منهای دانش بنیان

با این روند فرسودگی ماشین‌آلات خطوط تولید چه خواهیم کرد!؟

توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در بخش صنایع در گرو تامین زیرساخت های لازم و نوسازی ماشین آلات خط تولید برای پذیرش سرمایه گذاری و بهره گیری از سامانه های به روز خدمات رسانی برای جذب فعالان اقتصادی کشور است.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ بر اساس آمار موجود ماشین آلات خط تولید حدود ۶۵ هزار واحد کوچک و متوسط کشور فرسوده بوده که این رقم معادل ۳۰ درصد از کل واحدهای تولیدی کشور است.
همچنین حدود ۲۰ درصد از ماشین آلات خط تولید واحدهای صنعتی بزرگ کشور فرسوده بوده که این رقم به دلیل تحریم ها روز به روز در حال افزایش است.
به پیش بینی کارشناسان در چند سال آینده روند فرسودگی ماشین آلات خط تولید واحدهای صنعتی کشور به دلیل تحریم های اقتصادی در کشور افزایش یابد.
کیفیت پایین محصولات تولیدی و نبود بازار فروش و در مجموع افزایش آمار بیکاری و عدم توان رقابت در بازار داخلی و خارجی از عواقب فرسودگی ماشین آلات خط تولید صنایع است که نیاز است برای این چالش جدی تصمیمات اصولی و زود هنگام اتخاذ شود.
کارشناسان می گویند با ادامه روند موجود بیکاری و اخراج شماری زیادی از کارگران به دلیل فرسودگی ماشین آلات خط تولید صنایع محتمل است که دولت باید جلوی این‌ چالش مزمن واحدهای تولیدی و صنعتی را بگیرد.
در دولت تدبیر و امید ماشین آلات خط تولید حدود ۶ هزار واحد صنعتی کوچک، بزرگ و متوسط کشور نوسازی شد و برای اجرای این طرح به گفته مسوولان امر حدوو ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

از معافیت پرداخت حقوق گمرکی برای ماشین آلات صنعتی و معدنی چه کسانی سود بردند؟


به گفته مسوولان نوسازی ماشین آلات خط تولید واحدهای صنعتی کشور حدود ۷۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
همچنین در سه سال آینده به تاکید معاون وزیر صنایع ۳۱ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی نوسازی، بازسازی و یا به صورت دانش بنیان راه اندازی می شود.
دولت تدبیر و امید برای تحقق شعار سال، افزایش کیفیت محصولات تولیدی و تامین بازار فروش کالاها با ارایه تسهیلات، نوسازی ۴۰ درصد از ماشین آلات فرسوده خط تولید واحدهای صنعتی سمنان را آغاز کرده است.
در جهان امروز، صنعت بیش از هر پدیده دیگری در مسیر تغییر و تحول قرار دارد، به نحوی که دور ماندن از این فرآیند به معنای شکست و کنار رفتن از فضای رقابتی ایجاد شده است.
کارشناسان صنعتی معتقدند با نوسازی ماشین آلات واحدهای تولیدی، کیفیت کالاهای تولیدی به میزان قابل توجه ای افزایش می یابد و این امر در کاهش هدر رفت انرژی و رفع مشکل بازار فروش تاثیرگذار است.

طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور
«هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۹ دی ۱۴۰۰، با هدف کاهش مصرف و شدت انرژی و آلایندگی، افزایش بازدهی و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و رقابت پذیری آنها، با طرح پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت با عنوان «طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور» موافقت کرد.
طرح مذکور صرفاً محدود به تغییر تکنولوژی یا ماشین آلات نبوده و همزمان اقداماتی از جمله اصلاح ساختار مالی و مدیریتی، نیروی انسانی، سرمایه و … را نیز شامل می شود.
کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی و افزایش رقابت پذیری واحدهای تولیدی، نوسازی خط تولید و ارتقاء فناوری واحدها به منظور تداوم حضور در بازار، افزایش راندمان، کاهش ضایعات، تکمیل خطوط و استفاده حداکثری از ظرفیت های تولید و افزایش بهره وری، از دیگر اهداف طرح یاد شده است.
واحدهای تولیدی دارای مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنوف تولیدی دارای مجوز، براساس قانون نظام صنفی و واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی دارای مجوز از وزارت جهاد کشاورزی، با اولویت بخش‌های خصوصی و تعاونی در کلیه موارد، دامنه شمول طرح مذکور را تشکیل می دهند.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

به جای اینکه این شرکت‌ها محصول تولید کنند باید نیازمحور بود


همچنین به منظور تعیین زمانبندی تحقق اهداف قانون برنامه ششم توسعه کشور در بخش نوسازی و بازسازی صنایع، تعیین اولویت های رشته ای بر اساس قانون برنامه ششم توسعه کشور، تعیین سهم بنگاه های مختلف (کوچک، متوسط و بزرگ) در طرح و تدوین فرایندها، دستورالعمل های اجرایی، بررسی و رفع موانع اجرایی و نظارت بر حُسن اجرای طرح، کارگروهی مرکب از نمایندگان وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت (رئیس کارگروه)، جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد ایران و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در سطح معاون دستگاه تشکیل و مصوبات کارگروه با تأیید و امضای وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ می شود.
پس از اطلاع رسانی لازم و دریافت درخواست متقاضیان در سامانه مربوط وزارت صنعت، معدن و تجارت، واحدهای تابعه استانی، براساس قوانین و مقررات مربوط و مصوبات کارگروه یاد شده، نسبت به بررسی درخواست ها اقدام کرده و واحدهای واجد شرایط دریافت تسهیلات بازسازی و نوسازی را به بانک های عامل معرفی می نماید.
نظارت بر حُسن اجرای این مصوبه بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و وزارتخانه مذکور موظف است گزارش عملکرد طرح در دوره اجرای برنامه ششم توسعه کشور را به صورت سالانه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه دهد.

نشست کارگروه نوسازی و بازسازی صنایع کشور
کارگروه بر پایه مصوبه هیئت دولت و در اجرای بند ح ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه برای عملیاتی کردن طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور تشکیل شده است.
وزیر صنعت معدن تجارت در نشست آغازین کارگروه نوسازی و بازسازی صنایع کشور گفت: نوسازی و باز سازی سخت افزاری،نرم افزاری و مدیریتی در واحدهای صنعتی کشور ضرورتی جدی برای حل چالش غیرمولد شدن سرمایه های ملی واحدهای راکد و نیمه فعال قلمداد می شود.
فاطمی امین افزایش کیفیت محصولات ناشی از نوسازی ماشین‌آلات، ارتقای فناوری و بهبود فرآیندها را در کنار رقابتی شدن و کاهش قیمت تمام شده از نتایج ملموس این طرح برای مصرف کنندگان برشمرد.
رئیس کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور کاهش مصرف انرژی، کاهش آلایندگی و ارتقای بهره‌وری را از دستاوردهای دیگر اجرای این طرح مهم عنوان کرد.
فاطمی امین اظهار امیدواری کرد: با همگامی و هم افزایی حداکثری بین بخشی دستگاه های عضو کارگروه اجرای این بند مهم از سند بالادستی برنامه ششم توسعه با شتاب بیشتری محقق شود.
علی نبوی معاون وزیر صمت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه نوسازی و بازسازی صنایع موجود کشور در واقع جلوگیری از راکد ماندن هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است، افزود: بررسی ها نشان می دهد در بسیاری از رشته صنعت ها که واحدهای نیمه فعال نیازمند بازسازی و نوسازی وجود دارد به طور موازی اقدام به سرمایه گذاری های جدید می شود که این فرآیند موازی باعث کاهش بهره وری سرمایه میشود.
به گفته دبیر کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور مطالعات ایدرو به عنوان دبیرخانه این طرح نشان میدهد که میتوان با حدود ۳۰ درصد هزینه راه اندازی جدید، بازسازی و نوسازی واحدهای موجود را به انجام رسانید.
بوی نقش کارگروه ماده ۴۶ قانون برنامه ششم در بهسازی صنعتی کشور و جلوگیری از روند نزولی تشکیل سرمایه را کلیدی برشمرد. در این نشست همچنین ویرایش نخست طرح نوسازی صنایع کشور از سوی معاون ایدرو جهت تصویب به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
طبق مصوبه هیئت دولت وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ارتباطات، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان استاندارد، معاونت علمی ریاست جمهوری و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اعضای این کار گروه هستند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن