منهای دانش بنیان

اتحادیه کسب و کارهای مجازی چرا تعطیل شد؟

اتحادیه کسب و کارهای مجازی در یک سال اخیر چالش‌ها و حاشیه‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است. حالا نیز عده‌ای از توقف فعالیت این اتحادیه خبر می‌دهند و اما رئیس موقتی اتحادیه آن را تکذیب می‌کند.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ هفته گذشته اخبار حاکی از آن بود که فعالیت اتحادیه کسب و کارهای مجازی در پی تصمیم هیات‌ عالی نظارت متوقف شده و وظایف آن به اتحادیه فناوران رایانه سپرده شده است.

محمدرضا فرجی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه هفته گذشته آمادگی خود را برای اعطای مجوز به دو نوع از کسب‌وکارهای اینترنتی یعنی؛ «عرضه انواع کالا در فروشگاه‌های مجازی» و «عرضه انواع خدمات در فروشگاه‌های مجازی» اعلام کرد. همین موضوع این شائبه را به وجود آورد که فعالیت اتحادیه کسب و کارهای مجازی برای همیشه متوقف شده است.

با این حال از سوی دیگر مینا مهرنوش، رئیس جدید اتحادیه کسب و کارهای مجازی به دیجیاتو اعلام کرده است که «تا همین امروز ما به مشکلات مربوط به اتحادیه رسیدگی می‌کردیم و تا جایی که اطلاع دارم قرار نیست فعالیت این اتحادیه متوقف شود. من در حال حاضر سرپرستی این اتحادیه را برعهده گرفتم اما به‌زودی انتخابات آن برگزار می‌شود تا شخص منتخب سکان هدایت آن را برعهده بگیرد.»


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

بودجه ۱۴۰۲ و کسب و کارهای اینترنتی معاف‌شده از مالیات؟


مهرنوش در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر این اتحادیه مشغول به کار است یا خیر گفت: «درب اتحادیه از ۱۹ دی ماه باز شده و مراجعه‌کنندگانی دارد و پیگیر حل مشکلات کسب‌و‌کارها هستیم. من سرپرستی موقت این اتحادیه را برعهده دارم و رضا الفت نسب نیز به عنوان جانشین فعالیت دارد.»

حالا با وجود این که به نظر می‌رسد که کسب‌وکارهای مجازی برای دریافت مجوز دچار سردرگمی خواهند شد. اما تا زمانی که اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به فعالیت خود ادامه می‌دهد، کسب‌ مجوز از این اتحادیه در اولویت است.

چرا تصمیم به توقف اتحادیه کسب و کارهای مجازی گرفته شد؟

بیش از یک سال است که اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی به شکل غیرقانونی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و نابسامانی در این اتحادیه تا جایی ادامه پیدا کرد که بسیاری از اعضای هیات مدیره از جمله رئیس سابق آن، در یک سال اخیر چندین بار استعفا دادند.

قرار بود که انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در شهریور ماه سال گذشته برگزار شود. اما به علت اختلاف‌هایی که در میان اعضای اتحادیه بر سر مساله تفکیک آن وجود داشت، انتخابات آن مدام به تعویق می‌افتاد.

حتی با وجود اینکه چندی بعد هیات عالی نظارت مقرر کرد هر چه زودتر انتخابات این دو اتحادیه برگزار شود و مصوبه تفکیک اتحادیه از سوی وزارت صمت برای اجرا ابلاغ شد؛ اما اختلافات در این اتحادیه آنقدر شدید بود که همچنان انتخابات برگزار نشده و رئیس‌های موقتی را هیات عالی نظارت انتخاب می‌کند.

این در حالیست که در شهریور ماه امسال در نشستی که اعضای هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی برگزار کرده بودند، به بررسی مشکلات اتحادیه پرداختند.

اعضای هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و مسئولان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای معتقدند که دخالت دولت در روند فعالیت کسب‌وکارهای مجازی که عمدتا کسب‌وکارهای بخش خصوصی هستند، می‌تواند آسیب‌زا باشد.

در نهایت نازنین دانشور و جعفر محمدی، نمایندگان نصر تهران؛ عادل طالبی و رضا شیرازی، نمایندگان انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی؛ و رضا الفت‌نسب و حمیدرضا اعتدال‌مهر به‌عنوان نمایندگان اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی انتخاب شدند تا به‌عنوان نمایندگان صنف وارد مذاکراتی با دولت شوند تا به حل چالش‌های موجود در موضوع اتحادیه بپردازند.

با این حال به نظر می‌رسد که این مذاکرات مانند همیشه راه به جایی نبرده است که اتحادیه فناوران رایانه تهران اعلام کرده با همکاری هیئت عالی نظارت وزارت صمت و کمیسیون‌های مربوطه، حالا امکان ارائه مجوز به واحدهای صنفی فعال در شهر تهران برای فعالیت در فضای مجازی را دارد.

باید دید که آیا اتحادیه کسب و کارهای مجازی می‌تواند از این چالش سربلند عبور کند، یا قرار بر ادامه روند این اتحادیه مانند یک سال اخیر است؟

فعالان اکوسیستم استارتاپی کشور حدود یک سال است که امیدوارند انتخابات اتحادیه در اسرع وقت برگزار شود تا کسب‌وکارهای مجازی از این سردرگمی خارج شوند. چرا که این اتحادیه در ابتدای آغاز به کار خود نقشی مهم در پیگیری حقوق کسب و کارهای مجازی ایفا کرد و عدم برگزاری انتخابات به طور مستقیم بر کسب و کارهای کوچک و بزرگ مجازی آن هم در زمانی که حیات بسیاری از آن‌ها در خطر است، تاثیر سوء برجا خواهد گذاشت.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن