منهای دانش بنیان

تولیدکنندگانی که دولت حمایتشان نمی‌کند!

برخی کارشناسان عقیده دارند که در بازار بعضی از تولیدات ایرانی به نام محصول خارجی به فروش می رسد حال آنکه ما در کشور به تکنولوژی های پیشرفته ساخت چینی عاری از سرب نیز دست یافته ایم.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ صنعت بلور و چینی ایران سال ها زیر چتر نام کشور هایی مانند چک قرار گرفته اما کارشناسان و بازرگانان صاحب نظر امروزه می گویند که تولیدات ایرانی نیز در بازارهای جهانی می توانند سخنی برای گفتن داشته باشند به شرط آنکه دولت از آنها حمایت کند.

با حمایت دولت از تولیدکنندگان ابتدائاً بازار داخلی از رکود خارج شده و سپس با هدف نیل به بازار های جهانی می توانیم به صادرات بیندیشیم بدین منظور برای بررسی بیشتر این موضوع نظر غلامرضا صفرنژاد رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان چینی و بلور تهران در این باره جویا شدیم.

در بازار چینی جات بخاطر تورم رکود وجود دارد به عنوان نمونه یک سرویس غذاخوری برای جهیزیه رشد قیمت ۱۰ برابری داشته لذا خریدار توان خرید را ندارد و بازار دچار رکود می شود.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

چرا باید از تولیدات صنعتی داخلی حمایت کنیم؟


افزایش قیمت هیچ ربطی به تولید کننده ندارد و او هم مجبور است کالای خود را به این قیمت عرضه کند از مقامات مسئول می خواهیم که به تولید کننده کمک کنند تا هزینه تولید پایین تر بیاید در آن صورت است که می توانیم کمی از این شرایط رکود خارج شویم و همچنین قیمت نهایی کالا متعادل شده و قدرت خرید مردم نیز بیشتر شود.

الگوی بسیار خوب برای ما کشور ترکیه است زیرا در این کشور حمایت از تولید کننده در سطح بالایی اعمال می شود اگر یک واحد تولیدی تعطیل شود ضرر آن مستقیما متوجه کل کشور و اقتصاد خواهد بود؛ ترکیه این را خوب فهمیده پس به تولید کننده اعتماد کرده و آن ها را در نمایشگاه های بین المللی شرکت می دهد.

متاسفانه در کشور ما فقط برای تمدید پروانه بهره برداری تولید کننده با کوهی از بوروکراسی اداری و معطلی مواجه می شود؛ همین مشکلات در تعامل با بیمه تامین اجتماعی، مالیات و… نیز وجود دارد. در نهایت تمام این ها باعث افزایش قیمت تولید و متعاقبا قیمت کالا می شود.

معرفی برندهای داخلی حتما باید در برنامه های ما قرار گیرد بعضا از محصولات ما به جای برند های خارجی استفاده می شود این ها موانع بزرگی بر سر راه تولید کنندگان است حال آنکه ما سال ها شعار دولتمردان را شنیده ایم که حمایت از تولید داخلی سر داده اند اما عملا محصولاتی وارد می شود که بهترش را در کشور تولید می کنیم.

راه حمایت از تولید داخلی را جلوگیری از واردات کالاهای بی کیفیت خارجی می دانیم تولیدات ما برای عرضه به بازار نیازی به ثبت سفارش، هزینه حمل و نقل بین المللی و تهیه ارز ندارد. خودمان تولید و مصرف می کنیم و پول مملکت در کشور خودمان خرج می شود و سپس با صادرات هم ارز را وارد کشور می کنیم همه این ها در نتیجه اگری است که اجرا شود و آن هم اگر دولت حمایت کند است.

درست است که قاچاق مخل اقتصاد کشور است اما امروزه بخشی از بازار ما را همین کالاهای قاچاق تامین می کنند گرچه بخاطر حجم بالای کالا ها حجم کوچکی دارد اما از بنادر جنوب کشور به داخل میهن آورده می شوند که عمدتا هم از کشور چین و بعضا کشورهای اروپایی هستند گاهی هم کالاهای قاچاقی را می بینیم که از نظر وزنی، ارزشی و حجمی قاچاق را توجیه می کند.

ما در حوزه صادرات می توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم ایران پر از منابع خدادادی است، نیروی کار ارزان و فراوان، انرژی ارزان و مهم تر از همه پیشینه هزار ساله ایران در زمینه سفالگری و شیشه سازی کشور های همسایه مانند افغانستان، پاکستان و بخشی از ترکیه بازار خوبی به منظور صادرات هستند. مطمئنا اگر تولید آنقدر زیاد شود که صادرات هم داشته باشیم معنی این را می دهد که نیروی کار ما سر کار هستند و بیکاری همینطور کاهش می یابد.

نمایشگاه دائمی چینی و بلور در کشور مسقط راه اندازی شده است و تلاش ما این است که در آن نمایشگاه حضور داشته باشیم تا محصولاتمان را بتوانیم به کشورهای عربی و آفریقایی بفرستیم. بدین منظور با اتاق ایران صحبت هایی شده تا شرکت هایی که توان صادرات را دارند در این نمایشگاه مشارکت دهیم البته در آن نمایشگاه محصولات چرم نیز حضور دارند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن