخدام نیروی تازه نفس و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها کرده است.

وضعیت پی‌گیری رزومه‌های ارسالی در پلتفرم‌های کاریابی

در پلتفرم‌های کاریابی موردی که کارفرمایان کمتر به آن توجه می‌کنند، مشخص کردن وضعیت رزومه‌های ارسالی است. این عدم آگاهی از مراحل و فرایند استخدام، کارجویان را دچار مشکل می‌کند. این حق کارجو است که بفهمد درخواست‌هایی که ارسال کرده است در چه وضعیتی قرار دارند.

با وجود این، بعضی از پلتفرم‌های کاریابی که در داخل کشور فعالیت می‌کنند، هنوز نتوانستند این مشکل را برای کارجویان رفع کنند. بی‌خبر ماندن از وضعیت رزومه کارجویان را در وهله نخست از ارسال و استفاده از پلتفرم‌های کاریابی دلسرد می‎کند. پس از آن نیز مسئولیت پذیری و رسیدگی به درخواست‌های یک شرکت بد جلوه می‌دهد.

همیشه در هر فرآیند استخدامی افراد متخلفی هم وجود دارند که به دور از هرگونه رفتار حرفه‌ای، مصاحبه استخدامی را پیش می‌برند. در این پلتفرم‌ها افراد زیادی هستند که مصاحبه کاری را به سمت دیگری جز مسیر مصاحبه حرفه‌ای می‌کشانند. مسیری که طی کردن آن، منجر به آزار کارجو می‌شود.

مدیرعامل جاب ویژن راهکار این مشکل را ایجاد یک هوش مصنوعی‌ برای رد رزومه‌های ارسالی که بعد از مدت معیین توسط کارفرما دیده نمی‌شوند، می‌داند. به عقیده او جاب بردها وظیفه دارند که وضعیت رزومه‌های ارسالی را پیگیری کنند. او تاکید کرد که رزومه‌ها در جاب ویژن رصد و اعلام وضعیت می‌شوند.

برخی از وظایف فرایند استخدام خارج از مسئولیت پلتفرم‌‌ است

در سراسر دنیا، برقراری ارتباط بین کارجو و کارفرما موضوعی قابل توجه است. برای یک پلتفرم کاریابی چگونگی برقراری این ارتباط یا از آن مهم‌تر اثری که پلتفرم به عنوان پل ارتباطی روی کارجو خواهد داشت، موضوعی است که امکان‌گذر از آن وجود ندارد.

این در حالی است که ارتباط کارجو و رفتار کارفرما خارج از بستر پلتفرم کاریابی در حیطه وظایف آن قرار نمی‌گیرد. به همین علت این امکان وجود دارد که رفتارهای غیرحرفه‌ای از سوی کارفرما و کارجو رخ دهد. اما این به معنی این نیست که جاب بردها نمی‌توانند این مشکل را تاحدودی حل کنند.

محمدآبادی از به وجود آمدن سیستمی خبر می‌دهد که می‌تواند نرم‌افزاری برای مدیریت داخلی فرایند جذب و استخدام شرکت‌ها و سازمان‌ها باشد(ATS).

این مدیرعامل می‌گوید پروسه جذب و استخدام زمانی که شرکت‌ها توسعه می‌یابند؛ پیچیده‌تر و تخصصی‌تر می‌شود. بنابراین ATSها می‌توانند کمک شایانی به کسب و کارها می‌کند. این سیستم‌ها فرآیند جذب و استخدام را روشن و امکان رصد آن در هر مرحله را ممکن می‌سازند. همه افراد دخیل در فرآیند جذب می‌توانند آخرین وضعیت استخدام یک فرد یا مراحل طی شده‌را ببینند و از آن مطلع شوند.

صاحبان این نوع کسب و کارها قصد دارند که چالش‌ها و مشکلات را برای کارفرمایان و کارجویان در فرایند جذب و استخدام به حداقل برسانند. اما کارفرمایان باید ایراداتی که حوزه‌های استخدام دارند رفع کنند و کارجویان باید توانمندی‌های خود را افزایش دهند تا راحت‌تر جذب و مشغول به کار شوند.

در پایان محمد آبادی ابراز امیدواری کرد در ادامه اقدامات مثبت، با ارائه راه‌حل‌های نوآورانه بتوان گام‌های مهمی در این خصوص برداشت و فضای استخدامی کشور را به سمت درستی هدایت کرد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن