منهای دانش بنیان

علت تغییر دامنه پرداخت‌یارها؟

شاپرک در نامه‌ای به شرکت‌های پرداخت‌یار از آنها خواست تا دامنه خود را تغییر دهند. به نظر می‌رسد این اتفاق نارضایتی فعالان این حوزه را در پی دارد.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ شاپرک در نامه‌ای به شرکت‌ها پرداخت‌یاری اعلام کرد، شرکت‌هایی که در حال حاضر از دامنه .com سرویس می‌گیرند، تا ۳ دی‌ماه فرصت دارند دامنه خود را به .ir منتقل کرده و نتیجه را به این شرکت اعلام کنند. شاپرک دلیل این درخواست را مسدود شدن احتمالی دامنه‌های .com اعلام کرده است.

درحالی‌که شاپرک علت این اقدام را حفظ امنیت خود شبکه‌های شرکت‌های پرداخت‌یار معرفی می‌کند، به نظر می‌رسد پرداخت‌یارها تمایل چندانی به همراه شدن با این تصمیم نداشته و بیشتر آن را دخالت در کار این شرکت‌ها می‌دانند.

تصمیم‌هایی که محدودیت ایجاد می‌کنند

مصطفی امیری، مدیرعامل شرکت پرداخت‌یاری زرین‌پال در این‌باره گفت: ما هنوز به طور کامل متوجه نیستیم که بر چه اساسی چنین تصمیمی اتخاذ شده است. به نظر می‌رسد تصمیمات گرفته شده در حال تبدیل‌شدن به مدل جدیدی از قانونگذاری می‌شود.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

سرنوشت اینترنت در ایران؟


او با اشاره به اینکه هر زمان در هر حوزه‌ای نگرانی صورت می‌گیرد، آن را به سایر حوزه‌ها تعمیم می‌دهند، ادامه داد: تصمیم‌گیری‌های اینچنینی فقط محدودیت‌ها را بیشتر می‌کند و طبیعتا اگر سرویس‌هایی که در بستر فضای مجازی فعالیت می‌کنند را محدود کنیم، شرکتی مثل گوگل می‌تواند به راحتی تمامی سرویس‌هایی که در دامنه .ir فعالیت می‌کنند را از نمایه خودش حذف کند یا طی یکسری اقدامات ساده، اهمیت کمتری برای این سرویس‌ها در رتبه‌بندی سئو قائل شود.

امیری همچنین اضافه کرد: خواهش ما این است که اگر نگرانی هم وجود دارد، آن را همراه مصادیق به صورت شفاف بیان کنند. در این مورد حتما شرکت‌های خصوصی تمایلات متفاوتی دارند و قطعا برای شرکت‌های پرداخت‌یاری در قوانین بین‌الملل حقوقی در نظر گرفته شده است.

مطالبه اصلی پرداخت‌یاری‌ها چیست؟

مدیرعامل زرین‌پال پیرامون مطالبات پرداخت‌یاری‌ها از رگولاتوری به اهمیت نظرخواهی از فعالان این حوزه اشاره کرد و گفت: مطالبه چندین و چندساله ما از رگولاتوری این است که به جای تصمیم‌گیری به قانون اهمیت داده و بستر را به گونه‌ای آماده کنند که بخش خصوصی به جایگاه اصلی خود برسد، همچنین نگرانی‌ها را بررسی کرده و اگر راهکاری وجود نداشت، اجازه دهند خود بخش‌های مربوطه برای آن چالش‌ها تصمیم‌گیری کنند.

او درباره نگرانی شاپرک پیرامون از دسترس خارج شدن دامنه‌های سرورها ادامه داد: بالاخره در طول سال‌ها سرورهایی بوده‌اند که دامنه‌شان به دلایلی از دسترس خارج شده است اما اگر قرار باشد که استدلال حقوقی و تلاشی برای حل این مسئله نکنیم در آینده ممکن است همین دامنه‌ای که در موردش صحبت می‌کنیم به آدرس‌های IP توسعه پیدا کند. در نتیجه انتقال سرورها راهکار مناسبی نیست و مانند این است که ما خودمان نخواهیم از حقوقی که برایمان در نظر گرفته شده استفاده کنیم. اگر ما خودمان را به دامنه .ir محدود کنیم، طبیعتا ریسک‌های متنوعی نیز برای کشور خواهد داشت.

شاپرک به مدل‌های کسب‌وکاری پرداخت‌یارها ورود می‌کند

مهدی عبادی، مدیرعامل وندار گفت: سال‌هاست به این موضوع معترض هستیم که شاپرک به مدل کسب‌وکاری پرداخت‌یارها ورود و شرکت‌ها را مجبور می‌کند تا یک مدل کسب‌وکاری مشترک داشته باشند. حالا با این نامه شاپرک یک قدم پایش را جلوتر گذاشته و خارج از مدل کسب‌وکار، در حقیقت سعی می‌کند سلایق و نیازهای شرکت‌های پرداخت‌یاری را هم مدیریت کند.

او با اشاره به اینکه از نظر استفاده از سرویس‌های تبلیغاتی خارجی هم این انتقال به ضرر پرداخت‌یارها خواهد بود توضیح‌ داد: دامنه .ir همانطور که می‌دانید در گوگل کارکرد لازمه دامنه‌های دیگر را ندارد. برای مثال اگر دامنه شما .ir باشد در ابزارهای مارکتینگی که گوگل در اختیار شما می‌گذارد، با محرومیت مواجه می‌شوید و امکان استفاده از آن ابزارها را ندارید.

او در پاسخ به این سوال که اگر تحریمی روی دامنه .com رخ دهد این اتفاق به ضرر پرداخت‌یارها نخواهد بود اعلام کرد: «درست است که به خاطر تحریم ممکن است هر شرکتی دچار آسیب شود و دامنه خود را از دست بدهد، ولی این اتفاق نمی‌تواند دلیلی باشد که شاپرک چنین درخواستی از پرداخت‌یارها داشته باشد. همچنین دلیلی ندارد قبل از اینکه چنین اتفاقی رخ دهد پرداخت‌یارها به سمت .ir سوییچ کنند، چرا که هزینه‌های این دامنه بالاست و در کنار آن کارکرد دیگر دامنه‌ها را هم ندارد.

با این وجود هنوز مشخص نیست که این اقدام شاپرک تنها یک درخواست است و مانند دفعات گذشته نتیجه‌ای در پی ندارد یا یک دستور است و درصورت عملی نشدن شرکت‌های پرداخت‌یاری را با تبعات مختلفی مواجه می‌کند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن